Senaste nytt

Flyg till Maldiverna, poäng, flygbolag

rvarttinen

Medlem
Att göra en resa till MLE de föreslagna tiden är väl sent ute om du frågar mig. Själva har vi planerat ung. ett år i förväg när det gäller till resor till den destinationen; för att dels få bra deals på flygbiljetter, men även kanske en bra deal för den resort vi vill bo på. Detta då innan allt debacel med pandemin. Om du kan tänka dig ett annat resmål i närtid och senarelägga resan till Maldiverna så är det mitt hetaste tips, oavsett vilken allians du kommer flyga med. Det är så pass 'dyrt' ändå att åka dit och att vara där ändå. Och, med en senarelagd resan så har hoppeligen denna pandemi kanske ebbat ut ...

Själva har vi flygt dit med Turkish, Emirates och Air France/Etihad. Föredrar nog de två senare; Emirates o AF/Etihad. Båda har bra service, bra anslutningar och i fallet med Emirates så kan du göra ett stopp i Dubai. Om du lyckas pricka in någon av deras frekventa kampanjer kan du säkert få tag på en s.k. "business saver" och både spara pengar och få alla förmåner med Emirates service på marken med affärsklass: transport till/från Arlanda, transport varsomhelst i UAE (om du väljer att göra ett stopp där) och lite annat (som ex.vis. övernattning på hotell om layover längre än 6 timmar - layover i DXB till ARN vid ankomst från MLE var då ca 6 h 20m).

Med Etihad är det transfer i AUH, men tveksamt om det går att göra något stopp (gick inte då vi flög med dem, å' andra sidan vill vi komma fram till MLE så fort som möjligt).

Den allians du nämner och har poäng hos så skulle Turkish kunna vara ett alternativ, de har helt ok service och bra transfer i Istanbul med sin berömda lounge. Dock, när vi flög var det sen avgång från Istanbul. Hemresan likaså; ankomst tidigt på morognen. Fördelen är att man anländer tidigt till MLE och på hemresan var vi hemma mitt på dagen. Men, tidtabellen har säkert ändrats sedan dess ...
 

rvarttinen

Medlem
...
Skulle ni välja hemresa från Male 19.55 eller 20.55?
....
Jag skulle välja så sent som möjligt. Oftast går sista sjöflyget till Malé vid 17-tiden. De får inte flyga efter solnedgången. Men, de flesta resorter har en lounge vid flygplatsen man kan nyttja tills incheckningen öppnar för ens flight. Passa på att duscha och byta om. Om du bor på en resort med transfer med båt så är det mer flexibelt.
Kolla om resorten har en lounge ni kan nyttja på hemresan.
 

Tostarp

Medlem
Jag måste gå in och fråga TS om du verkligen vet vad det innebär att åka till Maldiverna?
(Tänkte mest på din fråga om det var bäst att vänta i Male eller någon plats i Mellanöstern.)

Maldiverna har en massa 'restriktioner', vilket gör att du kan inte bara åka dit och 'ö-luffa' som i Grekland. Male är inget ställe där man 'driver omkring o kollar läget'.

Tex så måste du ha boende bokat hela vistelsen annars kommer du inte in i landet, sjöflygplanen flyger bara när det ljust, du får inte ta in någon alkohol etc etc. Om du tex har ett flyg som ankommer kl 19.00 så kommer du inte från MLE till din resort förrän nästa dag då det är mörkt när du landar etc...

Vad jag vill säga är att (som andra var inne på) du måste ha i princip allting ner till transfern bokat i förväg annars kommer du få problem.
 

rvarttinen

Medlem
Trevlig resa! Återkoppla gärna här på BC med era upplevelser ombord och på plats. Kanske kommer du ha du några jyssta tips att dela med dig ..!.
 

toer00

Medlem
Börjar så smått sondera terrängen för Maldiverna i mars 2022 (frugan fyller jämnt). Jag har försökt se tillgänglighet på poäng, men inte hittat riktigt det jag ville... Så nu återstår bara att köpa business-biljetter på QR. Så nu behöver ta lite diskussioner med er som kollar på samma sak och som brinner lite extra för trevliga resor just till MLE.

R-klass (billigaste i business) i mars 2022 kräver 120 dagars förköp av vad jag kan utläsa i reglerna?
Så det betyder att om vi vill resa i mars, så skall biljetterna ut i november? Men händer det att QR släpper R-klass mindre än 120 dagar, innan
tanken är om det skulle dyka upp en kampanj typ under jul/nyår, men då är avresa inan maj körd...?

