Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Således bör man, om man man så vill, kunna hänvisa till vilken bokning som helst, och få ett rabatterat pris.
Det ska man nog inte vara säker på att det fungerar. Det är ju en prislista, inte ett faktiskt villkorsdokument. De kan mycket väl säga nej... Och jag misstänker att om folk faktiskt börjar göra det så kommer det snabbt upp en liten notis om det också.

Men visst är det ett utmärkt sätt att testa om man kan få dem att ta bort rabatten helt snabbt :)
 

M.K

Medlem
Riktigt bra av SAS detta!

Jeg kommer testa tjänsten nästa gång. Jag flög från Stockholm då pandemin började öka igen för knappt en månad sen, men kommer nog hem igen en stund då det är jul snart. Jag gjorde samma sak i mars/april så har tack och lov sluppit viruset. :)

Jag hoppas bara att fler bryr sig nu, trängsel överallt då jag var hemma sist.
 

Tomas E

Medlem
Det ska man nog inte vara säker på att det fungerar. Det är ju en prislista, inte ett faktiskt villkorsdokument. De kan mycket väl säga nej... Och jag misstänker att om folk faktiskt börjar göra det så kommer det snabbt upp en liten notis om det också.
Jo, förmodligen beror det på vad de gör med bokningskoden. Kodens utseende säger ju inte om du bokat med SAS eller inte. Om de kollar bokningen och ser att det är ett flyg till Danmark i maj 2021 kanske de inte tycker att det ska ge rabatt på provtagning i november 2020. :)
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    137 bytes · Visningar: 234

ekf

Medlem
Frågan är väl om SAS betalar mellanskillnadsersättning till Doktor24, eller om Doktor24 står för rabatten som en marknadsföringskostnad... Det borde vara rätt mycket värt att ett flygbolag av SAS storlek pekar direkt på deras tjänst...
 

HMJ

Medlem
Frågan är väl om SAS betalar mellanskillnadsersättning till Doktor24, eller om Doktor24 står för rabatten som en marknadsföringskostnad... Det borde vara rätt mycket värt att ett flygbolag av SAS storlek pekar direkt på deras tjänst...
Ja, för SAS är ju så väldigt populära just nu...:rolleyes:
 

HCas

Medlem
Lycka till, jag har stångat mig blodig mot sas kundtjänst när de ställer in flighter och bara vill erbjuda att åka dagen innan eller efter trots att det finns andra bolag som erbjuder att flyga sträckorna. Regler är regler och vi gör inga undantag, du får lämna ett ärende till customer support om du är missnöjd. Att sas dessutom hittar på egna regler som bryter mot EU261/2004 bryr de sig inte ett dugg om.

Om du vill åka senare kan du ju alltid avboka mot voucher och boka ett år senare om du vill.

Riktig kasst av SAS att inte lösa ombokning till andra bolag, Norwegian/Ryan-stuk på den. Gör man anspråk på att vara ett fullservicebolag så får man faktiskt sköta såna här grejer prickfritt. Varför ska man annars boka SAS?

...ja, det gäller även återbetalning av biljetter för inställda flyg.
 

Senator

Moderator
I går morse hade Jake Tapper på CNN besök av USAs vaccinkoordinator Moncef Slaoui. Här kommer en tydlig indikator när vi kan få en form av normalisering:

"70% or so of the population being immunized would allow for true herd immunity to take place, that is likely to happen somewhere in the month of May, or something like that based on our plans."

Jag tror att de flesta länder kommer kräva ett vaccinintyg innan inresa. Som amatör tror jag att det kommer ta till slutet av nästa sommar innan vi har alla bitar på plats för någon form av normalisering: White House vaccine chief says first Americans could be vaccinated next month - CNNPolitics

Ett exempel på detta är nyheten idag att Qantas kommer kräva vaccination för alla som vill resa internationellt:
Qantas to require coronavirus vaccine before travel, Alan Joyce confirms
 

Doctor-X

Medlem
I går morse hade Jake Tapper på CNN besök av USAs vaccinkoordinator Moncef Slaoui. Här kommer en tydlig indikator när vi kan få en form av normalisering:

"70% or so of the population being immunized would allow for true herd immunity to take place, that is likely to happen somewhere in the month of May, or something like that based on our plans."

Jag tror att de flesta länder kommer kräva ett vaccinintyg innan inresa. Som amatör tror jag att det kommer ta till slutet av nästa sommar innan vi har alla bitar på plats för någon form av normalisering: White House vaccine chief says first Americans could be vaccinated next month - CNNPolitics

Ett exempel på detta är nyheten idag att Qantas kommer kräva vaccination för alla som vill resa internationellt:
Qantas to require coronavirus vaccine before travel, Alan Joyce confirms

Då redan neg. PCR-test är obligatoriskt för inresa till vissa länder, kommer väl som @Senator skriver ett vaccinintyg appliceras som krav så snart man börjar vaccinera. Får man tummen upp för vaccinen är senaste rönet att man kommer börja vaccinera oss i vården i januari. Har en resa till Japan i april, hoppas på att gränsen är öppen som vaccinerad (om det nu blir verklighet).
 

chazzie

Medlem
Jag tror att de flesta länder kommer kräva ett vaccinintyg innan inresa. Som amatör tror jag att det kommer ta till slutet av nästa sommar innan vi har alla bitar på plats för någon form av normalisering:

Förmodligen kommer detta att krävas ett tag framöver, sen kan det ju vara så att man måste ta vaccinet igen efter x antal år, eller ett nytt om en muterad version dyker upp, dock verkar expertisen tro att viruset blir svagare och svagare för varje "variant" och till slut blir det "bara" som andra coronavirus som funnits förut och orsakar ett sjukdomsförlopp mer likt en kraftigare förkylning eller influensa.

Får jag ge mig in i gissningsdebatten så tror jag att efter sommaren kan någon slags mer normal vardag återupptas på hemmaplan och att någon gång efter jul kan det börja gå att resa någorlunda "vanligt" igen, även om det kommer bero på status i det land man skall besöka, t.ex. kommer alla länder att ha råd att köpa vaccin?

Å andra sidan kunde man läsa i Expressen under helgen att på regeringsnivå oroar man sig för att detta kommer vara det "nya normala" och att vi kommer få leva på detta vis i flera år, men det tror jag kräver att en gravt muterad version eller något nytt virus dyker upp för att så skall bli fallet, sen vid någon punkt nås någon form av break point misstänker jag, dvs. när ekonomierna tagit så stor skada att det påverkar stora delar av befolkningen i många länder så de kastas in i fattigdom o dyl.
 
Toppen