Senaste nytt

SAS flyttar EuroBonus-verksamheten till eget bolag

Senator

Moderator
Det här tror jag har varit på tapeten under många år. Jag minns samtal om detta redan 2008. Då var Miles & More GmbH en förebild. Såhär ser SAS bolagsstruktur ut:

SAS.PNG


Jag tror SAS behöver visa vilket värde som ligger i EuroBonus vid att lägga det i eget bolag.
 

Ricci

Medlem
Om jag förstår det rätt så fanns det mycket värde i EB aldrig helt sotts i värdet på SAS-aktien t ex liknandet av slottider på LHR.
Men postcorna så kanske EB är en av de bästa värden de har kvar.
Sedan kanske man kan tänka sig att SAS tar in delägare i EB t ex i en direkt delförsäljning eller via en börsnotering.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Har man förberätt bruden för att giftas bort?

Vad jag kan minnas så värderades EuroBonus till 2 miljarder för ett antal år sedan.
Klä upp bruden..

Var eurobonus ligger spelar noll roll, man tittar på tillgångar och kan sälja. Kundrelationen är ju med SAS.
 

igelkotten

Medlem
Klä upp bruden..

Var eurobonus ligger spelar noll roll, man tittar på tillgångar och kan sälja. Kundrelationen är ju med SAS.

Klart det spelar roll. Att separera EB-tillgångar är bra för både försäljning, ta in investerare, ställa som säkerhet för finansiering samt säkert ur ett governance-perspektiv. Dels bör nu alla relevanta EB-tillgångar ligga i ett separat bolag, dels bör det nu finnas upprättade avtal mellan SAS och EuroBonus, som en köpare/investerare i verksamheten definitivt kommer förvänta sig se.
 
Toppen