Senaste nytt

Dakar-Stockholm | Business med Air France | Reserapport

Coalcandy

Medlem
Så var det dags att lämna värmen i Senegal, Dakar, efter dryga 10 dagars arbete. Projektet hade dragit ut aningen på tiden vilket ledde till en ombokning där Economy var slut och jag hade därmed turen att få boka Business. Detta var inte första gången undertecknad gjorde vänstersväng vid ombordsstigning - men första gången på revenuebiljett och detta måste ju anses vara att fira med en reserapport!

För en annars hängiven Star Alliance-resenär så innebar utresan Stockholm-Dakar första flygningarna med Skyteam, men då i eco. Jag var nu sugen på att testa var som skulle levereras i Business!
P_20201110_220643_vHDR_Auto.jpg


Det blev jobb i i sista sekunden. 20:00 hade jag sagt att jag var tvungen att åka och 20:02 var allting klart. Puh... Flygplatstransfern utfördes i en Toyota Hilux pickup-truck av en anställd på företaget uppdraget utförts åt. På klassiskt Dakar-manér var det kö på motorvägen, men jag hade en halvtimmes marginal för att hinna till Bag Drop 1 timme och 45 minuter innan avgång utöver den restid Google Maps räknat ut inklusive detta så jag kände mig hyfsat lugn. Och font gick det :)

Väl på Dakars nybyggda internationella flygplats DSS blev pass och biljett kontrollerad redan innan man släpptes in i terminalen. Troligtvis en corona-anpassning. Just denna kontroll uppdrepades ett antal gånger innan jag lyckats ta mig igenom security.

Normalt har DSS två lounger, men i dessa tider är den ena stängd. Loungen Odysee var den som höll öppet och var helt ok.
P_20201110_214419_vHDR_Auto.jpg

P_20201110_220708_vHDR_Auto.jpg

Dessvärre inga duschar i loungen - något som jag längtat mycket efter en svettig dag i solen och efter att gnuggat in både mig själv och kläderna rejält med damm. Jag bytte i alla fall om och högg in på den portionsförpackade maten.
P_20201110_214939_vHDR_Auto_HP.jpg

Kyckling med några ledsna grönsaker. Inget att hurra över, men något att stilla den värsta hungern med innan serveringen ombord. Jag beslutade mig istället för att bege mig bort mot gaten för att vara först till boarding. Frågade om det var ok att ta med en burk guavajuice vilket gick bra. Mycket god i väntan på ombordstigning!
P_20201110_221107_vHDR_Auto.jpg

Efter att drucit upp joicen i godan ro var det dags för påstigning. Först i kön blev jag, och jag hittade snabbt min plats på 05L. Detta visade sig vara i den bakre businesskabinen, vilket inte framgick på seat map. Detta skulle dock bara visa sig gött, då jag fick hela denna kabin för mig själv! Lyx! Extra uppskattat då AF hade 2-3-2-konfiguration på denna Boeing 777.
P_20201110_222604_vHDR_Auto_HP.jpg
P_20201110_230600_vHDR_Auto.jpg

Väl ombord fick jag menyn och möjlighet att börja botanisera bland maten och drycken. Champagne infann sig vid min sida så fort vi lyft och bälteslampan slocknat :) Själva stolen var inte lie-flat och IFEn var mycket åldrad. Som tur gör inte det så mycket när man har champagne i handen och en bra pod att lyssna på. Dessutom fanns det tofflor!
P_20201110_225635_vHDR_Auto.jpg
P_20201110_233349_vHDR_Auto.jpg
P_20201110_222722_vHDR_Auto.jpg

Sedan var det dags att äta! Dessvärre så äter jag primärt vegetarisk kost, så jag hade lite svårt att ta till mig av de delikatesser som dukades upp. Foie gras, laxtartar och ostar fick sig ett försök, men jag kom tyvärr inte så långt. Lite pinsamt!
P_20201110_235025_vHDR_Auto.jpg

Huvudrätten var dock god! Desserten likaså! Och dryckesutbudet, där min favorit var Chartreuse, något jag aldrig tidigare smakat.
Jag borde givetvis beställt vegetarisk kost - något som nog gjort min måltid mer njutbar, men det hanns tyvärr inte denna gång.
P_20201111_000817_vHDR_Auto.jpg
P_20201111_003540_vHDR_Auto.jpg

Efter aningen för mycket fika somnade jag gott och väcktes dryga tre timmar senare av ombordpersonalen. Aningen dizzy packade jag ihop och förberedde för landning - frukost hade jag meddelat att jag hoppar över.
P_20201111_044529_vHDR_Auto.jpg


Planet gled in över Paris förorter och strax hade vi landat på CDG. Bytestiden var kort, men jag tog en snabb kaffe i Loungen innan det var dags för boarding. Nästa flygning gick till Amsterdam. Jag har ingenting att säga om denna - somnade direkt efter ombordsstigning och vaknade när personalen sade åt mig att göra mig redo för landning (sov över bordet).

