Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

E.K

Medlem
Sanningen med incheckningsdiskar är mer att vi blivit påtvingade att använda automaten eller telefonen.
En söndag på Arlanda vill jag minnas och skulle flyga inrikes!
Traskar fram till disken och blir stoppad strax innan. Säger att jag flyger i PLUS.
Nä nä, men har du guldkort så släpper jag fram dig till disken!!

På Kastrup om man flyger med THAI som ett exempel så ska du först checka in i automaten och sen ställa dig i kön till disken.
Flyger man Business eller har ett guldkort i bakfickan så slipper man just den charaden.

Flyger jag utan bagage tar jag automaten, men jag gillar faktiskt ta vägen om disken eftersom mervärdet av guld ska maxas.
 

mha321

Medlem
Sedan finns det väldigt få eluttag jämfört med på en vanlig flygplats 2020 där alla måste kunna ladda överallt. Så framtida resenärer uppmanas ta med sig laddade telefoner eller powerbanks.
Det där specifikt är ju något som man verkligen borde börja med på en gång. Relativt liten inverkan men ändå en viss under processen -- passa på nu när det inte är folk på flygplatsen!
 

NyfikenGrau

Medlem
Det där specifikt är ju något som man verkligen borde börja med på en gång. Relativt liten inverkan men ändå en viss under processen -- passa på nu när det inte är folk på flygplatsen!

Ja de har satt upp lite provisoriska laddstolpar men jo, känns som just detta bör gå att fixa ganska enkelt och inte alltför dyrt. Kassan är ju tyvärr helt dränerad men lite extra uttag kan ju inte vara hela världen.
 

mha321

Medlem
Ja de har satt upp lite provisoriska laddstolpar men jo, känns som just detta bör gå att fixa ganska enkelt och inte alltför dyrt. Kassan är ju tyvärr helt dränerad men lite extra uttag kan ju inte vara hela världen.
Precis. Och det lär ju vara mycket billigare att fixa nu än senare...
 

NyfikenGrau

Medlem
Några ord om Tegel - ganska känslomässig utfasning av flygplatsen, där bolagen nästan flyttar enligt principen sist in-först ut. Egen observation och kan vara ren slump, men en sak är inte slump:

Air France invigde linjetrafiken på Tegel genom att landa med ett plan från Paris 2 januari 1962 (British Airways och kanske PanAm? stannade kvar på Tempelhof några år till, PanAm blev andra bolaget på Tegel först ett par år senare med flyg till JFK) och det allra sista planet från Tegel blir Air France till CDG nu på söndagen 8 november.

På Tegel sitter massa nostalgiska hälsningar uppsatta, "du var liten men uträttade stordåd", "du var vår port till världen" mm (den mindre sentimentala sanningen om man faktiskt känner gamla västberlinare är att det gick utmärkt för dem att flyga från Schönefeld även på murens tid, om man ville till chartermål i Bulgarien, Jugoslavien mm)

Från och med idag är näst sista "batchen" bolag flyttad till BER och man har nu även tagit den helt nya södra landningsbanan i drift. Kvar på Tegel är nu bara i princip traditionella västeuropeiska bolag (t.ex. SAS) och några småbolag som flyger propellerplan inrikes.
 
den mindre sentimentala sanningen om man faktiskt känner gamla västberlinare är att det gick utmärkt för dem att flyga från Schönefeld även på murens tid, om man ville till chartermål i Bulgarien, Jugoslavien mm

Den gamla vanliga DDR-storyn att vad som inhemskt var strängt ransonerade perks med lång väntelista kunde fås direkt om de betalades av wessis med D-mark?
 
Den här flighten skulle man ju ha varit med på...
cbd4f445ccd96cf55c3a65f6aec1c1c0.jpg
 
Toppen