Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

majoren

Medlem
Det här att göra en massa bokningar för att avboka bara för sakens skull och publicera en forskningsrapport. Suck!
Businessclass.se har ju sedan grundandet försökt göra frekventa resenärers liv lite lättare att leva. Här är ett bidrag som kanske kan ge en hint om vi - ur återbetalningssynpunkt - vågar boka nya awardresor med SAS just nu. Att SAS ännu ej återbetalt alla äldre avbokningar är bara att beklaga. Men vad händer om jag avbokar i dag? När sker återbetalningen?

Frågan gällde nybokningar inför jul/nyår, sportlov och påsklov, där hypotesen var att SAS sedan tidigare i höst med automatik betalar tillbaka vid avbokning. Alltså: Vågar vi boka nya resor och lita på att SAS återbetalar vid avbokning? Så visade sig dessvärre inte vara fallet, utan även "nya" avbokningar kan hamna snett - tydligen helt slumpmässigt. Uppenbarligen är SAS administrativa maskineri i olag.
 
Tycker fortfarande det du gjort är otroligt onödigt och löjligt.

Tänk om ditt Eurobonuskonto blir avslutat nu för att du gjort bokningar för skojs skull och i amatörundersökningssyfte utan att ha en intention att resa och fullfölja det avtal du ingått, kan kanske finns en sån regel :)
 

Rickard_O

Medlem
Bokade av en Berlinresa 2/11 som skulle gått 28/11 via webben, nu imorse fick jag mail om refund, 7-8 arbetsdagar får anses acceptabelt!
"Det tar normalt 3-5 arbetsdagar innan beloppet är tillgängligt på ditt konto."
Tjoflöjt... självklart har det inte kommit några pengar in på kortet än.

SAS är fan otroliga med sina återbetalningar o_O
 

Gizmo79

Medlem
Har väntat på återbetalning av en awardresa sen 12/6. Har inte haft nån brådska utan har snällt väntat på min tur och knutit näven i byxfickan. Efter att ha läst i denna tråden så testade jag att kontaka SAS via Facebook i torsdags. Fick svar från dom som jag tror de flesta får att min återbetalning ligger i kö och det finns tyvärr inget dom kan göra åt saken. Idag fick jag mail om refund notice.....
 

intuition

Medlem
SAS hanterar nu över 20 000 ärenden om dagen, enligt VD-Richard i TV4 Nyhetsmorgon.
Berättade han något mer detaljerat om det?
För om "20 000 om dagen" avser bara ärendena som ligger i kö, så är det ju bara en månad kvar på de 800 000 ärendena man hållit inne med. Men om det inkluderar alla nya också, så är uppgiften ganska meninglös ur perspektivet att det de flesta vill veta är hur lång tid det kommer att ta SAS att återbetala skulden till kunderna.
 
Berättade han något mer detaljerat om det?
För om "20 000 om dagen" avser bara ärendena som ligger i kö, så är det ju bara en månad kvar på de 800 000 ärendena man hållit inne med. Men om det inkluderar alla nya också, så är uppgiften ganska meninglös ur perspektivet att det de flesta vill veta är hur lång tid det kommer att ta SAS att återbetala skulden till kunderna.
Kolla själv :)
SAS vd om framtiden: "Hela vår industri ligger utslagen"
 

majoren

Medlem
"Ett par månader till innan vi är i mål (med återbetalningarna, min anm)" enligt SAS vd, Rickard Gustafson, som ju är en av Skandinaviens mest respekterade näringslivsprofiler. Tyckte han gav klara besked:
"Vi jobbar dygnet runt med att försöka betala tillbaka så fort det bara går"
"Vi har anställt 100-tals för att hantera de mer komplexa ärendena"
"Vi har ökat vår kapacitet från 5 000 till 20 000 ärenden om dagen"
Och på den avgörande frågan om SAS har pengarna för att betala tillbaka var svaret ett otvetydigt: JA!

Om det tidigare i vart fall delvis var svag likviditet som gjorde att återbetalningarna gick långsamt, så är det nu administrativa problem som lägger hinder i vägen. Det finns ingen anledning att betvivla ett rekapitaliserat SAS ambition att betala tillbaka. Om två månader från nu är det slutet på januari. Då hoppas vi nog alla att SAS skall ha betalt tillbaka och den här tråden bli inaktuell.
 
Toppen