Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Doctor-X

Medlem
Varit i kontakt med "diamond"-supporten per mail avseende av-/ombokning av en resa och efterfrågade ev. registrering av baspoäng vid inställd resa (det går inte enligt FAQ, men tänkte kolla om något är på gång då världen nu stänger ner och fler och fler flyg ställs in).

Fick detta som svar på frågan "har jag rätt till att få endast baspoäng (dvs endast statuspoäng) för de inställda flygen":
Hej igen,

För tillfället, nej. Vi hade möjligheten att registrera baspoäng för flyg som blivit avbokade från mars - augusti 2020 men därefter har vi inte fått något nytt undantag. Jag hoppas däremot att jag kan hjälpa dig registrera dom inom en kort framtid, jag vet att SAS ledning arbetar med nya undantag och information för EuroBonus som är mer anpassade för nuläget och framtiden. Så här skrev vi i EuroBonus FAQ som sattes upp i april.

"For travel planned before 31 August 2020: contact SAS Customer Service before 31 August, provide us with the details of your original booking and we will give you the corresponding EuroBonus status points."

FAQ: Corona EuroBonus | SAS

Som sagt kundtjänst, men låter hoppfullt att det kanske kommer nya undantag.
 
Kommer precis kvala in som guld på egna poäng, perioden går ut siste november, men får ju diamant förlängt pga Corona. Nu börjar nästa år 1 december och det ser ju ut som om detta också kommer bli tufft, av samma anledning, någon som sett något om ytterliggare förlängningar av status?

Mitt sista år för att nå lifetime gold, så det vore ju surt att missa nu. Speciellt eftersom jag är är rätt säker på att SAS schablat bort ett år, för nio är sedan, som gjorde att jag fick starta om :(
 
Nu verkar det som SAS äntligen förlänger för oss med år från april 2020 (m fl). Fick precis följande mail:


DU BEHÅLLER DIN EUROBONUSNIVÅ I ETT ÅR
Även om det just nu inte går att resa och samla de nivågrundande Baspoäng som krävs för att behålla din nivå i EuroBonus, vill vi ändå ge dig som tidigare har rest mycket med oss, den allra bästa service vi kan.

Som tack för din lojalitet kommer vi därför att förlänga din nuvarande medlemsnivå i 12 månader.* Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar någon gång mellan 31 mars – 30 april 2021. Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe.

Om din medlemsnivå är Guld eller högre, kommer du kunna tillgodoräkna dig din föregående kvalificeringsperiod till dina Lifetime Gold-år, även om du i formell mening inte uppfyllt kraven för Lifetime Gold.

När ditt nuvarande medlemskap går ut, förnyas det automatiskt och ditt nya medlemskort finns lättillgänglig i SAS App. Vi hoppas att du kommer trivas med att ha ditt medlemskort digitalt framöver, det är nämligen en av många insatser i vårt hållbarhetsarbete. Vill du ändå ha ett fysiskt medlemskort, kan du beställa ett genom att logga in på din EuroBonus-profil.

Vi fortsätter att följa händelseutvecklingen noga – och hoppas att vi snart får nöjet att välkomna dig ombord igen!

Hälsningar från SAS EuroBonus
TRAVELERS GET MORE
 

Samosaguas

Medlem
Nu verkar det som SAS äntligen förlänger för oss med år från april 2020 (m fl). Fick precis följande mail:


DU BEHÅLLER DIN EUROBONUSNIVÅ I ETT ÅR
Även om det just nu inte går att resa och samla de nivågrundande Baspoäng som krävs för att behålla din nivå i EuroBonus, vill vi ändå ge dig som tidigare har rest mycket med oss, den allra bästa service vi kan.

Som tack för din lojalitet kommer vi därför att förlänga din nuvarande medlemsnivå i 12 månader.* Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar någon gång mellan 31 mars – 30 april 2021. Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe.

Om din medlemsnivå är Guld eller högre, kommer du kunna tillgodoräkna dig din föregående kvalificeringsperiod till dina Lifetime Gold-år, även om du i formell mening inte uppfyllt kraven för Lifetime Gold.

När ditt nuvarande medlemskap går ut, förnyas det automatiskt och ditt nya medlemskort finns lättillgänglig i SAS App. Vi hoppas att du kommer trivas med att ha ditt medlemskort digitalt framöver, det är nämligen en av många insatser i vårt hållbarhetsarbete. Vill du ändå ha ett fysiskt medlemskort, kan du beställa ett genom att logga in på din EuroBonus-profil.

Vi fortsätter att följa händelseutvecklingen noga – och hoppas att vi snart får nöjet att välkomna dig ombord igen!

Hälsningar från SAS EuroBonus
TRAVELERS GET MORE
Fick samma mejl - bra start på veckan! :)
 

intuition

Medlem
... Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe.
...
HUr ska man läsa det? Menar de att exkludera kort som getts bort som nivå-förmån? Eller exkluderar detta även den som fått förlängt en gång (och som under förlängningen alltså inte kvalificerat sig på egna meriter)?
 

iceland

Medlem
Så den som hade kvalificeringsperiod maj 2019–april 2020 och som inte omfattades av förlängningen som annonserades tidigare i år är nu inkluderade? De vars period slutade den 31 mars och 30 april i år har således guld/diamant till juni 2022 respektive juli 2022? Förutsatt att man kvalificerat sig till sin nivå genom egna meriter osv.
 

fcx

Medlem
HUr ska man läsa det? Menar de att exkludera kort som getts bort som nivå-förmån? Eller exkluderar detta även den som fått förlängt en gång (och som under förlängningen alltså inte kvalificerat sig på egna meriter)?

Kan inte SAS permittera den stackare som skriver alla deras informationstexter? Det måste ju röra sig om enbart en person, eftersom det är omöjligt att flera stycken skulle vara lika usla på att formulera sig i skrift.

Min tolkning är att de som fått förlängning får en förlängning till, men det går lika gärna att tolka tvärtom.
 

iceland

Medlem
Längre ner i mejlet står följande: ”EuroBonus-medlemmar som inte har uppnått sin nuvarande nivå genom egna meriter, d.v.s. via intjänade Baspoäng eller via flygresor med SAS och Widerøe, inkluderas inte i 12-månadersförlängningen. Det gäller t.ex. medlemmar som har fått medlemskapet som gåva och som inte av egen kraft har kvalificerat sig för förnyat medlemskap på samma nivå.”
 

Skogi

Medlem
Dra mig baklänges!

Var tvungen att nypa mig själv imorse när jag läste ämnesrådet. Blev ett rejält glädjetjut på balkongen i ren eufori.

Herregud, och jag som var mitt i att planera en riktig värstingresa för att behålla kortet.

Tack SAS! :)
 
Toppen