Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

SAS bytade flygplan till en ATR-72 (som flyger långsammare) och därmed kommer jag att landa 20 minuter efter ordinarie tidtabell. Kommer SAS tillåta att jag bokar om biljetten gratis pga detta? Avgångstiden har inte ändrats.
När jag pratat med SAS vid smärre förändringar (10-15 min) har de sagt att de inte räknar det som en stor ändring. Efter googling verkar det som att det krävs en ändring om 60 min för att vara ”major” och tillåta ombokning/avbokning utan avgift. Vet inte om det även gäller SAS, men mina mätpunkter passar in i det mönstret.
 
Är det inrikes så tror jag det blir svårt att boka om, men ring SAS och hör efter.
"Fria", dvs ingen avgift för att boka om men du behöver betala mellanskillnaden. Och detta gäller bara på utrikesflyg, vilket jag gissar inte är fallet om den ska flygas med ATR72.
Det är en internationell flygning inom Europa (inte ATR72 till USA, om någon trodde det :)). Jag får ringa och köra en snyftare att jag hade ett möte 10 minuter efter ordinarie ankomsttid så får vi se vad det blir av det.
 

palmen

Moderator
Det är en internationell flygning inom Europa (inte ATR72 till USA, om någon trodde det :)). Jag får ringa och köra en snyftare att jag hade ett möte 10 minuter efter ordinarie ankomsttid så får vi se vad det blir av det.
Lycka till, jag har stångat mig blodig mot sas kundtjänst när de ställer in flighter och bara vill erbjuda att åka dagen innan eller efter trots att det finns andra bolag som erbjuder att flyga sträckorna. Regler är regler och vi gör inga undantag, du får lämna ett ärende till customer support om du är missnöjd. Att sas dessutom hittar på egna regler som bryter mot EU261/2004 bryr de sig inte ett dugg om.

Om du vill åka senare kan du ju alltid avboka mot voucher och boka ett år senare om du vill.
 

Tonton

Medlem
SAS erbjuder rabatterat PCR-test i samarbete med Doktor24 för sina resenärer. Till en början finns tjänsten bara i Stockholm men ska successivt utökas till fler orter

SAS reseintyg och tester | Doktor24

Ordinare pris: 1650 SEK
SAS-erbjudande: 1179 SEK (28,5% rabatt)

Hemsidan säger "Det reducerade priset för reseintyg gäller endast SAS-resenärer. Vid betalning behöver du visa bokningsreferens (6 tecken) för din resa". Det står däremot ingenting om datum. Således bör man, om man man så vill, kunna hänvisa till vilken bokning som helst, och få ett rabatterat pris. Det behöver alltså inte vara i närtid, och man behöver inte resa med en SAS-bokning närmsta dagarna för att kunna ta del av erbjudandet.
 
Ordinare pris: 1650 SEK
SAS-erbjudande: 1179 SEK (28,5% rabatt)

Hemsidan säger "Det reducerade priset för reseintyg gäller endast SAS-resenärer. Vid betalning behöver du visa bokningsreferens (6 tecken) för din resa". Det står däremot ingenting om datum. Således bör man, om man man så vill, kunna hänvisa till vilken bokning som helst, och få ett rabatterat pris. Det behöver alltså inte vara i närtid, och man behöver inte resa med en SAS-bokning närmsta dagarna för att kunna ta del av erbjudandet.
Jag förstår vad du menar, men sen kan man ju också fundera på andemeningen och vad tanken är med det SAS gör. Visst kan man utnyttja det så som du skriver, eller boka en bonusresa som @Budgetresenär föreslår (på samma sätt som man kunde boka en avbokningsbar biljett och äta och dricka i loungen för att sen avboka biljetten). Däremot så är det ju moraliskt fel (och sen kan man ju fundera på varför vissa tycker SAS har dyra biljetter...).
 
Toppen