Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

ZZZebra

Medlem
När mejlet kommer så har jag fått ett mejl med alternativen att göra fri ombokning, återbetalning med voucher eller återbetalning (vilket ju tar sin tid...).

Har tidigare enbart bokat om några timmar eller till föregående/nästkommande dag. Hur generösa har de varit att flytta för er?

Anledningen att jag frågar är att jag sitter med en biljett där hemresan blev 737-700 för några veckor sedan. När jag nu fick mejlet så var det utresan som var ändrad men hemresan hade återigen blivit A320Neo. Tänkte då flytta hela resan två dagar tidigare, utresan gick att flytta utan problem men fick inte ändra hemresan (som nu är planerad som vanligt). Är det HUACA eller är det lönlöst?

Vill hellre boka om än att ta återbetalning och köpa ny biljett, inte för prisskillnaden utan mer att jag småretar mig på alla biljetter som jag ligger ute med och skall hålla koll på.
 
Har tidigare enbart bokat om några timmar eller till föregående/nästkommande dag. Hur generösa har de varit att flytta för er?
Det har inte varit några problem för mig att flytta resdatum flera månader.

Anledningen att jag frågar är att jag sitter med en biljett där hemresan blev 737-700 för några veckor sedan. När jag nu fick mejlet så var det utresan som var ändrad men hemresan hade återigen blivit A320Neo. Tänkte då flytta hela resan två dagar tidigare, utresan gick att flytta utan problem men fick inte ändra hemresan (som nu är planerad som vanligt). Är det HUACA eller är det lönlöst?
Har du utresa och hemresa på olika resplaner? I så fall, är hemresan inte inställd så kommer de inte att låta dig ändra den gratis, det kan jag lova dig.
 

ZZZebra

Medlem
Det har inte varit några problem för mig att flytta resdatum flera månader. .

Intressant, har själv tidigare bara flyttat inom ca 24 timmar. Nu ville jag flytta den inställda utresan med tre dagar och det var inget som helst problem. Men bra att veta att det går att flytta så långt för jag antar att du flyttat såväl ut- som hemresa då?

Har du utresa och hemresa på olika resplaner? I så fall, är hemresan inte inställd så kommer de inte att låta dig ändra den gratis, det kan jag lova dig.

Det är en tur-o-retur, så ligger på samma bokningsreferens/biljettnummer. Men agenten vägrade flytta hemresan därav min fråga om andra fått skjuta hela resan eller bara den del av bokningen som påverkats av cancelleringen.
 
Men bra att veta att det går att flytta så långt för jag antar att du flyttat såväl ut- som hemresa då?
Jag brukar nästan alltid ha separata resplaner på flyg inom Europa så jag har inga erfarenheter av tur-och-returresor (eller jo, på sätt och vis, fortsätt läsa). En gång lyckades jag boka om en enkelresa till en tur-och-returresa (!) 3 månader senare. Ytterligare inställda flyg gjorde att jag fick boka om den tur-och-returresan 2 gånger till, totalt mer än ett halvår senare än ursprungligt avresedatum.
 

011430121

Medlem
Det är en tur-o-retur, så ligger på samma bokningsreferens/biljettnummer. Men agenten vägrade flytta hemresan därav min fråga om andra fått skjuta hela resan eller bara den del av bokningen som påverkats av cancelleringen.
Märkligt, har aldrig haft problem när SAS ändrar ett av ”benen”
Som övriga säger ring igen, agenten hade väl som vi alla ibland kan inte ha den bästa dagen på jobbet.
Håll oss underrättade hur det går.
@ZZZebra om du inte berättar för någon så gjorde jag ett fel på jobbet, kommer aldrig att glömma den dagen, för jag hade även ett fel på BC samma dag!
 

ZZZebra

Medlem
Märkligt, har aldrig haft problem när SAS ändrar ett av ”benen”
Som övriga säger ring igen, agenten hade väl som vi alla ibland kan inte ha den bästa dagen på jobbet.
Håll oss underrättade hur det går.

Ringde igen och denna gång var det inga som helst att byta båda benen till exakt de flighter jag ville ha och biljetten kom i mailboxen direkt medan agenten var kvar i luren. Superservice och givetvis toppbetyg till agenten i enkäten efteråt.

Kan tillägga att de flighter jag bytte till var i närtid, avgång vid samma tid på dagen, samma beläggning (väldigt tomt) och ungefär samma pris på sas.se. Har svårt att se vad ett bolag som borde göra allt för att behålla kunder kan vinna på att vara motsträvig till en sådan ändring när de själva cancellerar. Hade jag önskat ändra till avgångar som var väl belagda eller hade högt pris kan jag förstå det, men så var inte fallet här.
 
Så då har jag råkat ut för byte av flygplan, till just 737-700. Detta är Malmö-Stockholm i februari, som en del av en efterlängtad skidresa. Är sannolikheten stor att det ställs in nu när det blivit 737-700?
 

ekf

Medlem
Även jag har fått en 737-700 på första benet av GOT-ARN-KRN i mars. Än så länge lever hoppet om att flyget kommer att gå och att resten av resan går att genomföra mtp världsläget... Det är också en efterlängtad skidresa...
 
Toppen