Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Tobbe.O

Medlem
Så var det dags för LN-RPN att flyga mot den sista vilan.
Första etappen, Oslo - Bangor idag, och imorgon blir det sista flighten: Bangor - Marana utanför Tucson, Arizona.
LN-RPN, Bergfora Viking, kom in i flottan i slutet av 2000, och hann alltså med närmare 20 år i SAS tjänst.
Det var en av två 737-800 som användes i konceptet Snowflake 2003 - 2005. Den andra var LN-RCX, som för övrigt torde bli nästa maskin på väg ut ur flottan.

Hejdå LN-RCX! :)

Screenshot_20201112-162749.png
 

ssh9721

Medlem
Kanske dum fråga, men varför fasas det ut såpass långsamt, speciellt i dessa tider? Omskolning pga seniority eller vad kan det vara? Leasingkostnader, löner eller vad, lägger mig platt då jag inte vet utan tycker det verkar gå långsamt. :)
 

fly4fun

Medlem
Kanske dum fråga, men varför fasas det ut såpass långsamt, speciellt i dessa tider? Omskolning pga seniority eller vad kan det vara? Leasingkostnader, löner eller vad, lägger mig platt då jag inte vet utan tycker det verkar gå långsamt. :)
Leasingavtal löper ofta i många, många år. Så man kan inte bara skicka iväg plan hur som helst.
 

Tobbe.O

Medlem
Kanske dum fråga, men varför fasas det ut såpass långsamt, speciellt i dessa tider? Omskolning pga seniority eller vad kan det vara? Leasingkostnader, löner eller vad, lägger mig platt då jag inte vet utan tycker det verkar gå långsamt. :)

Det finns troligtvis flera orsaker till detta. Mina tankar och åsikter: Dels leasing avtal som löper på. Sen vill man snabbt kunna sätta tillbaka kapacitet när detta tråkiga corona läge vänder, förhoppningsvis till våren och sommaren. Ska man kunna flyga ett sommarprogram samt all avtalad chartertrafik så kommer det behövas många plan. Sen kommer det inte så många A320Neo nästa år utan först året efter då leveranstakten åter ökar (var bestämt redan innan corona). Omskolning av personal som du nämner tar också tid och resurser. Samt att en hel del av de kvarvarande Boeing maskinerna uppdaterades med ny kabin för inte allt för länge sedan (2017-2019) så de håller sig skapligt/investerade pengar tills de avvecklas.

Tycker ändå att utfasningen kommer gå snabbt med tanke på att 39 Boeing maskiner ska lämna inom 2.5 år. Snabbaste flott förnyelsen SAS någonsin har gjort! :)
 

KalleSus

Medlem
Två Boeing 737 försvinner nästa vecka, enligt uppgifter på norska Flyprat.

SE-RJR, Styrbjörn Viking (737-76N), återgår till uthyraren (GECAS) på onsdag 2 december och flygs till St. Athan.
Styrbjörn kom till SAS 2014 som förstärkning vid utfasningen av MD-80 efter 10 år hos Ethiopian Airlines.

Redan på måndag, 30 november lämnar LN-RCZ, Glitne Viking (737-883). Som beteckningen 883 antyder, är Glitne en av SAS ursprungliga 737-800 och levererades i mars 2001 som SE-DTS. Omregistrerad till norskt register några månader senare.
Sista resan går till Marana/Tucson. Arizona, via Bangor för övernattning.
 

Tobbe.O

Medlem
Två Boeing 737 försvinner nästa vecka, enligt uppgifter på norska Flyprat.

SE-RJR, Styrbjörn Viking (737-76N), återgår till uthyraren (GECAS) på onsdag 2 december och flygs till St. Athan.
Styrbjörn kom till SAS 2014 som förstärkning vid utfasningen av MD-80 efter 10 år hos Ethiopian Airlines.

Redan på måndag, 30 november lämnar LN-RCZ, Glitne Viking (737-883). Som beteckningen 883 antyder, är Glitne en av SAS ursprungliga 737-800 och levererades i mars 2001 som SE-DTS. Omregistrerad till norskt register några månader senare.
Sista resan går till Marana/Tucson. Arizona, via Bangor för övernattning.

LN-RCZ är en av få B737-800 som inte uppgraderades med delvis ny kabin under åren 2017-2019. När LN-RCZ lämnat är alla kvarvarande -800 modeller uppgraderade :)
 
Toppen