Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

ante_77

Medlem
Skulle verkligen Thai bort från marknaden göra så väldigt mycket på SAS aktie? De tappar all matartrafik till Thai, och har inte själva en enda konkurrerande linje. Det borde väl i dagsläget snarast vara sämre för SAS om Thai försvinner?

Jag tänkte mest på om SAS återtar sin linje till BKK självklart
 

palmen

Moderator
Jag tänkte mest på om SAS återtar sin linje till BKK självklart
Det är möjligt att de kanske gör om något år då, men den linjen har haft mördande konkurrens från middle east bolagen samt flera andra bolag. Mycket folk som vill resa billigt så det är svårt att få lönsamt.
 

ante_77

Medlem
Det är möjligt att de kanske gör om något år då, men den linjen har haft mördande konkurrens från middle east bolagen samt flera andra bolag. Mycket folk som vill resa billigt så det är svårt att få lönsamt.
Ja, men med ett utslaget Norwegian och inget Thai, så blir man ensamma om direktflyg.
Direktflyg behöver inte vara billigast då just många anser att direktflyg är det viktigaste.
Dessutom så lär det behövas en hel del Cargo på den linjen.
Det borde inte vara helt omöjligt att få lönsamhet på en sådan linje.
 

palmen

Moderator
Ja, men med ett utslaget Norwegian och inget Thai, så blir man ensamma om direktflyg.
Direktflyg behöver inte vara billigast då just många anser att direktflyg är det viktigaste.
Dessutom så lär det behövas en hel del Cargo på den linjen.
Det borde inte vara helt omöjligt att få lönsamhet på en sådan linje.
Du glömmer bort charterbolagen som flyger direkt. Nu vet vi ju inte hur många av dom blir kvar och var de kommer att välja att flyga med sina plan, men inte helt otänkbart att det är just Thailand som kommer att vara ett av alternativen.
Många svenskar som ska till Thailand åker charter eller ordnade resor och då är det inte Bangkok som är den stora destinationen utan snarare Phuket och då blir det oavsett ett stopp på vägen om man ska flyga med SAS till Bangkok. Det troliga är dessutom att SAS lägger trafiken från Köpenhamn och då kommer resenärerna från stora delar av Sverige att få 2 stopp dessutom för att ta sig till Phuket.
 

ante_77

Medlem
Vad menar du?
SAS flyger inte på Thailand. Kanske nya möjligheter öppnar sig men det tar tid.
Nej, men potentialen finns om två stora aktörer försvinner.
Norwegian är borta sedan en stund och Thai har riktigt stora problem.
Med andra ord så finns det plats för att återta sin linje till BKK.
 

ante_77

Medlem
Du glömmer bort charterbolagen som flyger direkt. Nu vet vi ju inte hur många av dom blir kvar och var de kommer att välja att flyga med sina plan, men inte helt otänkbart att det är just Thailand som kommer att vara ett av alternativen.
Många svenskar som ska till Thailand åker charter eller ordnade resor och då är det inte Bangkok som är den stora destinationen utan snarare Phuket och då blir det oavsett ett stopp på vägen om man ska flyga med SAS till Bangkok. Det troliga är dessutom att SAS lägger trafiken från Köpenhamn och då kommer resenärerna från stora delar av Sverige att få 2 stopp dessutom för att ta sig till Phuket.
Visst flyger det charterbolag till Thailand. Men det är fortfarande en marknad om Thai kastar in handduken och Norwegian redan har kastat in handduken på BKK.

Det du säger är alltså att BKK inte fungerar.
Ja, man förundras då över hur både Thai och Norwegian har kunnat ha några som helst flighter dit.

För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda.

Självklart finns charter, men vette fan om den stora massan flyget charter till Thailand.
 

apknug

Medlem
För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda.

.

Nu är det tyvärr troligen så att ingen av de två nämnda aktörerna har tjänat några pengar på sina Thailand - Skandinavien linjer. Norwegian gick ut hårt och drog ner, Thai har fortsatt att stå parkerat på Arlanda halva dagarna och flyga SAS anställda på ID biljetter med statsunderstöd.

Men nåt annat kommer hända i framtiden det är helt klart! Frågan bara vad......
 
Visst flyger det charterbolag till Thailand. Men det är fortfarande en marknad om Thai kastar in handduken och Norwegian redan har kastat in handduken på BKK.

Det du säger är alltså att BKK inte fungerar.
Ja, man förundras då över hur både Thai och Norwegian har kunnat ha några som helst flighter dit.

För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda.

Självklart finns charter, men vette fan om den stora massan flyget charter till Thailand.
Du får fila lite på formulering av idag och kanske i framtiden i dina inlägg.
Norden till BKK matar hela Asien och vidare till Australien mm.
 

palmen

Moderator
Visst flyger det charterbolag till Thailand. Men det är fortfarande en marknad om Thai kastar in handduken och Norwegian redan har kastat in handduken på BKK.

Det du säger är alltså att BKK inte fungerar.
Ja, man förundras då över hur både Thai och Norwegian har kunnat ha några som helst flighter dit.

För mig förefaller det ganska naturligt att om två aktörer försvinner så bör det finnas plats för en aktör då dessa två var de två enda.

Självklart finns charter, men vette fan om den stora massan flyget charter till Thailand.
Jag tror inte att det fungerar med Bangkok för SAS. Resenärerna som åker dit är extremt priskänsliga och både Thai och Norwegian har extremt mycket lägre "kostnad" för sin personal mm jämfört med SAS som gör att det blir svårt att få lönsamhet i det. SAS kan inte starta upp några linjer som det är tveksamt om de kan få lönsamhet i under rådande situation.

SAS kommer inte att ha möjlighet att starta från OSL/CPH/ARN som Thai gjorde, det kommer i så fall bara bli en flight och den lär hamna i Köpenhamn med tanke på att allt koncentreras dit nu (även om ARN självklart ligger bättre till geografiskt). Ett annat problem med BKK är att det krävs 2 plan för att flyga den sträckan då det inte går att få till turn around tor på 24h.

Skandinaiven-Bangkok hade ett oerhört stort överskott på platser innan corona jämfört med efterfrågan. Bolagen tävlade nästan i att erbjuda billiga biljetter som man inte tjänade något på för att ens kunna fylla sina plan någorlunda.
Nu efter Covid kommer troligtvis efterfrågan att sjunka ytterligare initialt men kanske öka om något år igen.

Norwegian och Thai var inte de enda aktörerna på Skandinavien-Bangkok.
De flesta svenskar skulle få en mellanlandning i Köpenhamn i vilket fall, och då kan man lika gärna mellanlanda i Zurich, Frankfurt, Doha, Dubai eller något annat ställe i Europa för den delen.

Huruvida den stora massa flyger charter eller inte låter jag vara osagt. Men "medelsvensson" tittar i charterkatalogen och bokar där. Hur vi bokar på detta forum är inte representativt för den stora massan i Skandinavien.
 
Toppen