Senaste nytt

Hälsa och långflygningar

JonW

Medlem
vad var det for styrka pa dem ? 2mg som de som saljs i Sverige ar verkningslosa for min del
3mg var dessa på. Letade faktiskt fram burken och gav dom en ny chans efter ditt tips, eftersom jag alltid haft just det DSPS-problem som beskrivs i artikeln. Provade nu både en resp två tabletter framåt kvällen.
Märkligt nog blir jag nu sömnig mycket tidigare och somnar utan problem, men vaknar å andra sidan alldeles för tidigt utan att vara utsövd...
 

JonW

Medlem
Ingen som har några betänkligheter kring att vara kraftigt påverkad av sömnmedel ombord?
Förhoppningsvis piloten. ;-)
Som passagerare är det ju helt outhärdligt att inte kunna sova på en riktig LH, och vi är många som har svårt att sova i såna här miljöer även om det är flat beds. Nu tar jag dock inget starkare än insomningstabletter.
 

WTP

Medlem
Ville inte öppna ny tråd men vill fråga er som reser mycket, hur blir det med hälsa?
Blir ni ofta förkylda (byte av klimat, AC på planet, hotellet... osv) eller inte?
Är det värre när ni är hemma och hinner varva ner?
Maten och magen, man äter olika typ av maten hemma och borta.
Trötthet och stress påverkar immunförsvar hos er eller?
Att resa mycket som några här gör sliter på en både fysiskt (och psykiskt?).
Påfrestande livstil hursomhelst eller?
 
M

Monkey_Class

Guest
Flygningen i sig påverkar inte mig så mycket annat än kramp i röven. Stödstrumpor minskar elefantvaderna och BOSE den audiella tröttheten.
Däremot blir jag alltid "sjuk" i Kina och efter i luftrören. Tar en vecka innan man har hostat upp all skit man drar i sig där.
Med ökande ålder har jag märkt att jetlagen blir mer påtaglig men å andra sidan har partylivet minskat i samma takt. Du vet när man är ute med junis kolegorna - "Nä! Nu är det dags för farbror att gå hem och sova." - Gissa vem som sitter först i taxin, fräsch, på morgonen.
Jag har inte märkt av att jag har fått sämre immunförsvar - är lika frisk som alltid (utöver halsen vid kina resor men det handlar mer om en mekanisk söndernötning av slemhinnorna så opportunisterna får en chans)
Min mage har blivit bättre sedan mina resor till ffa Asien började. Tidigare så fick jag rännedritt redan i Skåne på min väg ut i Europa men numera kan jag äta allt från gatustånd till västerländsk mat tillagad av en lokalbo (dvs en kinesisk kock som skall laga amerikanskt är inte bra). Tror jag har blivit hypersensibiliserad med åren.

Summa summarum efter alla mina år på resande fot så är det just jetlagen som påverkar mer. Tur att man har en förstående fru när man får gamnacke vid 19:30 när man är hemma.
Sedan beror det på åt vilket håll amn åker. Det är betydligt bättre västerut för mig - trött på kväll - tidig hemgång och säng. Sover som en stock till 0500 - upp och tränar en timme sedan relax en timme inna taxi.
Österut är värre. Somnar vid 2400 - vaknar vid 02 för att sedan slumra av och till innan klockan ringer för väckning. Träning blir på kvällen och det hjälper inte om jag tar ut mig mega. Ligger och studerar tak likväl.

Råden är -- undvik att supa. Passa på och skäm bort dig med det du gillar. jag är en sucker för mat och ffa testa lokal mat bortanför turistfällorna. Det är fantastisk vilken "förbrödring" det kan bli om man kliver in på ett lokalt ställe och börjar "fråga" hur de tillagar, vilka ingeridenser osv osv även fast man i rgeel ite kan språket. I kina funkar det någorlunda för mig med den kinesiska jag kan men i övriga asien så är det att rita på papper, visa handfast i köket och teckenspråk som gäller.
Träna, sov (om du har småttingar så skall du def. passa på). Tag massage (min andra last), pedikyr osv osv för det är ju trots allt en ynest att få åka iväg till utlandet på betald arbetstid.
 
M

Monkey_Class

Guest
En sak som jag glömde. Om du är orolig för sjukdomar eller magåkommor så är tipset - tvätta alltid händerna innan du käkar. Å är du en nagelbitare så tvättar du oftare.
Beställ in hett te (om du inte får det automatiskt) och skölj av dina bestik och glas/tallrik.
Det är synd att just handtvättning fortfarande har såpass lite plats i vårt samhälle. Efter alla mina år i "branchen" med att komma på nya effektivare läkemedel så är min stående slutsats att om alla tvättade händerna i "rätt" ögonblick så hade vi (samhället/individen) blivit besparade på mycket och kunnat använda det sparade kapitalet på annat nyttigt - som t.ex fixa rent vatten åt alla :)
Saknar du tillgång till vatten så se till att ha med dig en sådan där liten sprayflaska som finns att köpa (storlek typ ögonfransbehållare). Blanda till på hotellrummet lite Virkon och ha i så tar du även kål på de flesta virus också utan att behöva lukta klorin.
 

taxvalp

Medlem
Intressant, så det är då apotekaren som ska dubbelkolla att man verkligen varit i 5 tidszoner...? Antingen är medicinen (sorry, menade kosttillskottet) receptbelagt eller receptfritt.

Det är receptfritt och apotekaren kommer inte kontrollera om du ska resa fem tidszoner. Alla läkemedel har en rad godkända användningsområden men om någon vill använda ett receptfritt läkemedel på annat sätt än det avsedda så är det i princip fritt fram. Ingen stoppar dig om du vill köpa nässpray för att behanda ont i magen, exempelvis.
 
Toppen