I Amsterdam testade jag KLM-loungen där jag ÄNTLIGEN fick duscha!!!! Inga märkvärdiga dushrum - ganska små, bara en kombinerad duschkräm/schampoo och ojämn temperatur. Men ändå - oh så ljuvligt!
P_20201111_084141_vHDR_Auto.jpg
Frukostdags i loungen! Precis som i den tidigare loungen gällde att man inte fick servera sig själv av maten, utan personalen stod plikttroget och serverade. Pannkakorna var inte särskilt spännande - men yoghurten var god!
P_20201111_090951_vHDR_Auto.jpg

Frukost blev det på planet också, nu KLM till Stockholm.

P_20201111_101143_vHDR_Auto.jpg


En god kopp kamomillte med Stroopkoekje blev det dock. Nom nom!
P_20201111_101550_vHDR_Auto.jpg
P_20201111_101726_vHDR_Auto.jpg
P_20201111_113631_vHDR_Auto.jpg


Slutet gott - allting gott! Jag hade varit lite nervös då jag hade en ganska tajt tid att passa i Stockholm, men hela resan följde tidtabell exemplariskt. Servicen ombord var exemplarisk och jag skyller mig själv för att jag inte hade möjlighet att uppskatta maten. Många hade säkrt uppskattat den betydligt mer än mig. Själva hårdvaran ombord var dock föråldrad. Med hela kabinen för mig själv gjorde 2-3-2-konfigurationen inte så mycket, men i en mer välfylld kabin hade det varit tråkigt att hamna som mittsätesryttare i business. Själva resan var dock bara 6 timmar. Jag vet att AF har mer moderna kabiner som nog bättre kan mäta sig med SAS och Air Canada som jag tidigare flugit i business med. Hoppas få möjlighet att testa den någon gång :)
 

Attachments

  • P_20201110_225702_vHDR_Auto.jpg
    P_20201110_225702_vHDR_Auto.jpg
    29,3 KB · Visningar: 392
  • P_20201110_225716_vHDR_Auto.jpg
    P_20201110_225716_vHDR_Auto.jpg
    30,1 KB · Visningar: 393
  • P_20201110_235451_vHDR_Auto.jpg
    P_20201110_235451_vHDR_Auto.jpg
    54,9 KB · Visningar: 416
  • P_20201111_121947_vHDR_Auto.jpg
    P_20201111_121947_vHDR_Auto.jpg
    62,9 KB · Visningar: 396

Fredrik

Medlem
Tack för rapporten.

Du har nog rätt i att det inte skulle vara så kul om det var fullt ombord. Jag undrar om Air France verkligen betraktar norra Afrika som longhaul och/eller premiumdestinationer dock. 6 timmar är inte så enormt långt så det kanske spelar in.

Har du några bilder från Dakar också så vore det intressant.
 

Coalcandy

Medlem
Tack för rapporten.

Du har nog rätt i att det inte skulle vara så kul om det var fullt ombord. Jag undrar om Air France verkligen betraktar norra Afrika som longhaul och/eller premiumdestinationer dock. 6 timmar är inte så enormt långt så det kanske spelar in.

Har du några bilder från Dakar också så vore det intressant.
Ja men absolut - på denna sträckan om 6 timmar är ju detta helt acceptabelt och man kan förstå att flygbolaget prioriterar på detta viset. Särskilt med tanke på att Dakar även traffikeras från Europa med norrowbody i shorthaul konfiguration.
Enligt Air France F-GZNQ (Boeing 777 - MSN 40064) | Airfleets aviation men inredningen kändes betydligt mer åldrad - särskilt IFEn.

