Senaste nytt

Söker tips på routing till New Orleans

Frisk78

Medlem
Jag är ute efter en Star Alliance awardresa från Stockholm/Köpenhamn till New Orleans i November nästa år. (för tidigt för att söka awardbiljett ännu).
  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm/Köpenhamn
  • Var är din destination? New Orleans (MSY)
  • När vill/behöver du resa ut? Slutet på november -21
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Öppen för förslag.
  • Vad är din budget? Jag har poäng så det räcker till 2 businessawards tur & retur. (Eurobonusprogrammet)
  • Vad är det viktigaste för dig? En trevlig routing, gärna inte restid över 30 timmar/resväg.
Så det är tips på routing som önskas som är bokningsbara med Eurobonuspoäng.

upload_2020-11-12_12-28-13.png
 

igelkotten

Medlem
Via Miami (MIA) kan vara trevligt - med ett stopp i Miami på vägen dit eller hem. SAS flyger på Miami från CPH, så med lite flyt kan du kanske boka med enbart 1 stopp på vägen till MSY
 

Senator

Moderator
Lite svårt att säga hur läget ser ut i november 2021, men du kan titta på Uniteds frekvens till MSY. Tyvärr är i skrivande stund inte Air Canada något bra alternativ eftersom deras YYZ-MSY avgår på morgonen så du hinner inte från Europa. Toronto i november är inte värt en övernattning.

Om vi tittar sept 2021 så flyger United
EWR 5x dagligen
ORD 3x dagligen
IAH 8x dagligen
IAD 3x dagligen
DEN 3x dagligen
Det är mycket A319 på rutten som i bästa fall har 12 stolar i Domestic First i värsta fall 8. Mao svårt att se det blir mycket platser tillgängliga i First på inrikessegmentet.

Kanske en övernattning i New York på ditresan och sen EWR-MSY nästa dag? Tyvärr är inte alternativen så många, och @igelkotten det går inga Star Alliance flyg mellan MIA-MSY. Däremot American.
 

MartinH

Medlem
Välj det som ger bäst anslutningar. Omöjligt att säga om hur schemat kommer se ut, men kan ju kolla på ITA Matrix för skojs skull.
Har ni inte tröttnat på SAS businessclass så är det ett bra val. United Polaris är bra. För kortast möjliga inrikesflyg så blir det United eller Lufthansa till IAH. Vill ni stanna nån annanstans <24h så boka open jaw och köp en av inrikesresorna för pengar.

merge_from_ofoct (5).jpg
 

igelkotten

Medlem
Går ju även köra sträckan Houston - New Orleans. Tar ca 4.5h. Kan va värt om man ska lösa bil iaf, och likt jag gillar amerikanska småbygden.

(@Senator, helt rätt förstås, inte lätt att minnas vilket bolag jag flög efter 4 dagar i dimman i New Orleans.... :) )
 

Thornado

Medlem
Ta SAS till Miami och köp en biljett till new orleans, bara 1,5 timmes flygtid och
ekonomibiljetter kostar mindre än värdet på poängen du sparar på SAS reward
jmfrt. med star alliance reward.

Precis, jag skulle föreslå samma sak, med undantaget att boka godtycklig t/r eller open jaw till/från vilka SAS-destinationer som helst som du hittar tillgänglighet till i Business och sen köpa inrikesbiljetterna för pengar. Framförallt om ni är villiga att ta en natt i dessa städer på vägen ut/hem. Ni sparar som sagt var både poäng och pengar i avgifter vilket delvis bekostar inrikesresan, och inrikessegmentet kommer inte vara så upphetsande oavsett hur ni flyger, så ni kan likaväl åka billigaste och snabbaste alternativet.
Hittar ni tillgänglighet till Miami så är det ju ett bra alternativ för att få kort flight till New Orleans sen, men det är rent generellt en lite svårare destination, så därför tycker jag att ni ska vara öppna för andra SAS-destinationer också. Troligtvis är Chicago/New York/Washington lättare att hitta awardbiljetter till.
 

cbroxe

Medlem
Vet ej om det går (eller kommer att gå) att hitta denna routing, men det borde gå i teorin.
ARN-IST-(BOG)-PTY (Turkish) - MSY (Copa)
Hemresan utan tekniskt stopp i BOG. Alltså MSY-PTY-IST-ARN.

Panama City verkar vara en av få internationella destinationer av intresse.
Resan mellan PTY och MSY med Copa, verkar göras med en B 737-700. Verkar vara ok..
Business Class Benefits

OBS1. Går eventuellt ej att boka denna som "en" bokning
OBS2. Du åker eventuellt på en dyrare zon, än EU-USA...

MVH
 

Frisk78

Medlem
Ta SAS till Miami och köp en biljett till new orleans, bara 1,5 timmes flygtid och
ekonomibiljetter kostar mindre än värdet på poängen du sparar på SAS reward
jmfrt. med star alliance reward.

Är inte Tokyo och Miami väldigt svårt att hitta som SAS Award? Jag kan naturligtvis satsa på att sätta bevakning på denna rutt med awardfares.com
 
Toppen