Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

D

Deleted member 30163

Guest
Bra sammanställning som visar på det absurda i reglerna som gäller nu. Finns knappast anledning till karantäner eller inreseförbud med dagens smittspridning, om det någonsin har funnits. WHO menar ju att det är meningslöst om jag har förstått det rätt.
Det är ju inte resandet som genererar fall. Det finns ju inga bevis för det när det finns en allmän spridning (vilket vi nog får säga finns i många länder, förutom Australien..)

Norge är nu tuffa igen, kräver negativt PCR test, men man har 98% av sin spridning i landet. Det vet man om, men politikerna säger det för .. det är politik och mot Sverige.

Inte heller, trots alla miljoner flygresor har man kunnat bevisa att flygplan sprider smittan i hög grad. Man kan inte ens säga att bussar är en stor källa till spridning - man har gjort studier som visar att personer är smittade när de kommer fram till destinationen, men några tester gjorde man inte innan de klev på planen.

Men det är ju ett tydligt budskap till alla, vi stänger gränserna. Det här är på allvar.

Sverige har ju aldrig stäng gränserna mot EU, trots detta har vi haft väldigt, väldigt få importfall.
 

bvs

Medlem
Haft awardresa till Seychellerna bokad, först över jul/nyår men bokade om till sportlovet i somras. Hade väl ingen jättestor förhoppning över att komma iväg men efter att Ethiopean bokat om ditresan tre gånger gav jag upp på riktigt och bokade av allt. Nästa bokade resa är en fly premium med SAS till Tokyo i maj men den känns också väldigt osäker.

På jobbet lär det dröja ännu längre, jobbat hemma sen i mars och kommer fortsätta med det tills i sommar. Fysiska möten är inte tillåtet, varken interna eller med kunder.
 

igelkotten

Medlem
Danmark är alltså ett av de få länder som fortfarande är karantänsfritt att resa in från. Observera dock att samtliga länder man befunnit sig i de föregående 14 dagarna styr karantänstatus. Skillnaden i smittotal mellan Danmark och Sverige resp Tyskland är rätt liten, så de kan mycket väl drabbas nästa vecka. Man kan notera att den brittiska regeringen varit väldigt fladdrig i sitt beslutsfattande på sistone, när det gäller alltid Covid-relaterat. Det finns nog de som längtar tillbaka till den premiärminister som hade "strong and stable leadership" som slogan. :rolleyes:

Danmark nu ocksa borttaget pga minkarna med effekt fran 4 imorse, sa ingen marginal alls dar!

"If you arrive in England from Denmark after 4am Friday 6 November, you will need to self-isolate."

UK closes Denmark travel corridor over mink Covid scare | Coronavirus | The Guardian
 

Tomas E

Medlem
Danmark nu ocksa borttaget pga minkarna med effekt fran 4 imorse, sa ingen marginal alls dar!

"If you arrive in England from Denmark after 4am Friday 6 November, you will need to self-isolate."

UK closes Denmark travel corridor over mink Covid scare | Coronavirus | The Guardian
Intressant. Följer tyvärr ett mönster från de senaste veckorna vad gäller Storbritannien. Kommer nog inte att underlätta att få igång resandet igen i december eller när det nu blir, eftersom inga besked som lämnas av regeringen verkar gå att lita på som resenär.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag går inför att resa till Gran Canaria över nyår även om det krävs tester och intyg som kostar pengar. Det får vara värt det för att komma iväg.

Problemet är ju bara att SAS bokat om mig till måndagsmorgonen efter jul och få kliniker är öppna helgen 26-27 dec. Om nån har tips på provtagningsställen i Stockholm som är öppna på lördagar så tas det tacksamt emot. Testet får ju vara max 72 timmar gammalt.
 

apknug

Medlem
Jag går inför att resa till Gran Canaria över nyår även om det krävs tester och intyg som kostar pengar. Det får vara värt det för att komma iväg.

Problemet är ju bara att SAS bokat om mig till måndagsmorgonen efter jul och få kliniker är öppna helgen 26-27 dec. Om nån har tips på provtagningsställen i Stockholm som är öppna på lördagar så tas det tacksamt emot. Testet får ju vara max 72 timmar gammalt.
Det finns en separat tråd om just Corona tester och där skrivs det om en klinik i köpcentrumet triangeln, i Malmö jag vet inte vart du utgår ifrån eller öppettider på kliniken, som enligt tråden har eget laboratorium för PCR test där man får resultatet direkt.

Jag har dock aldrig hört talas om PCR snabbtest så jag tvivlar på riktigheten där så var försiktig.
 
Toppen