Har sett att Sverige ligger relativt högt i prisläget för R-klass, ca 25 000 Kr/pers, men å andra sidan verkar de ha generöst (5-7) i tilldelning.
Tanken är nu att vara lite "smart" ;) och utnyttja lite SAS poäng för en kortare Europa trip och ta sig till någon annan flygplats ute i Europa där QR har bättre priser... Kan nämna att jag på QR's hemsida har hittat följande. OSL ca 20 000 Kr, AMS 21 000 Kr, CDG 18 500 Kr, MXP 15 800 kr.
Kruxet är då att man åker på väldigt långa transfertider i Doha om inte på utresan så väl på hemresan...
typ 6 - 15 timmar... Men från STO och avresa kl 15:30 så öppnas R-klass på anslutningarna också och en väntan på ca 2 timmar.

Vi avresa från "Billigare flygplatser" så verkar det som QR satt i system att blocka just R-klass DOH-MLE på närmaste timmarnas anslutningar, man kan naturligtvis gå upp till I-klass men då tappar man hela "vinsten" och mer därtill...

Känns detta igen? Är det någon som kunnat observera om det brukar komma kampanjer fr. Sverige till MLE under höstarna alt. om man brukar bli generösare med att släppa på R-klass hela vägen (dvs utan larvigt lång Stop-over i Doha) även fr. nämnda flygplatser ju närmare 120 dagars strecket man kommer?

Vet ni mera, har ni observationer eller dyl, hör av er! Saklig diskussion uppskattas. :)
 

Senator

Moderator
Börjar så smått sondera terrängen för Maldiverna i mars 2022 (frugan fyller jämnt). Jag har försökt se tillgänglighet på poäng, men inte hittat riktigt det jag ville... Så nu återstår bara att köpa business-biljetter på QR. Så nu behöver ta lite diskussioner med er som kollar på samma sak och som brinner lite extra för trevliga resor just till MLE.

R-klass (billigaste i business) i mars 2022 kräver 120 dagars förköp av vad jag kan utläsa i reglerna?
Så det betyder att om vi vill resa i mars, så skall biljetterna ut i november? Men händer det att QR släpper R-klass mindre än 120 dagar, innan
tanken är om det skulle dyka upp en kampanj typ under jul/nyår, men då är avresa inan maj körd...?

Har sett att Sverige ligger relativt högt i prisläget för R-klass, ca 25 000 Kr/pers, men å andra sidan verkar de ha generöst (5-7) i tilldelning.
Tanken är nu att vara lite "smart" ;) och utnyttja lite SAS poäng för en kortare Europa trip och ta sig till någon annan flygplats ute i Europa där QR har bättre priser... Kan nämna att jag på QR's hemsida har hittat följande. OSL ca 20 000 Kr, AMS 21 000 Kr, CDG 18 500 Kr, MXP 15 800 kr.
Kruxet är då att man åker på väldigt långa transfertider i Doha om inte på utresan så väl på hemresan...
typ 6 - 15 timmar... Men från STO och avresa kl 15:30 så öppnas R-klass på anslutningarna också och en väntan på ca 2 timmar.

Vi avresa från "Billigare flygplatser" så verkar det som QR satt i system att blocka just R-klass DOH-MLE på närmaste timmarnas anslutningar, man kan naturligtvis gå upp till I-klass men då tappar man hela "vinsten" och mer därtill...

Känns detta igen? Är det någon som kunnat observera om det brukar komma kampanjer fr. Sverige till MLE under höstarna alt. om man brukar bli generösare med att släppa på R-klass hela vägen (dvs utan larvigt lång Stop-over i Doha) även fr. nämnda flygplatser ju närmare 120 dagars strecket man kommer?

Vet ni mera, har ni observationer eller dyl, hör av er! Saklig diskussion uppskattas. :)

Ett par snabba:
1. Air France betalde jag 41.000 för två. Ny linje som börjar 1:e november. Vi åker med första flighten.
2. Qatar är väsentligt mycket billigare från OSL. Vi talar lätt 10.000kr för två med SAS Plus till/från OSL inkluderat.
3. Turkish ligger också runt 40.000kr för två.
4. You snooze, you lose. Jag spenderade alldeles för mycket tid på att leta och alldeles för lite tid på att boka Så vår resa nu anpassas till när Air France flyger och inte när vi vill exakt åka.

Jag kollade också massor på resor via Indien men det finns väldigt lite utbud av Indien - Maldiverna i november. Jag gav upp bonusresor.
 
Toppen