Senaste nytt

Väder i Thailand i november

Sticktown

Medlem
Sitter och kikar på olika varianter av Thailandsresa november 2021 med förhoppning om att pandemieländet har lugnat ner sig till dess.

Det som slår mig är att vädret verkar skifta avsevärt mellan olika områden (stor skillnad i nederbörd mellan tex Koh Samui och Krabi), och jag vill därför kolla med er som har mer erfarenhet av Thailand om det stämmer, och framför allt vilka era bästa tips skulle vara i just november (v44 närmare bestämt).
 

hco

Medlem
Regnperioden bör vara över i November. Bra månad innan normala turistrushen dec/jan. (Fast vem vet hur det blir 2021)

I södern regnar det alltid mer, även om det inte är peak regnperiod. Men det regnar ju oftast inte så länge ändå. Så jag skulle inte vara orolig.

(/tidigare bosatt i Thai)
 

Joanna

Medlem
Jag håller med hco.

Större risk för regn i de södra delarna av landet, och jag skulle nog föredra ett annat område än till exempel Koh Samui inklusive de sydöstra delarna däromkring.

Säsongen i november månad omkring Phuket och Krabi håller på att starta upp omkring denna tid, och är ett ganska säkert kort. Jag skulle nog personligen fokusera omkring området vid Koh Chang och däromkring vid norra eller östra delen av Thailandviken.
 

Hafermann

Medlem
Jag har varit i Thailand under november åtskilliga gånger. Varje gång har jag googlat runt och varit orolig för vädret. Varje gång har jag oavsett plats haft det fantastiskt. Större risk för regn i södern, men sett till en vistelse får man tillräckligt med sol och bad ändå. Minst risk för regn skulle jag säga är Bangkok samt Koh Changområdet.
 

raphaelmak

Medlem
Sitter och kikar på olika varianter av Thailandsresa november 2021 med förhoppning om att pandemieländet har lugnat ner sig till dess.

Det som slår mig är att vädret verkar skifta avsevärt mellan olika områden (stor skillnad i nederbörd mellan tex Koh Samui och Krabi), och jag vill därför kolla med er som har mer erfarenhet av Thailand om det stämmer, och framför allt vilka era bästa tips skulle vara i just november (v44 närmare bestämt).
Regnsäsongen torde sluta i oktober, så du kan väl förvänta ganska bra väder i november. Jag har rest till Chiang Mai i november förra året, men där är det förstås annorlunda än t.ex. Koh Samui.
Jag har också överlevt augustiregn i Phuket ett par år sedan, och det var inte så dåligt jag tycker, bara lite ostadigt :D
 

Mikado

Medlem
Lånar tråden, kikar på Thailand i november/december 2022 med vår då snart tvååring. Vad har ni för rekommendationer gällande resmål och hotell där vädret ofta är ok (mulet och lite regn inga problem men vill inte ha allt för ostadigt)? Budget ca 2000 per natt. Har tidigare kollat på hotell på Koh Samui men förstått att det är ett av de sämre alternativen. Kommer åka med eurobonus awardresa så flyger med största sannolikhet till Bangkok. Kan flyga revenue därifrån men undviker gärna långa buss/båttransfers.

Edit: Vill åka till ett barnvänligt resmål med fin strand. Inte för äventyrligt utan snarare lugnt, tryggt och lite halvlyxigt efter några år på hemmaplan.
 
Toppen