Senaste nytt

Undersökning om bonusresor

palmen

Moderator
Jag kryssade för både USA och Asien men fick bara svara om USA.

Noterade att alla frågor rörde ekonomi eller Business. First var inte med som alternativ.
De alternativ som presenterades hade jag inte bokat något, det har dock att göra med att jag hellre åker sas för poängen då det är billigare, alternativt reser i First.
 

Nimbus

Medlem
Ett av mina alternativ var att det skulle kosta mer än 200000 poäng för en Business med LH, minns inte om frågan gällde USA eller Asien. Det är ju vansinnigt vilket som.
 

011430121

Medlem
Fick idag inbjudan till en enkät från SAS gällande bonusresor. Det dök upp frågor om vilken typ av biljett man skulle köpa (eller inte köpa) och huruvida man fortfarande skulle köpa dem om priset skulle förändras. Jag antar att de vill kolla hur villiga vi är på att spendera våra poäng och om de kan höja priset utan att förlora för stor del av EB-medlemmarna.

Jag svarade ganska ärligt på frågorna och valde att jag inte skulle köpa biljetterna om priset ökade avsevärt.

Fler som fått denna enkät i mailen?
Fick mail, men ännu inte hunnit läst.
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

Olle K

Medlem
Jag gjorde undersökningen igår och valde USA så mina alternativ var resor med United och Lufthansa. Här kommer ett av alternativen man fick ta ställning till. Detta var nog ett av de lägsta poängpriserna på Business i undersökningen. Resten var mer på nivån 200 000 poäng eller mer.
Undersokning SAS 17 nov.png
 
Detta var nog ett av de lägsta poängpriserna på Business i undersökningen. Resten var mer på nivån 200 000 poäng eller mer. Visa bifogad bild 114955

Intressant. Jag valde också Asien och USA, och fick svara på resor till USA (vilket är lite dumt eftersom SAS är förstahandsvalet där...). Men jag fick större spridning på priserna, flera var nere i bara 130 000 poäng, och i kombination med låga avgifter är det inte fy skam. Några enstaka fall var det uppe och nosade strax över 200 000.

Men de kanske stämmer av mot eurobonuskontot och ger en bara alternativ som passar plånboken ;-)

Skärmklipp 2020-11-17 22.20.41.png
Skärmklipp 2020-11-17 22.20.49.png
Skärmklipp 2020-11-17 22.19.27.png
Skärmklipp 2020-11-17 22.19.36.png
 

MTheC

Medlem
Undrar hur de väljer vad man får för alternativ, jag klickade liksom @palmen och @Jane Insane både USA och Sydostasien men fick svara på frågor om Sydostasien. Ser man till mitt resmönster för Star Alliance-bonusresor så har jag dock bokat klart mest Asien (alla bonusresor till USA har varit rena SAS-resor) så kanske är det som styr men kan ju vara slumpen också.

Spännande att se vad de tänker sig för förändringar men ligger väl nära till hands att tro att de kommer försämra.
 

majoren

Medlem
Jag antar att de vill kolla hur villiga vi är på att spendera våra poäng och om de kan höja priset utan att förlora för stor del av EuroBonus-medlemmarna.

Likt trådskaparen anar jag oråd. Många av oss bygger ju upp väldiga eurobonussaldon under pandemin, när vi har svårt att utnyttja poängen. Poäng kommer ju ofta från annat än flygresor, inte minst från SAS kreditkortpartners. SAS bygger upp en skuld som man nog gärna vill minska. Så här skriver SAS i sin årsredovisning:
"Den andel av flygbiljettens pris som värdet på EuroBonus-poängen representerar redovisas som en skuld. Intäkten redovisas först när resenären använder poängen, exempelvis genom att resenären bokar en resa med EuroBonus-poäng. Försäljning av EuroBonus poäng till partners intäktsförs under övriga intäkter och den bedömda kostnaden skuldförs."

Är enkäten ett led i en strävan att att höja antalet bonuspoäng som krävs för en resa och/eller priset? Krävs fler bonuspoäng/högre pris för en resa så minskar skulden för SAS både genom att Eurobonuspoängen blir mindre värda och att den andel av flygbiljettens pris som Eurobouspoängen skall täcka minskar. För eurobonuspoäng sålda till partners skulle den bedömda kostnaden för utnyttjandet radikalt minska genom att poängen devalverats och priset för bonusresan höjts. SAS bokförda skuld skulle radikalt minska. Alltså win-win för SAS och lose-lose för oss!
Vad tror du? Eurobonus är ju på många sätt relativt förmånligt. Har SAS råd med det i framtiden? Platstillgången kan det vara lite si och så med, men antalet poäng som krävs för att boka är rimligt och priset lågt.
 
Undrar hur de väljer vad man får för alternativ, jag klickade liksom @palmen och @Jane Insane både USA och Sydostasien men fick svara på frågor om Sydostasien. Ser man till mitt resmönster för Star Alliance-bonusresor så har jag dock bokat klart mest Asien (alla bonusresor till USA har varit rena SAS-resor) så kanske är det som styr men kan ju vara slumpen också.

Spännande att se vad de tänker sig för förändringar men ligger väl nära till hands att tro att de kommer försämra.
Jag vet inte hur mycket man skall tillskriva SAS så mycket ”vresig” kring vilka destinationer man får och hur urvalet ser ut. Antagligen helt slumpartat.

Själv har jag inte ens fått undersökningen och känner mig därmed kränkt :)
 
Toppen