Senaste nytt

Curve betalkort

Flywithclass

Ny medlem
Hej,
Jag är rätt ny till både Curve och kreditkort generellt. Som jag har förstått så går det inte att ”ladda på” med pengar till Revolut från SAS eller Komplett kreditkort då det räknas som ett uttag... Eller hur intjänas bonus på det sättet?

Min andra fundering... varför använder så många SAS Mastercard för bonus? Visst är det lönsamt att använda Curve och köra GBIT för dubbel bonus...men Komplett bonusprogram är väl på det stora hela nästan i paritet med SAS MC om man dessutom räknar in GBIT för dubbla poäng?

Slutligen, kan man köra båda dessa kort parallellt? Att man gör alla köp med Komplett, men när dubbla poäng-helg dyker upp på SAS så kör man GBIT från Komplett-kortet? Eller varför envisas alla och köra med ett debit-kort som underkort till Curve?

Tacksam för seriösa svar då jag fortfarande är grön på området.
 

palmen

Moderator
Hej,
Jag är rätt ny till både Curve och kreditkort generellt. Som jag har förstått så går det inte att ”ladda på” med pengar till Revolut från SAS eller Komplett kreditkort då det räknas som ett uttag... Eller hur intjänas bonus på det sättet?

Min andra fundering... varför använder så många SAS Mastercard för bonus? Visst är det lönsamt att använda Curve och köra GBIT för dubbel bonus...men Komplett bonusprogram är väl på det stora hela nästan i paritet med SAS MC om man dessutom räknar in GBIT för dubbla poäng?

Slutligen, kan man köra båda dessa kort parallellt? Att man gör alla köp med Komplett, men när dubbla poäng-helg dyker upp på SAS så kör man GBIT från Komplett-kortet? Eller varför envisas alla och köra med ett debit-kort som underkort till Curve?

Tacksam för seriösa svar då jag fortfarande är grön på området.
Då detta är ett forum som riktar in sig på resor så har vi en stor representation på kort kopplat till resor. Många här har SAS Mastercard premium för att komma åt den bästa förmånen som är FlyPremium. Finns inget annat kort på svenska marknaden som slår detta om man vill åka SAS Business och har poäng för fler resor.
Kompletts kort har en gräns på intjäning på 500p i månaden och 2000 på ett år. 2% poäng på näthandel ger ett tak på 100k spend per år, många här spenderar den summan i månaden så komplett är inte värt det. Att få ren kickback i cash kan vara bra för en del, men majoriteten på detta forum har mycket större kickback med andra kort. För en "vanlig" person kan dock komplett vara bra om man bara är ute efter cashback.

Vet inte var du fått det ifrån att alla envisas med att köra debetkort till curve? Skulle nog snarare säga att 95% här kör ett kreditkort som underliggande kort och sedan flyttar transaktioner med GBIT när det är lönsamt.
 

Gargamel

Medlem
I mitt fall blir det debit för att jag bara har debit kort utöver SAS MC som fungerar i Curve. Kan även vara att man inte vill belasta 2 kreditkort för samma köp om det ligger nära en brytpunkt för faktureringsperioden.
 

Judas kiss

Medlem
Hur är det med att använda curve( med underliggande kort revolut) i SASonlineshoppen ett visst datum för att sedan köra GBIT och slänga in i någon MC dubbla poäng helg som är inom 90 dagar? Funkar det eller blir det strul för att man just använder sasonlineshoppen på något vis?
 

Tonton

Medlem
Hur är det med att använda curve( med underliggande kort revolut) i SASonlineshoppen ett visst datum för att sedan köra GBIT och slänga in i någon MC dubbla poäng helg som är inom 90 dagar? Funkar det eller blir det strul för att man just använder sasonlineshoppen på något vis?

Aldrig stött på problem tidigare.
 
Hur är det med att använda curve( med underliggande kort revolut) i SASonlineshoppen ett visst datum för att sedan köra GBIT och slänga in i någon MC dubbla poäng helg som är inom 90 dagar? Funkar det eller blir det strul för att man just använder sasonlineshoppen på något vis?
Handlaren märker aldrig av att du byter kort för debitering, köpet är fortfarande gjort med ditt curve. Vad tänkte du skulle kunna strul i det angivna scenariot?
 

Xilan

Medlem
Hur är det med att använda curve( med underliggande kort revolut) i SASonlineshoppen ett visst datum för att sedan köra GBIT och slänga in i någon MC dubbla poäng helg som är inom 90 dagar? Funkar det eller blir det strul för att man just använder sasonlineshoppen på något vis?
Det eventuella problemet uppstår när man gör massor av GBIT på mycket kort tid. Det larmar säkert i bedrägerivarningsklockorna hos SEB Mastercard när många stora köp görs på mycket kort tid.
Så ta det lite lugnt är tipset när du använder tidsmaskinen. Gör en GBIT, ta en kopp kaffe och så en till. Osv.
 

Judas kiss

Medlem
Handlaren märker aldrig av att du byter kort för debitering, köpet är fortfarande gjort med ditt curve. Vad tänkte du skulle kunna strul i det angivna scenariot?

Okej låter helt klart logiskt. Jag har för mig att jag läste för ett tag sedan att det skulle vara något just med att det stod "london" i transaktionsutdraget när det kom till fly.sas shopping. Minns inte helt, försöker leta upp det inlägget men hittar det inte så vette fan vart det kom i från :)
 

Capa

Medlem
Fyra frågor om Curve:

-Är det unlimited FX access på Curve Black? Såg i någon review från i juni i år att det var 15.000 GBP per år i gräns på Black, men hittar ingenting om det på hemsidan? Utgår från 'unlimited access' som hemsidan indikerar.

-Hur bra står sig Curves FX rate om man jämför med att föra över pengar från sitt konto i Sverige till sitt konto i bank i Spanien SEK -> EUR via en simpel konto-konto överföring (avistakurs)?

-Justeras spending limits upp automatiskt hos Curve? Default verkar vara 5.000 GBP i månaden.. Är det svårt att öka upp detta? Görs det automatiskt när man handlat ett tag och Curve-systemet 'lärt sig' mina handelsmönster eller hur fungerar det? Detta verkar inte vara något stort problem vad jag har förstått.

-Om man t.ex. har SAS MC Premium som underliggande kort, hur ser transaktionerna ut på SAS MC:s kontoutdrag när man till exempel har handlat något i Spanien? Framgår det att kortet är användt i Spanien fast med ett belopp i SEK eftersom växlingen sker hos Curve? Hade varit värdefullt att se ett exempel om någon orkar bemöda sig att klistra in detta :)

Trevlig helg på er!
 
Toppen