Senaste nytt

Wizz Air börjar flyga inrikes i Norge?

Joanna

Medlem
Norsk inrikes har ju kallats för sas viktigaste marknad i många år. Det är väldigt uppenbart att det finns betydligt mer pengar att hämta där än på svensk inrikes. De har ju dessutom 3 rutter på top 15 inom Europa som är norsk inrikes.

Det stämmer, och om mitt minne inte sviker helt och hållet så finner man att omkring 40% av SAS totala nätverk finns både inrikes, och utrikes till och från Norge.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem

Ja, deras beläggning har sjunkit rejält (även mot snittet) de senaste två veckorna.

Det är väl dock så att strategin med expansion inte är för att tjäna pengar nu, utan att man har en kassa som tillåter bolaget att flytta fram positionerna tills dess att branschen återhämtat sig något.

Inget snack om att det kommer ta år tills flygbranschen är lika stor som 2019, men det betyder ju inte att enskilda bolag inte kan växa i det vakum som bildas av andras konkurser och nedskärningar.

Tror att detta, åtminstone marknadsmässigt, var helt rätt av Wizzair. Kanske springer de om självaste Ryanair, som ju vidare hålls tillbaka både av pandemi och leveransproblem.

En sak jag saknar hos Wizzair är dock något som t.o.m Ryanair börjat med i begränsad omfattning: Anslutande flyg genom vissa hubbar.

Mitt personliga problem är inte att jag villa ha anslutande flyg för nära ingen kostnad (reser så lite så då har jag råd att betala) men om Wizzair konkurrerar ut alternativen så finns inga flyg med anslutningsmöjligheter...
Detta problem finns för flera Italienska öar sedan lågprisflyg konkurrerade ut Alitalia och även upphandlingar gick till aktörer av annan profil än traditionell.
 

mha321

Medlem
Det där med anslutningar är ju ett av sätten norwegian slog sig in med. De sålde också utan anslutning och skrattade åt kunden som fick köpa ny biljett vid missat byte. Men allteftersom de kom in på marknaden slutade de med den typen av biljetter (och kund hantering i största allmänhet) och gick mer mot att bli som de andra. Å andra sidan gick de relativa priserna upp lite då, men de flesta verkade ta det.

Å andra sidan kanske det var just den positionering som "mer än lcc mindre än nätverksbolag" som i slutänden gjorde att det inte gick ihop. Så länge man vinner så är nog tyvärr race to the bottom en ganska fungerande modell...
 

Palazzi

Medlem
Det där med anslutningar är ju ett av sätten norwegian slog sig in med. De sålde också utan anslutning och skrattade åt kunden som fick köpa ny biljett vid missat byte. Men allteftersom de kom in på marknaden slutade de med den typen av biljetter (och kund hantering i största allmänhet) och gick mer mot att bli som de andra. Å andra sidan gick de relativa priserna upp lite då, men de flesta verkade ta det.

Å andra sidan kanske det var just den positionering som "mer än lcc mindre än nätverksbolag" som i slutänden gjorde att det inte gick ihop. Så länge man vinner så är nog tyvärr race to the bottom en ganska fungerande modell...

Ja, det kan ju vara så att detta tummar för mycket på de nära obefintliga marginalerna. Wizzair har väl marknadens lägsta CASK, men jag skulle uppskatta om de inledde något som liknade Ryanairs "Connecting flights" i begränsad omfattning (Ryanair har väl via Rom, Bergamo och Porto).

Egentligen skulle jag kunna tänka mig något än mindre komplicerat, som att sökmotorn bara föreslår fungerande anslutningar (säg mellan 90-240min) och att man ändå ansvarar för anslutningen sjäöv om man reser med handbagage. Skulle vara skönt att kunna se en föreslagen resväg utan att behöva leka med ITA-matrix, eller kolla avgångstider och sammanställa i ett excel :)
 

Homer

Medlem
Wizz Air kjører på – åpner tre nye ruter | Finansavisen
Wizz Air åpner tre nye ruter i Norge og fremskynder oppstarten av allerede annonserte ruter,
går det ifølge TDN Direkt frem av en melding fra selskapet torsdag.



Nye ruter

Oslo-Haugesund
Oslo-Kirkenes
Oslo-Alta

Fremskyndes

Oslo-Stavanger
Oslo-Narvik/Harstad
Oslo-Ålesund
Oslo-Bodø
Trondheim-Stavanger
Trondheim-Bodø
Trondheim-Tromsø
Tromsø-Bodø
Tromsø-Stavanger


Selskapet skal begynne å fly fra Oslo til en rekke norske byer 27. november, i stedet for tidligere varslede 17. desember.

Rutene fra Trondheim og Bodø til flere byer begynner å fly 4. desember, to uker tidligere enn planlagt.

De nye rutene vil ha oppstart mellom 4. og 18. desember.
 

Moco

Medlem
Pensionerad Norsk kapten, jag kommer aldrig att sätta mig i ett Wizz flyg till Tromsö i höststorm.
Inlägg i DN.no
Innlegg fra pensjonert flykaptein: Jeg kommer aldri til å sette meg i en Wizz Air-maskin til Tromsø under høststormene | DN

Nja, luktar snarare protektionism och att skribenten insinuerar att alla som flyger för Wizz automatiskt är lite sämre piloter. Utan att höja Wizz till skyarna tror jag inte att det nödvändigtvis är så enkelt. Då skulle man ju kunna säga samma sak om Ryan, som väl sett till säkerheten har ett mer eller mindre clean sheet? Om man bortser från inflygningar till Tromsö i höststorm, och istället ser till det faktum att det inom commercial aviation är relativt få olyckor, tyder ju det på att många piloter, oavsett bolag, ändå är ganska duktiga och bra tränade.
 

Tomas E

Medlem
Pensionerad Norsk kapten, jag kommer aldrig att sätta mig i ett Wizz flyg till Tromsö i höststorm.
Inlägg i DN.no
Innlegg fra pensjonert flykaptein: Jeg kommer aldri til å sette meg i en Wizz Air-maskin til Tromsø under høststormene | DN

Nu stod det att det var en pensionerad flygkapten, således en äldre herre, men det här var ändå ett lite komiskt inslag i klagovisan, särskilt när det publicerats i en tidning som heter DN: :D
Når Wizz Air sjefen tilkjennegir at selskapet har «et eget program som omskolerer kvinnelige kabinansatte til piloter», bekrefter det bare at nå er det ved å gå for langt. Det underbygger bare min overbevisning om at selskapets fokus ikke ligger i det flyfaglige, men kun dreier seg om økonomi.

Den svenska tidning som heter DN hade eventuellt inte tagit in en sådan debattartikel. :rolleyes:
 

Moco

Medlem
Nu stod det att det var en pensionerad flygkapten, således en äldre herre, men det här var ändå ett lite komiskt inslag i klagovisan, särskilt när det publicerats i en tidning som heter DN: :D
Når Wizz Air sjefen tilkjennegir at selskapet har «et eget program som omskolerer kvinnelige kabinansatte til piloter», bekrefter det bare at nå er det ved å gå for langt. Det underbygger bare min overbevisning om at selskapets fokus ikke ligger i det flyfaglige, men kun dreier seg om økonomi.

Den svenska tidning som heter DN hade eventuellt inte tagit in en sådan debattartikel. :rolleyes:

Ännu bättre, jag missade det. Snabbkurs 2x45 minuter - från galley till att sköta landning i Tromsö. Garanterad upptagning och examinering av alla sökande.
 
Toppen