Senaste nytt

SAS service-Suck!

MTheC

Medlem
Eva Air har väl någon årgångsvariant av gula änkan eller vad den heter som väl anses son bland det bästa i Business. De flesta andra bolag erbjuder ju någon standard från de stora husen, och där har väl sas stuckit ut lite med lite "mindre kända" grejer?
Eva Air står ut som du säger men som champagnenörd måste jag förtydliga att de kör Krug, senast jag flög med dem var det årgång 2004. De står dock ut och är bättre (vad gäller champagne) än flera bolag i First.

Jag håller annars med om att SAS med den nya champagnesatsningen i business satt ribban högt och för mig står de ut som en av få som försöker höja kvaliteten - hoppas man får testa det snart.
 

Wayne

Medlem
Jäklar vilket snack det blev om just champagnen, kan förstå att man inte kan ha mer än standardchampagne i business, så vi stryker den. :)
Men presentationen med champagne glas borde bytas ut tycker jag för att få snyggare upplevelse.

Ok, intressant att höra era åsikter kring swiss, de två flighter jag har åkt måste jag haft tur på då. Flög till tokyo i deras gamla plan för två år sedan och det slog sas nya kabin enligt mig....nej naturligtvis inte på hårdvaran, men servicen och mat och dryck och presentation av mat och dryck slog de sas tyckte jag.

Verkar lite som att det irriterar folk när man klankar ner på sas här inne på forumet? inte meningen att klanka ner, jag gillar sas och stolt över att vi har den businessklassen som vi har tillgång till, men tycker ändå man kan vara lite objektiv och realistisk. :) Lite som att jämföra ett av de bättre hotellen i usa, dubai, london i service jämfört med grand hotel i stockholm. Grand hotel är fint, men servicen är lite sisådär. Lite typisk svensk service i sas business också tycker jag.
 

igelkotten

Medlem
Jäklar vilket snack det blev om just champagnen, kan förstå att man inte kan ha mer än standardchampagne i business, så vi stryker den. :)
Men presentationen med champagne glas borde bytas ut tycker jag för att få snyggare upplevelse.

Ok, intressant att höra era åsikter kring swiss, de två flighter jag har åkt måste jag haft tur på då. Flög till tokyo i deras gamla plan för två år sedan och det slog sas nya kabin enligt mig....nej naturligtvis inte på hårdvaran, men servicen och mat och dryck och presentation av mat och dryck slog de sas tyckte jag.

Verkar lite som att det irriterar folk när man klankar ner på sas här inne på forumet? inte meningen att klanka ner, jag gillar sas och stolt över att vi har den businessklassen som vi har tillgång till, men tycker ändå man kan vara lite objektiv och realistisk. :) Lite som att jämföra ett av de bättre hotellen i usa, dubai, london i service jämfört med grand hotel i stockholm. Grand hotel är fint, men servicen är lite sisådär. Lite typisk svensk service i sas business också tycker jag.

For what it’s worth, helt med dig om svensk service och servicen på SAS. Jämfört internationellt, så är SAS ombordsservice aldrig mer än 7/10 i min bok, på en bra dag. En dålig dag, är det nere på 2-3/10.

Vad du säger om hotell är 100% sant i min mening. Svårt, om inte omöjligt, att få en topp-upplevelse i landet. Gäller till stor del även för restauranger.

sen vet ju jag hur det är och justerar mina förväntningar därefter, så jag blir inte besviken :)
 

Senator

Moderator
Tycker inte servicen är så bra i sas business som man kan förvänta sig, vilket man kanske annars hade hoppats på. 6 flighter tror jag med sas business till usa och jag förstår inte riktigt varför de inte når enda fram. Exakt likadant som svenska 5 stjärniga hotell, OK, men långt ifrån internationell toppklass. Man kanske inte kan jämföra med emirates och qatar, men swiss business har jag iaf fått betydligt bättre service och mat och dryck än sas. På de flighter jag åkt i sas plus tycker jag dock jag har fått en mer OK service sett till vad biljetterna kostar så att säga.

