Senaste nytt

Hälsa och långflygningar

GOTBound

Medlem
Melatonin fungerar bra mot jetlag, jag brukar ta detta på hemväg över Atlanten [anmärkning; Melatonin köpt som tillskott i USA och jag tar inte med mig Melatonin in i Sverige]. Jag upplever det som att jetlaggen är i princip noll efter en flygning i Economy.
Fördelen med Melatonin är att man sover "vanligt" och går att väcka utan problem, det är insomningen som får en boost.

Jag har aldrig provat sömntabletter eller den typen av medicin men jag föreställer mig att dessa mer försätter en i dvala under ett antal timmar.
 

Berglund

Medlem
Det är synd att just handtvättning fortfarande har såpass lite plats i vårt samhälle. Efter alla mina år i "branchen" med att komma på nya effektivare läkemedel så är min stående slutsats att om alla tvättade händerna i "rätt" ögonblick så hade vi (samhället/individen) blivit besparade på mycket och kunnat använda det sparade kapitalet på annat nyttigt - som t.ex fixa rent vatten åt alla :)
Det här har helt säkert räddat mig från allt möjligt. Väldigt framtidsuteende!
 

LPC123

Medlem
Detta funkar inte för mig! Har testat och har aldrig haft så svårt att somna :) klarvaken hela vägen hem från NZ efter att jag testat att ta Melatonin
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

Homer

Medlem
Melatonin finns nu receptfritt och lagligt i Sverige. Godkänt för bruk om man ska resa i minst fem tidszoner... Finns hos diverse nätapotek.

Melatonin finns nu receptfritt på apotek - Dagens Medicin

Bara 3mg och bara i förpackningar om 10st.
Svindyrt! fast större receptbelagda förp. är ju också sanslöst dyra i Sverige.



Melatonin fungerar bra mot jetlag, jag brukar ta detta på hemväg över Atlanten [anmärkning; Melatonin köpt som tillskott i USA och jag tar inte med mig Melatonin in i Sverige]. Jag upplever det som att jetlaggen är i princip noll efter en flygning i Economy.
Fördelen med Melatonin är att man sover "vanligt" och går att väcka utan problem, det är insomningen som får en boost.

För min del bedömer jag det som verkningslöst, jag har testat 10mg ett flertal gånger utan något som helst resultat åt ena eller andra hållet.
 

HMJ

Medlem
Detta funkar inte för mig! Har testat och har aldrig haft så svårt att somna :) klarvaken hela vägen hem från NZ efter att jag testat att ta Melatonin

Bara 3mg och bara i förpackningar om 10st.
Svindyrt! fast större receptbelagda förp. är ju också sanslöst dyra i Sverige.





För min del bedömer jag det som verkningslöst, jag har testat 10mg ett flertal gånger utan något som helst resultat åt ena eller andra hållet.
Nej, melatonin är verkligen inget man tar och "somnar direkt". Egentligen ska det väl intas ca 5-6h innan man går och lägger sig, då det enbart ska boosta upp det naturliga melatoninet vi har i kroppen. Har man svårt att somna så är det väl Imovane eller liknande man ska införskaffa (dock receptbelagt och beroendeframkallande)
 

Homer

Medlem
Nej, melatonin är verkligen inget man tar och "somnar direkt".
Egentligen ska det väl intas ca 5-6h innan man går och lägger sig, då det enbart ska boosta upp det naturliga melatoninet vi har i kroppen. Har man svårt att somna så är det väl Imovane eller liknande man ska införskaffa (dock receptbelagt och beroendeframkallande)

och det är precis så jag testat att använda det, utan att märka någon som helst effekt på jet-lag


Föga förvånande finns det appar som ska hjälpa en
The Timeshifter jet lag app will give you all the advice you need when crossing time zones,
including when to use melatonin during your trips to get the maximum benefits.

The Jet Lag App® | Timeshifter®


Imovane är ett varumärke, det innehåller zopiklon som är narkotikaklassat
så även om man får tag på dem utan recept bör man inte resa omkring med dem i bagaget.


Insomningstabletter baserade på antihistamin som diphenhydramine säljs receptfritt i större delen av världen.
Fungerar mer eller mindre bra beroende på vem man frågar.


michael jackson:s läkare rekommenderar propofol :)
 

FF#1

Medlem
Funkar bra på ungarna vid interkontinentala resor, köper i USA, kostar typ inget för en burk med 100 st 3mg.
 
Toppen