Senaste nytt

Finnair 100% bonus poäng + Statusgrundade 25%

Kiwi9

Ny medlem
Utan att veta alltför mycket verkar det som vi beslutat oss för att köpa 150k poäng på min frus konto också.

Då vi bor i HK antar jag att vi får användning av poängen någon gång. I värsta fall kan vi köpa dyrare CX-biljetter för poängen. Fortfarande billigare än att betala kontant.
 

RobHK

Medlem
Någon som köpt Cathay biljetter med Finnair poäng? Det verkar va en rätt störd tabell

Business Class:
Asia–South America 220k poäng T&R
Asia–Europe 255k poäng T&R

Varför skulle Europa vara dyrare än Sydamerika som ligger helt sjukt mycket längre bort (andra sidan jordklotet)
 

RobHK

Medlem
De gjorde en ändring "för ett tag sedan" där uppgraderingar styrs mycket hårdare. Från att ha publicerat 2-4 platser på i stort sett varenda flyg 330 dagar i förväg så lägger de nästan inte ut några platser alls. Istället är tanken att det mesta ska hamna på väntelista först, och de har bestämda datum när de kör igenom bokningsläget och processar väntelistan. Detta görs först ca 59 dagar före avgång och sedan då och då fram till avgång. Det finns ingen som helst garanti för att uppgraderingar går igenom, även om hela affärskabinen så är tom.

I samband med ändringen verkar det också som att man lagt samman bonus-resor och uppgraderingar i samma "bucket", dvs uppgraderingar och bonus-resor tävlar om samma platser. De tävlar också med budgivningen och upgrade-for-cash-erbjudande som Finnair skickar på sms/mail till kunder utifrån någon okänd logik.

(Systemet har mött hård kritik från frekventa resenärer och Finnair loyalty har svarat att man överväger att göra om det igen. Men att något skulle förbättras i närtid är inte troligt, det finns helt enkelt inte tillräckligt med resurser under denna svåra tid för det. )

Så när det gäller uppgraderingar och award-resor så ska man f.n. utgå från att vad man ser är vad som finns. Man kan mycket väl få igenom uppgradering från väntelistan, men man kan aldrig veta.

Kolla tillgängligheten i deras verktyg
Uppgraderingar: https://www.finnair.com/se/se/finnair-plus/view-upgrade-availability
Bonus-resor söker man i den vanliga boka resa, men man måste vara inloggad och man måste ha tillräckligt med poäng för att se resultatet...

Riktigt riktigt risig förändring måste jag säga. Hur kan man ha en poäng-system där det inte finns någon möjlighet att knipa ett award säte (mer än på väntelista)? Satt och klickade igenom kanske 3-4 månader av datum, finns inget säte släppt någon dag. Så det är som du säger..
 
Har en fråga till tack om man hoppar på detta erbjudande och får 75knivå poäng vart eller hur långt måste man flyga för att skrapa ihop ytterligare 5000k poäng, tack?
 

Kiwi9

Ny medlem
Jag funderar nu på att konvertera c:a 195k poäng för att nå Platinum.

Tankegången är såhär:
1. Minst 1 men troligtvis 2 årliga resor till GOT från HKG med start i sommar.
2. Platinum håller till slutet av 2022, jag bör därför få 3x2 upgrade vouchers.
3. Jag kan ge bor guldkort till päronen som efter eventuellt vaccin kan resa hit varje år med AY. Kanske start höst/vinter 2021.

Tänker jag rätt vid punkt 2. Får man vouchers direkt när man når Platinum?

Hur fungerad dessa vouchers. Är de garanterade på vilken flight som helst eller använder de också deras system med usel tillgänglighet?
Hörde något om "soft landing" till guld efter man förlorar Plat. Stämmer det att jag skulle bli guld för 2023?

Många frågor, men stämmer detta är det ju en otrolig deal. :)
 
Last edited:

intuition

Medlem
...
Tänker jag rätt vid punkt 2. Får man vouchers direkt när man når Platinum?

...
Man får vouchers när man uppgraderas till Platinum, med giltighet resten av det medlemsåret. Man får även vouchers när man "förnyar" platinum med giltighet nästa medlemsår.

...

Hur fungerad dessa vouchers. Är de garanterade på vilken flight som helst eller använder de också deras system med usel tillgänglighet?
Hörde något om "soft landing" till guld efter man förlorar Plat. Stämmer det att jag skulle bli guld för 2023?
...
Finns ingen garanti. Det krävs platstillgång i U (tror jag) och den är f.n. högst begränsad. Finns inte det hamnar uppgradering på väntelista. Sedan väger de väntelistan mot det faktiska bokningsläget vid ett par tillfällen fram till avgång.

Det är en odokumenterad förmån med soft landing. Många har rapporterat att de fått soft-landing men jag skulle inte ha byggt min framtida strategi på att det händer.
 
Toppen