Småsaker som jag upplever kunde förbättras med sas business:
- Snyggare champagneglas (låter kanske löjligt, men detaljer är viktigt i helhetsupplevelsen... :) )
- Roligare val av champagne
- Proffsigare flygvärdinnor med större kunskap på vinerna som serveras...frågar man vilket vin som rekommenderas till en maträtt får jag nästan alltid samma trötta svar: "jadu...beror nog vad man är har för smak.."
- Flygvärdinnor som ger det lilla extra som ökar upplevelsen till mer lyx.
- Rätt hårda madrasser att sova på.
- Fruktansvärt dåligt filmutbud
- Lite för mörk inredning i business, föredrar nästan det ljusare i plus.

Tycker sas business är rätt bra annars så missförstå mig inte nu, men på ovanstående detaljer tycker jag de fallerar en del.

Håller inte med, klart de faller kort ibland men överlag är det en av de bättre business produkternas enligt mig.

Hur många bolag erbjuder exklusivare champagne i Business? SAS hade ju dessutom något specialutbud nu som aldrig kunde börja serveras pga Covid.

Övrig dryck förutom vinet så håller jag nog sas som bland de allra bästa. Inget annat bolag förutom Brussels och BA kan mäta sig vad det gäller ölen.
Inga andra bolag jag rest med har haft bättre utbud av gin. Mackmyra whisky kan man tycka vad man vill om, men en icke blended whisky är alltid trevligt från "mindre" producent än de stora drakarna.

Maten är helt ok, även om det inte det så kul ut.

Besättningen har nästan alltid varit på topp på mina resor även om man haft otur ibland också, vilket är tråkigt att lägstanivån kan bli så låg.

Utbudet på underhållning är undermåligt, men jag tar alltid med eget, oavsett bolag. Nyttjar bara ife till moving map mer eller mindre.

Stolarna är ju inte supermjuka och "madrassen" är ju inget att hänga i julgran. På nya A350 ärende dock mycket av det dåliga åtgärdat.

När vi pratar plus så är det ett skämt enligt mig. Den var bra när den kom, men sen har den bara blivit sämre. Att inte all snacks ingår tex är löjligt.

Ok, väl härligt att man tycker olika. :)
Absolut, jag skrev också att jag inte tycker det är något fel med sas, snygg inredning och bra produkt i flera delar, men Sverige är generellt inte bra på service, och det gäller även här tycker jag. Tycker servicen är mkt bättre på swiss t.ex. Mer professionellt och bra.

Brukar inte hålla SAS högt, men när det kommer till just long haul är de betydligt bättre än Swiss - som jag skulle säga är ett riktigt haveri när det kommer till long haul, och ännu värre är de nu under pandemin. I övrigt håller jag med dig.

Jag har inte åkt så himla mycket med SAS Business senare åren men jag kan hålla med både @Wayne men också @palmen ;)

Jag tycker där SAS har lyckas är investeringarna i skandinaviska produkter på sprint och öl-fronten. Kul satsning på Champagne från småproducenter. Löjrom är också väldigt uppskattat och hårdvaran absolut bland de bättre. Gratis wi-fi är en annan sak som jag tycker man har gjort rätt.

Däremot tycker jag inte resten av maten är särskilt spännande och jag håller med @Wayne att hela upplägget från glas, porslin till bestick inte är särskilt lyxigt. Men SAS svagheter är det den alltid har varit: enorma toppar och dalar i servicen ombord. Allt från kunskap till surt. När SAS är bra, ja då är det världsklass. När det är dåligt, med de anställda som räknar timmar till pensionen, ja då är det hemskt. Det får jag aldrig ombord Gäsphansa eller Swiss. Kanske tråkigt, men korrekt.

SAS är Sverige för mig: tråkigt lagom.
 

MTheC

Medlem
Jag är förvisso inte så frekvent resenär med SAS i business men kan inte annat än hålla med om att jag tycker drycken är bra hos SAS. Jag har upplevt väldigt blandad service (värsta var när jag råkade ut för trasig stol och när jag frågade personalen så var svaret "ser jag ut som en ingenjör"...) men har tyvärr svajiga serviceupplevelser med Swiss, TAP, Lufthansa, Singapore Airlines, Thai. Det har dock inte varit samma bottennapp undantaget Singapore Airlines då jag vid flera tillfällen fått riktigt dålig service. Ska dock sägas att jag flugit klart mest Singapore Airlines longhaul senaste åren så procentuellt ser det inte så dåligt ut.

Maten har dock hållit ganska medioker klass men är sällan man äter så bra på flygplan.

