Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Tiden flyger... snart 5 år sen jag hämtade ut pickisen (L200). Strax dags att byta.
Behöver en sån bil i hushållet, men med tanke på vad skatten är på nya såna och hur fin min bil är efter 10000 mil så köper jag nog loss den och har den som andrabil.

har ju inte kommit några elbilar med dragkrok som får dra nått att tala om, den enda som är någorlunda är väl Tesla model X och den är för dyr och börjar kännas omodern.
När det är dags för nästa byte om 3-5 år så lär väl marknaden ha kommit ikapp så...

Jag funderar på nått i andra änden av skalan... en Renault Zoe, någon som har en sån som förmånsbil?
Har hyrt några ggr, har funkat klockrent.. har dock inte testat under nollan så det blir att provköra en sån så fort det kommer en lämplig "köldknäpp"

Fråga är nog bara om det inte är bättre att köpa den privat än att ha den på firman nu med de nya reglerna som kommer.

Största delen av min körning är privat, max några 100 mil som räknas som tjänst per år.


Några tankar runt det?
Leasa/köp den på firman och lös ut den i sommar så tar du första förlusten i firman. Går inte att göra varje gång men med vår dåliga regerings förändring mitt i ingångna avtal så kommer många lösa sina bilar i förtid.
+25% och minskade miljöpremier är inte kul om jag har förstått rätt. Vår regering förstår inte skillnad på arbetsredskap och ren förmånsbil. Synd om vår svenska bilindustri samt konstigt miljötänk pga att alla kommer på sikt köra runt i äldre bilar.
 

Valley

Medlem
Tiden flyger... snart 5 år sen jag hämtade ut pickisen (L200). Strax dags att byta.
Behöver en sån bil i hushållet, men med tanke på vad skatten är på nya såna och hur fin min bil är efter 10000 mil så köper jag nog loss den och har den som andrabil.

har ju inte kommit några elbilar med dragkrok som får dra nått att tala om, den enda som är någorlunda är väl Tesla model X och den är för dyr och börjar kännas omodern.
När det är dags för nästa byte om 3-5 år så lär väl marknaden ha kommit ikapp så...

Jag funderar på nått i andra änden av skalan... en Renault Zoe, någon som har en sån som förmånsbil?
Har hyrt några ggr, har funkat klockrent.. har dock inte testat under nollan så det blir att provköra en sån så fort det kommer en lämplig "köldknäpp"

Fråga är nog bara om det inte är bättre att köpa den privat än att ha den på firman nu med de nya reglerna som kommer.

Största delen av min körning är privat, max några 100 mil som räknas som tjänst per år.


Några tankar runt det?

Elbilar med drag - Se listene: Alle elbiler med henger­feste du kan kjøpe
Skiljer sig väl dock lite mellan svenska och norska marknaden. Man är lite före där med det mesta som gäller elbilar
 

Fidde

Medlem
Leasa/köp den på firman och lös ut den i sommar så tar du första förlusten i firman. Går inte att göra varje gång men med vår dåliga regerings förändring mitt i ingångna avtal så kommer många lösa sina bilar i förtid.
+25% och minskade miljöpremier är inte kul om jag har förstått rätt. Vår regering förstår inte skillnad på arbetsredskap och ren förmånsbil. Synd om vår svenska bilindustri samt konstigt miljötänk pga att alla kommer på sikt köra runt i äldre bilar.

+25% förmånsvärde gäller enbart nya bilar från 1/7 21. Bilar som tas ut innan det behåller sitt förmånsvärde som tidigare. 10k/år nedsättning av förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet för "miljöbilar", håller med att det är dåligt att det inte även där bara påverkar nya bilar.

Bonusen för elbilar höjs från 60->70k 1/4 21 så om man planerar att ta ut ny elbil så bör man få den i trafik mellan 1/4 och 1/7. Då slipper man höjt förmånsvärde och får mer miljöbonus.
 
+25% förmånsvärde gäller enbart nya bilar från 1/7 21. Bilar som tas ut innan det behåller sitt förmånsvärde som tidigare. 10k/år nedsättning av förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet för "miljöbilar", håller med att det är dåligt att det inte även där bara påverkar nya bilar.

Bonusen för elbilar höjs från 60->70k 1/4 21 så om man planerar att ta ut ny elbil så bör man få den i trafik mellan 1/4 och 1/7. Då slipper man höjt förmånsvärde och får mer miljöbonus.
Är det så med ökat förmånsvärde blir jag glad. Ett tag till nästa bilbyte iaf....
 

011430121

Medlem
En för mig stor nyhet
Volvo Cars har sagt upp återförsäljaravtalen med Bilia för Volvo i Sverige och Norge. Avtalen gäller för både bil- och serviceaffären.
Tråkigt jag har "värdens bästa" personliga service tekniker på Bilia i Vinsta, värt att köra ut dit och få bilen servad.

Kanske inte var så konstigt att Volvo Cars säger upp avtalet med Bilia med tanke på affären för några månader sedan
Volvo Cars köper Upplands Motor (och Bra Bil) - Motorbranschen
 
Last edited by a moderator:

Börling

Medlem
Då var det dags att byta ut den 5 år gamla BMW 320d gt. Ville passa på att byta innan fördyringen på nya tjänstebilar som träder ikraft i sommar.
Efter mycket funderande och testande föll valet till slut på en hybrid Mercedes e300de 4 matic kombi. Valde till förarassistens plus, premiumpaket plus, kombipaket samt se edition. Hittade inga större fel förutom möjligen att det blir en knöl för batteriet precis bakom ryggstödet bak. Får den slutet av februari.
 

Niclas.J

Medlem
Då var det dags att byta ut den 5 år gamla BMW 320d gt. Ville passa på att byta innan fördyringen på nya tjänstebilar som träder ikraft i sommar.
Efter mycket funderande och testande föll valet till slut på en hybrid Mercedes e300de 4 matic kombi. Valde till förarassistens plus, premiumpaket plus, kombipaket samt se edition. Hittade inga större fel förutom möjligen att det blir en knöl för batteriet precis bakom ryggstödet bak. Får den slutet av februari.

Grattis, verkligen en jättefin bil!

Med det sagt tycker jag det är riktigt kasst av Mercedes att man inte lyckats bättre med att anpassa batteriplaceringen och bagageutrymmet i sina laddhybrider (speciellt jämfört med konkurrenterna).
 
Toppen