Jag spenderade väldigt lite tid i själva staden - bodde en bra bit utanför. Men hann surfa lite på ledig dag och se mig omkring en aning. Några bilder kommer här i alla fall:

IMG_20201006_192706_148.jpg
IMG_20201031_190854_455.jpg IMG_20201031_190854_458.jpg IMG_20201101_193216_661.jpg IMG_20201104_224028_691.jpg P_20201006_183511_vHDR_Auto_HP.jpg P_20201006_184340_vHDR_Auto_HP.jpg P_20201006_190247_vHDR_On_HP-01.jpeg P_20201101_170124_vHDR_Auto.jpg P_20201108_191602_vHDR_On_HP.jpg
 

Senator

Moderator
Tack för en trevlig rapport. Jag var i Dakar två gånger 2009-2010. Tyvärr var mina kläder mörk kostym, skjorta och slips den gången. Ingen surfbräda Däremot lämnade ett besök på Gorre ön mig med många tankar och känslor. Det var stället slavar samlande innan avresa till Nordamerika. Tror jag bodde på Pullman båda gångerna. Mitt andra riktiga minne är matförgiftning.

Ser ut som flygplatsen har uppgraderats ordentligt. Mina två resor var med TAP via LIS och det var 2x A320 varje väg. Brussels flyger också dit under normala omständigheter med en A330. Men Air France har ett riktigt bra nätverk i denna delen av världen. Kul att läsa!
 

Coalcandy

Medlem
Tack för en trevlig rapport. Jag var i Dakar två gånger 2009-2010. Tyvärr var mina kläder mörk kostym, skjorta och slips den gången. Ingen surfbräda Däremot lämnade ett besök på Gorre ön mig med många tankar och känslor. Det var stället slavar samlande innan avresa till Nordamerika. Tror jag bodde på Pullman båda gångerna. Mitt andra riktiga minne är matförgiftning.

Ser ut som flygplatsen har uppgraderats ordentligt. Mina två resor var med TAP via LIS och det var 2x A320 varje väg. Brussels flyger också dit under normala omständigheter med en A330. Men Air France har ett riktigt bra nätverk i denna delen av världen. Kul att läsa!
Haha, ja för mig var klädseln mestadels reflexväst och hjälm. Men jag är väldigt glad att jag också hann med att surfa för förstsa gången.

Första gången, i början av oktober flög även jag med TAP. Jämförelsevis levererade Air France absolut en bättre ombordupplevelse. Eventuellt blir det en sväng till till Senegal. Hoppas då kunna testa Turkish.
 

Alf

Medlem
Tack för din berättelse. Jag gillar din berättarstil, kort och koncist med mycket bilder. Själv är jag tvärtom. Trevligt att du lade till ytterligare bilder från Dakar med omnejd. Däremot ett par gånger i Gambia som ligger inklämt som en kil mitt i Senegal.

Noterade att Air France håller stilen med att servera gåslever. Det är en delikatess tillsammans med ett glas Sauternes vin. Tyvärr törs jag inte inta denna rätt när hustrun är med. Hon har en rent militant inställning till att inte äta gåslever efter att ha sett ett TV program om hur man matar dessa djur för att levern skall växa snabbare. Har däremot aldrig blivit serverad grön Chartreuse på Air France någon gång, visste inte att den gick att dricka som avec. När jag var ung köpte vi den för den hade massor av alkoholprocent och blandade ut den med annan dricka så det blev en gröna hissen. En vidrig dryck får jag nog tycka idag, skulle inte dricka den om jag så blev bjuden.
 

Sir Lemon

Medlem
Tack för din berättelse. Jag gillar din berättarstil, kort och koncist med mycket bilder. Själv är jag tvärtom. Trevligt att du lade till ytterligare bilder från Dakar med omnejd. Däremot ett par gånger i Gambia som ligger inklämt som en kil mitt i Senegal.

Noterade att Air France håller stilen med att servera gåslever. Det är en delikatess tillsammans med ett glas Sauternes vin. Tyvärr törs jag inte inta denna rätt när hustrun är med. Hon har en rent militant inställning till att inte äta gåslever efter att ha sett ett TV program om hur man matar dessa djur för att levern skall växa snabbare. Har däremot aldrig blivit serverad grön Chartreuse på Air France någon gång, visste inte att den gick att dricka som avec. När jag var ung köpte vi den för den hade massor av alkoholprocent och blandade ut den med annan dricka så det blev en gröna hissen. En vidrig dryck får jag nog tycka idag, skulle inte dricka den om jag så blev bjuden.
Vad jag har hört har det stramats upp lite hur gåsleverproduktionen går till på sina håll, men det blir ju ändå ngn typ av dilemma. Gott är det iaf, skulle t.o.m. säga utsökt!
 
Toppen