Senaste nytt

Finnair 100% bonus poäng + Statusgrundade 25%

RobHK

Medlem
Vad händer med voucher som man använt till att ställa sig på väntelista. Väntelistan går inte igenom och medlemsåret då har redan passerat? Förfaller vouchern då värdelös?
 

intuition

Medlem
Ja.
Voucher returneras automatiskt om väntelistan inte går igenom, men den har fortfarande ett "bäst-före-datum" och om det passerat så försvinner vouchern. Nu är det ju lite speciella tider, och när Finnair har gjort förlängningar av medlemsåren så har voucher också förlängts. Händer det igen, så ska det gälla även vouchers som ligger på väntelista, men man kan behöva ring in om det.


I vissa fall har man kunnat ringa in och be att få flytta en förfallen voucher till en annan bokning. Jag har också sett rapporter om att man fått lite respit med att boka om vouchern, dvs kunnat göra en ny bokning och sedan få vouchern återskapad. Men detta kan vara beroende på goodwill och/eller din kundstatus osv så det är kanske inget man ska räkna med.
 

RobHK

Medlem
Bra input! Känns som dessa voucher problem kommer bli verklighet väldigt snart när ens uppgradering inte går igenom :)
 
@intuition
Jag har en del Finnair plus poäng att bränna. Hittar inga bra tips på BC var och hur jag letar platser, förutom några bra men spridda inlägg från dig.
Var letar du? Från Finnairs sida verkar det som jag inte boka första klass och att det är svårt med destinationer som inte Finnair flyger till?
 

intuition

Medlem
Är du ute efter att boka med andra oneworld bolag kan du använda qantas för att söka och sedan boka via kundtjänst.
En del bolag kan du boka själv via finnair.com, tex BA, QF, JL. Men det kan knasa en del med rutter ,att den inte ser alla platser. Eller att den räknar fel på skatten.

Finnair har skrotat den sk. oneworld-award, dvs du kan bara boka enstaka flygbolag. Dvs inte kombinera ett JL-flyg med ett QF flyg.
 
Är du ute efter att boka med andra oneworld bolag kan du använda qantas för att söka och sedan boka via kundtjänst.
En del bolag kan du boka själv via finnair.com, tex BA, QF, JL. Men det kan knasa en del med rutter ,att den inte ser alla platser. Eller att den räknar fel på skatten.

Finnair har skrotat den sk. oneworld-award, dvs du kan bara boka enstaka flygbolag. Dvs inte kombinera ett JL-flyg med ett QF flyg.
Tack för bra svar! Har inte mer än 150 000 poäng. Kan eg åka var som helst när som helst, men gärna ett ben i första klass om möjligt. Går det att blanda klasser men inte bolag?
 

intuition

Medlem
Att blanda klasser har gått förut, på det sättet att du betalar hela resan efter den högsta klassen. Jag har tex flugit FRA-HKG i first med CX och gjort anslutningsresan CPH-FRA med AirBerlin i economy (shrug) och betalt för en F-award. Nu var det visserligen en sk oneworld-award (som inte finns längre) men det borde gå.

Sedan blir det väl svårt att få in en F på 150 000 poäng. CX F retur på Europa-Asien kostar 330 000 poäng... :(
Finnairs partner awards är dyra.
 
Toppen