Min stora invändning handlar annars om att värdet för pengarna är dåligt, när jag har rest så har SAS ofta varit 10-15k dyrare per person än andra likvärdiga (i antal byten/restid och klass) alternativ och jag har i princip ingen vilja att betala mer för att resa med SAS.
 

Rebel

Medlem
Jag har inte åkt så himla mycket med SAS Business senare åren men jag kan hålla med både @Wayne men också @palmen ;)

Jag tycker där SAS har lyckas är investeringarna i skandinaviska produkter på sprint och öl-fronten. Kul satsning på Champagne från småproducenter. Löjrom är också väldigt uppskattat och hårdvaran absolut bland de bättre. Gratis wi-fi är en annan sak som jag tycker man har gjort rätt.

Däremot tycker jag inte resten av maten är särskilt spännande och jag håller med @Wayne att hela upplägget från glas, porslin till bestick inte är särskilt lyxigt. Men SAS svagheter är det den alltid har varit: enorma toppar och dalar i servicen ombord. Allt från kunskap till surt. När SAS är bra, ja då är det världsklass. När det är dåligt, med de anställda som räknar timmar till pensionen, ja då är det hemskt. Det får jag aldrig ombord Gäsphansa eller Swiss. Kanske tråkigt, men korrekt.

SAS är Sverige för mig: tråkigt lagom.
Klockren analys.:)
Tar man bort botten i kundservicen så är ju sas riktigt bra
 

HMJ

Medlem
Jag tillhör dem som verkligen gillar SAS hårdvara på long-haul.
Det mjuka kan vara riktigt, riktigt bra, men, dessvärre, kan det också vara riktigt riktigt dåligt....

Hade en top notch flight på gamla hederliga Sk939 år 2017, crew var bra, mat var bra, service var bra, hårdvara bra... Sedan hemvägen hade jag min sämsta long-haul upplevelse ever på SK940, helt crews fel. Det är så otroligt synd när man får en sådan upplevelse.
 

Joanna

Medlem
Som en tidigare anställd flygvärdinna på SAS som (frivilligt) slutade för något år sedan efter drygt 20 års anställning så är det tråkigt att läsa
om de mindre positiva upplevelserna som kunder har haft.

Jag delar åsikten om att när människor arbetar inom ett serviceyrke så behöver de anstränga sig - även om de har en mindre bra dag. Inget ursäktar ett dåligt bemötande.

Personligen är jag glad över de många år jag spenderade hos SAS. Jag saknar inte arbetet för fem öre men nostalgi kan uppstå när man tänker på alla platser man besökt, och alla flygplanstyper man flugit genom åren (DC-9 och MD-80 i dess olika modeller, Boeing 737, Q400, Fokker 28... samt en massa andra).

Riktigt tråkigt för er som har fått ett dåligt bemötande eller en dålig upplevelse ombord.
 
Last edited:

Gus

Medlem
Men presentationen med champagne glas borde bytas ut tycker jag för att få snyggare upplevelse.
För att förtydliga, är det dessa champagneglasen du inte gillar? Alla får tycka olika men jag tycker de är otroligt läckra, de sticker verkligen ut från mängden. Jag tycker vi som svenskar ska vara stolta över att det fina glasriket med hundraåriga anor får representera SAS. De enda champagneglas som jag tycker är finare än dessa är de som Finnair använder (har dock aldrig fått chansen att flyga Finnar business).

sas.PNG


Om det däremot är dessa glasen du menar så är jag beredd att hålla med att de inte är så roliga. För övrigt håller jag med @Senator att SAS porslin inte är så spännande. Min dröm är att få flyga Thai First och njuta av en grön curry och en Singha på deras makalöst fina porslin. (kanske räkchips också om de har)
glas 2.PNG
 

pswe

Medlem
Jag tycker vi som svenskar ska vara stolta över att det fina glasriket med hundraåriga anor får representera SAS.

Visa bifogad bild 114915
För övrigt håller jag med @Senator att SAS porslin inte är så spännande.
Visa bifogad bild 114916

De hundraåriga anorna i det Danska porslinet tycker jag ändå har viss stil och elegans. Besticken från Georg Jensen är också trevligt att de får leva kvar tycker jag.

Frågan som hänger kvar är vad Norge fick med på bordet, kanske anar vi här varför endast två stater är kvar som ägare ;)
 
Toppen