Senaste nytt

Kapten på kinesiska Juneyao Airlines har hindrat Qatar Airways nödlandning i Shanghai

Dr. Miles

Expert
Kapten på kinesiska Juneyao Airlines har hindrat Qatar Airways nödlandning i Shanghai

Incidenten skeddes i 13 aug 2011.

Qatar Airways flight QR888 till Shanghai Pudong flygplats (PVG) begärde nödlandning (MAYDAY utrop) för de hade lite bränsle kvar i tanken efter de hade cirklerat runt länge över Shanghai Pudong flygplats pga dåligt väder.

Flygledning beviljade Qatar Airways QR888 att nödlanda till Shanghai Hongqiao flygplats (SHA).
I samma stund var Juneyao Airlines flight HO1112 på väg att landa Shanghai Hongqiao flygplats.
Trots att flygledningen beordrade Juneyao Airlines HO1112 att låta Qatar Airways QR888 landa före dem och varnade 6 gånger(!), de struntade det i.

Till slut landade Juneyao Airlines HO1112 före Qatar Airways QR888.

När Qatar Airways QR888 landade till Shanghai Hongqiao flygplats hade de bara bärnsle för 18 minuters flygning kvar.

Kaptenen på Juneyao Airlines HO1112 hövdade att de hade själv lite bränsle kvar, men det fanns bränsle för 40 minuters flygning kvar efter landning.

CAAC(motsvarande till kinesiska Luftfartsverket) har nu fastställt straff både för kaptenen och för flygbolaget.
  • Kaptenens (som är koreansk medborgare) flyglicens i Kina är indraget och kaptenen får inte ansöka om.
  • Flygbolaget suspenderad att expandera både deras linjer och flotta.
  • Flygbolaget krävs att reducera 10 procent av kapacitet.
Nyhetsartikel från Xinhua.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Enligt en artikel på kinesiska nyhetssajt skriver de att kaptenen riskerar att få dödsstraff.

Den här är illustration om händelse. (Källa: ycwb.com)
res05_attpic_brief.jpg
 

agehall

Medlem
Men vad är det för idiot till kapten!? Han borde ju spärras in för gott, så att han inte orsakar några olyckor på riktigt.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt kinesisk media, Juneyao Airlines hade ett bonussystem för kapten som är baserad efter hur mycket bränsle kaptenen har lämnat efter flygning.
Det var en av trolig orsak varför koreansk kapten ljög om bränsle på sitt plan och struntade i flygledningens "6" gånger order.

I samma artikel skriver också om att Kina kommer att skaffa mellan 1.500-2.000 flygplan under kommande 20 år.
Varje flygplan behövs i genomsnitt 4 grupper av flygare, så blir det upp till 55.000 flygare.

Enligt deras utbildningsschema kommer de inte kunna utbilda så många kinesiska flygare, så därför behöver de anställa utländsk flygare som i detta fall.
 

Stefan62

Medlem
Jag drar mig till minnes att det var en liknande orsak när ett koreanskt plan blev nedskjutet av ett ryskt militärflyg för många år sedan för att man tagit en genväg över ryskt territorium - någon som minns detaljerna?



Enligt kinesisk media, Juneyao Airlines hade ett bonussystem för kapten som är baserad efter hur mycket bränsle kaptenen har lämnat efter flygning.
Det var en av trolig orsak varför koreansk kapten ljög om bränsle på sitt plan och struntade i flygledningens "6" gånger order.

I samma artikel skriver också om att Kina kommer att skaffa mellan 1.500-2.000 flygplan under kommande 20 år.
Varje flygplan behövs i genomsnitt 4 grupper av flygare, så blir det upp till 55.000 flygare.

Enligt deras utbildningsschema kommer de inte kunna utbilda så många kinesiska flygare, så därför behöver de anställa utländsk flygare som i detta fall.
 
Toppen