Dr. Miles
Expert
Kapten på kinesiska Juneyao Airlines har hindrat Qatar Airways nödlandning i Shanghai
Incidenten skeddes i 13 aug 2011.
Qatar Airways flight QR888 till Shanghai Pudong flygplats (PVG) begärde nödlandning (MAYDAY utrop) för de hade lite bränsle kvar i tanken efter de hade cirklerat runt länge över Shanghai Pudong flygplats pga dåligt väder.
Flygledning beviljade Qatar Airways QR888 att nödlanda till Shanghai Hongqiao flygplats (SHA).
I samma stund var Juneyao Airlines flight HO1112 på väg att landa Shanghai Hongqiao flygplats.
Trots att flygledningen beordrade Juneyao Airlines HO1112 att låta Qatar Airways QR888 landa före dem och varnade 6 gånger(!), de struntade det i.
Till slut landade Juneyao Airlines HO1112 före Qatar Airways QR888.
När Qatar Airways QR888 landade till Shanghai Hongqiao flygplats hade de bara bärnsle för 18 minuters flygning kvar.
Kaptenen på Juneyao Airlines HO1112 hövdade att de hade själv lite bränsle kvar, men det fanns bränsle för 40 minuters flygning kvar efter landning.
CAAC(motsvarande till kinesiska Luftfartsverket) har nu fastställt straff både för kaptenen och för flygbolaget.
Incidenten skeddes i 13 aug 2011.
Qatar Airways flight QR888 till Shanghai Pudong flygplats (PVG) begärde nödlandning (MAYDAY utrop) för de hade lite bränsle kvar i tanken efter de hade cirklerat runt länge över Shanghai Pudong flygplats pga dåligt väder.
Flygledning beviljade Qatar Airways QR888 att nödlanda till Shanghai Hongqiao flygplats (SHA).
I samma stund var Juneyao Airlines flight HO1112 på väg att landa Shanghai Hongqiao flygplats.
Trots att flygledningen beordrade Juneyao Airlines HO1112 att låta Qatar Airways QR888 landa före dem och varnade 6 gånger(!), de struntade det i.
Till slut landade Juneyao Airlines HO1112 före Qatar Airways QR888.
När Qatar Airways QR888 landade till Shanghai Hongqiao flygplats hade de bara bärnsle för 18 minuters flygning kvar.
Kaptenen på Juneyao Airlines HO1112 hövdade att de hade själv lite bränsle kvar, men det fanns bränsle för 40 minuters flygning kvar efter landning.
CAAC(motsvarande till kinesiska Luftfartsverket) har nu fastställt straff både för kaptenen och för flygbolaget.
- Kaptenens (som är koreansk medborgare) flyglicens i Kina är indraget och kaptenen får inte ansöka om.
- Flygbolaget suspenderad att expandera både deras linjer och flotta.
- Flygbolaget krävs att reducera 10 procent av kapacitet.
Last edited: