Senaste nytt

Star Alliance/Lufthansa testar Biometri i Frankfurt och München

Fidde

Medlem
Coolt att tekniken finns. Skönt att det är opt-in, är själv inte intresserad av att använda det. Har inga problem med vanligt/mobilt ombordstigningskort utan tekniken är välbeprövad och det är lätt att ta över manuellt vid problem. Om avläsningen inte funkar och 200 personer står där utan någon dokumentation kan jag bara tänka mig hur jobbigt det blir.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Coolt att tekniken finns. Skönt att det är opt-in, är själv inte intresserad av att använda det. Har inga problem med vanligt/mobilt ombordstigningskort utan tekniken är välbeprövad och det är lätt att ta över manuellt vid problem. Om avläsningen inte funkar och 200 personer står där utan någon dokumentation kan jag bara tänka mig hur jobbigt det blir.
Ja pass är ju biometri och det finns ju där även om du inte vill

jag har använt nationellt id kort i Tyskland-manuell hantering då automater inte klarar av dessa, behövde inte röra något
 

mha321

Medlem
Vad är det som blir touchless som inte är det nu? De pratar om security och boarding gates men de är ju redan touchless.

Incheckning i maskin? Passkontroll? Inget av de anger de men det är väl de punkter där det är touch idag (förutom manuell incheckning då men den lär ju inte kunna bli det).
 
  • Gilla
Reactions: hco

Homer

Medlem
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
Vad är det som blir touchless som inte är det nu? De pratar om security och boarding gates men de är ju redan touchless.

Incheckning i maskin? Passkontroll? Inget av de anger de men det är väl de punkter där det är touch idag (förutom manuell incheckning då men den lär ju inte kunna bli det).
Skillnaden är ju att touchless egentligen är ganska osäkert om det inte kombineras med någon form av ID koll, vilket inte görs genom att läsa ditt boardingkort etc.

Biometric data finns ju i ditt pass, och i nationella ID kort via NFC. Har använt dessa i Tyskland och i Australien för EU medborgare. Vissa kanske läser NFC men de flesta läser nog bara "machine readable data" (om någon kan detta hojta gärna till)

Jag tror man vill höja säkerheten och att du ansvarar för att ta dig igenom flygplatsen mer "self service" både vid incheckning, säkerhetskontroll, passkontroll och gate.

Det skulle kunna betyda en snabbare hantering på flygplatsen. Jag har flera gånger i Europa med bara mitt nationella ID, har fungerat bra med att läsa biodata. Där lagras bland annat en elektronisk bild av mitt foto. Nationellt ID har chip, pass har NFC

Pro tips: Om du har en iPhone eller android kan du ladda ner en NFC app som läser ditt pass, var ganska kul att få upp mitt fula tryne (pass bild)
 

mha321

Medlem
Jag tror man vill höja säkerheten och att du ansvarar för att ta dig igenom flygplatsen mer "self service" både vid incheckning, säkerhetskontroll, passkontroll och gate.
Så kan det vara, men det kan ju inte beskrivas som att det är en ny "touchless experience". Eftersom dagens experience är precis lika touchless. Det kan vara en höjning av säkerheten, absolut, men det står det inte en bokstav om i nyheten.

Incheckning, säkerhetskontroll och gate är ju redan touchless så långt som man kommer med det. (Incheckningen är det om du checkar in mobilt, men om du använder en kiosk måste du typiskt trycka på skärmen -- men det är inget som ändras av biometri)

Det skulle kunna betyda en snabbare hantering på flygplatsen. Jag har flera gånger i Europa med bara mitt nationella ID, har fungerat bra med att läsa biodata. Där lagras bland annat en elektronisk bild av mitt foto. Nationellt ID har chip, pass har NFC
Ja, just passkontrollen borde ju kunna göra smidigare (det var ju också ett av mina förslag). Men det är väl knappast Lufthansa/StarAlliance som har hand om passkontrollen på Frankfurt/Munchen, utan tyska gränspolisen.

Se t.ex. exemplet ovan från USA som @Homer skriver om -- det är CBP som genomför trials för bimetrics där, när det handlar om passkontroll. Inte flygbolagen.
 

JohnR

Medlem
Jag har även använt amerikanska Clear de kör också med irisscanner. Både för fasttrack och för att checka ut på Hertz.
 
Toppen