Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

011430121

Medlem
Har en resa Berlin helgen före jul, är en SAS och en A-320 fortfarande både ut och hem.
Enligt SAS verkar den inte vara allt för bokad i Plus, tror att de kommer att planera en 737-700 snart
Sedan får man väl se vad Angela Merkel säger om oss svenskar och om hon har öppen famn för inresa.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har en resa Berlin helgen före jul, är en SAS och en A-320 fortfarande både ut och hem.
Enligt SAS verkar den inte vara allt för bokad i Plus, tror att de kommer att planera en 737-700 snart
Sedan får man väl se vad Angela Merkel säger om oss svenskar och om hon har öppen famn för inresa.

Jag kan såklart inte lova nånting, men ser två goda skäl att vara optimistisk om denna.
Dels är den tyska lockdownen liksom andra i Europa just nu avsedd att göra det möjligt att resa framåt jul,
dels kan jag inte tänka mig att den här vågen håller på mer än en månad till, i alla fall inte med den höga smittspridning vi har nu. Bara spekulation, ja, men vi har ju redan sett ungefär hur länge första vågen höll i sig.
Tysklands gränsvärde 50 nya fall per 100 000 invånare under en vecka är dessutom vad jag vet det mest liberala av de länder som tillämpar sådana gränsvärden.
 

bstark

Medlem
Känns bra att de fick ordning på det till slut iallafall.
Känns även bra att jag hann med TXL, även om det inte är något att skriva hem om.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tyska Wirtschaftswoche har testat Lufthansa-loungen på BER, så gott det går utan servering (man får sparsam "snackspåse" när man lämnar loungen). Oklart om de menar Senator eller Business, men de brukar ju se väldigt likartade ut är min erfarenhet. Inredningen beskrivs som IKEA-inspirerad och nordeuropeisk, och jag tycker väl också bilderna liknar SAS-loungerna en del.

Neueröffnung BER: Ikea in der neuen Lufthansa-Lounge


Här följer ett test av loungen Tempelhof, i mitt tycke den intressantaste på BER genom sin storlek och utgång till ex-Schengen, ser också trevligast ut (tycker jag)

Business Lounge am Flughafen BER - Eine Übersicht

Som man kan se är denna lounge till för i princip alla legacybolag utanför Star Alliance, plus Turkish. Liksom i Lufthansa-loungen är det här bara en snackspåse när man lämnar loungen som gäller under november.

Det har ryktats om att en ren OneWorld-lounge ska byggas, men jag gissar att de planerna ligger på is för närvarande.

Både Tempelhof och Tegel (när den öppnar) går att köpa inträde till för 45 €. Åtminstone Tegel verkar bli PriorityPass-lounge också.

Beskrivning av alla loungerna som finns hittills, där det också nämns att Tegel inte öppnar förrän i vår:

Das sind die Lounges am BER | reisetopia

Beklagar att jag bara har länkar på tyska, men automatisk översättning tyska->engelska brukar bli helt ok.
 
Vänta nu här? Tog man samma gubbe som ritade Tegel för att rita BER, eftersom "det gick så bra förra gången"? Det låter lite som den svenske piloten som kraschade två JAS-plan i rad.
Breaking news: testpilot kraschade plan som testas! Ingen icke testpilot har någonsin kraschat JAS i testfasen, 100% av alla krascher är med testpiloter - varför har man ens testpiloter om de bara kraschar :eek:
 

imartin

Medlem
Flög BER-ARN igår. Pga den tyska lockdown var allt på flygplatsen stängt, så det var inte mycket man kunde göra. Tror inte ens att man kunde köpa mat någonstans. Kikade förbi LH Senator Lounge (Edit: Det var förmodligen Business loungen jag var i, inte Senator) - även där ingen catering (dock fick man ta med smörgåsar och vatten, kaffe och te). Loungen i sig var så som man skulle förvänta sig en LH lounge. Kändes mindre än vad jag hade förväntat mig, och mindre "luftigt" än Senator loungen på TXL. Kan bli trångt i en post-pandemi värld, kanske.

Säkerhetskontrollen gick fort, det var väldigt mycket personal och väldigt få passagerare.

Planet från Stockholm till Berlin var fullbokat förresten (och kom med 20 minuters försening), som förvånade mig med tanke på karantänsreglerna i Tyskland. Å andra sidan går det ju inte många plan mellan båda städer just nu.


Screen-Shot-2021-01-11-at-17-57-31.png


Screen-Shot-2021-01-11-at-17-57-39.png


Screen-Shot-2021-01-11-at-17-57-53.png


Screen-Shot-2021-01-11-at-17-57-47.png
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Tack för rapport @imartin !

Har glömt nämna att det bara är ena loungen som LH har öppnat - den andra delen kommer/öppnas "vid behov", så dröjer gissningsvis minst till sommaren.

Märkligt när jag läser Senator, för enligt info är det business som öppnat och Senator som dröjer...men stod det Senator så är det ju så.
 

fcx

Medlem
Tack för rapport @imartin !

Har glömt nämna att det bara är ena loungen som LH har öppnat - den andra delen kommer/öppnas "vid behov", så dröjer gissningsvis minst till sommaren.

Märkligt när jag läser Senator, för enligt info är det business som öppnat och Senator som dröjer...men stod det Senator så är det ju så.

De kanske alternerar mellan loungerna för att köra in bägge?
 
Toppen