Senaste nytt

Kreditkort i Spanien

Capa

Medlem
Frågor som berör både Spanien och Curve (vet ej om detta är rätt tråd):

1. Om man ska vara en längre tid i Spanien, är det Curve + underliggande SAS MC Premium som är det bästa alternativet?

Amex (SAS Elite t.ex) accepteras rätt sällan och har FX påslag (och accepteras inte i Curve). Kan skaffa ett Visakort från Sabadell men ser inte poängen (pun intended) riktigt då det dels har avgifter och inte ger några fördelar alls i form av poäng eller liknande.

2. Är det korrekt att Curve bara ger "FX-fördelarna" på vardagar? På helger verkar det vara 1,5% påslag för kort denominerade i sek (enligt nedan från Curves hemsida), vilket fortfarande är mindre än de 2% som SAS MC tar i valutapåslag, men dock blir det samma poängintjäning 'per avgiftskrona' 15p/1,5% vs 20p/2%. Så 'besparingen' sker på vardagar? Detta måste man då räkna på om det lönar sig givet en viss spend. Särskilt om man måste teckna dubbla Curve-medlemskap (se fråga 3.)

For transactions where both the transaction and the underlying payment cards are in GBP, USD or EUR, the foreign exchange fee will be 0.5%. For all other currencies, the foreign exchange fee will be 1.5%

3. Har letat men inte hittat: Om man tecknar sig för ett Curve Black (9.99EUR/mån), kan min fru på något vis använda sitt 'point earner' SAS MC Premium genom Curve när vi är i Spanien tillsammans? Eller måste vi teckna dubbla Curve-medlemskap? Antar att namnet på Curve-medlemskapet måste motsvara namnet som står på de underliggande korten?

Tacksam för hjälp :)

 

mha321

Medlem
1. Om man ska vara en längre tid i Spanien, är det Curve + underliggande SAS MC Premium som är det bästa alternativet?

Amex (SAS Elite t.ex) accepteras rätt sällan och har FX påslag (och accepteras inte i Curve). Kan skaffa ett Visakort från Sabadell men ser inte poängen (pun intended) riktigt då det dels har avgifter och inte ger några fördelar alls i form av poäng eller liknande.
T.ex. Revolut kan vara ett alternativ också, eftersom det för närvarande går att ladda från ett SAS MC. Däremot får du nog problem om du bara använder ditt SAS MC till att ladda Revolut, så det skulle jag inte rekommendera. Men de går att kombinera.

2. Är det korrekt att Curve bara ger "FX-fördelarna" på vardagar? På helger verkar det vara 1,5% påslag för kort denominerade i sek (enligt nedan från Curves hemsida), vilket fortfarande är mindre än de 2% som SAS MC tar i valutapåslag, men dock blir det samma poängintjäning 'per avgiftskrona' 15p/1,5% vs 20p/2%. Så 'besparingen' sker på vardagar? Detta måste man då räkna på om det lönar sig givet en viss spend. Särskilt om man måste teckna dubbla Curve-medlemskap (se fråga 3.)
Korrekt.

Man kan hantera det t.ex. genom att ha ett Revolut-kort som man laddar med pengar just för helgerna. Det blir lite krångligare, då man måste komma ihåg att ställa om sitt curve-kort på helgen, men orkar man med det så funkar det bra.

3. Har letat men inte hittat: Om man tecknar sig för ett Curve Black (9.99EUR/mån), kan min fru på något vis använda sitt 'point earner' SAS MC Premium genom Curve när vi är i Spanien tillsammans? Eller måste vi teckna dubbla Curve-medlemskap? Antar att namnet på Curve-medlemskapet måste motsvara namnet som står på de underliggande korten?

Vad är poängen med att hon ska kunna använda sitt point-earner? Om ni bara vill ha ett Curve-kort, så kan det väl alltid gå mot samma underliggande kort? Och om ni vill ha två olika Curve-kort, så måste ni ju ha två medlemsskap ändå?
 

Capa

Medlem
Vad är poängen med att hon ska kunna använda sitt point-earner? Om ni bara vill ha ett Curve-kort, så kan det väl alltid gå mot samma underliggande kort? Och om ni vill ha två olika Curve-kort, så måste ni ju ha två medlemsskap ändå?

Först och främst tack för ditt svar.

Jag kanske ska omformulera frågan: Är enda sättet för oss två (jag och min fru) att i Spanien betala var och en för sig, att skaffa dubbla Curve-medlemskap? Alltså det går inte att ha ett 'additional card' som min fru kan använda på ett Curve-medlemskap utan det blir två medlemskap?

Det bästa vore ju att ha ett Curve-kort som båda kan använda, men då måste vi ha dubbla kort. Är Curve-korten 'namnlösa' och det hänger på underliggande kort vem som kan använda det?

Om det krävs två medlemskap, då måste väl min fru ha 'sitt' SAS MC point-earner kort under sitt Curve-medlemskap? Hon kan väl inte ha mitt SAS MC under sitt Curve-medlemskap (olika namn på korten)?

Sorry om jag verkar lite förvirrad :confused:
 

Capa

Medlem
En kan väl ha gratismedlemskapet hos Curve? Det kommer ju med vissa begränsningar men borde fungera för dagligt bruk.

Bra idé men 500 EUR per månad i spend räcker inte tyvärr.. Antar att det är dubbla Curve-medlemskap som gäller? Har inte sett att det går att koppla på additional card på Curve, även om det varit på förslag tydligen
 

mha321

Medlem
Bra idé men 500 EUR per månad i spend räcker inte tyvärr.. Antar att det är dubbla Curve-medlemskap som gäller? Har inte sett att det går att koppla på additional card på Curve, även om det varit på förslag tydligen
Vad jag vet har inte curve möjligheten till flera kort på ett konto.

Det du skulle kunna göra är att du lägger till kortet på den andra personens Android/Apple pay. Då kan den personen betala contactless och den andra personen med kortet. Kanske kan kompletteras med ett gratis curve blue till den som inte har det andra kortet.

Om man faktiskt *får* lägga in curve kortet i en annan persons telefon vet jag inte, men det borde fungera...
 
Toppen