Senaste nytt

Flying Blue Amex

Hej.
Har börjat flyga en del KLM nu i corona tider.
Iom att KLM nu erbjuder dubbal Xp på resorna så laddar jag för att få till ett guld innan året är slut.
Om jag fattar det rätt i andra trådar så krävs det 100 + 180 XP för att få guld?

Jag kommer efter nästa vecka ha 185 XP med ett par resor kvar innan året är slut vilket gör mig lite osäker på om jag kommer fixa 280 XP eller ej iom att ekonomi biljetter, även i FLEX, inte ger så många XDP till MAN och AMS, som är de platserna jag kommer åka till, så att det räcker till 280.
Business biljetterna är tokdyra som jag bokar mina resor, vilket oftast är sent i veckan innan avresa så det känns lite ovärt, uppgraderingar för cash kan vara prisvärt men ger inga XP.

Frågan är då om man kan skaffa ett Flying Blue AMEX för att fuska lite?
Verkar som man kan få 40 XP om man skaffar ett Gold kort som dessutom inte har någon årsavgift första året.
@Berglund eller @jerixon har ni några tips i frågan?
Matchning har jag ännu inte fått tills trots goda råd från @Senator .

Tacksam för råd i frågan.

Jonas
 

M@GNÜS

Medlem
Åk en nöjestripp till exempelvis Lissabon, Barcelona eller Warszawa en lör-sön. Går på dryga 4400 kr i business exempelvis 21-22 nov. Då drar du in 120 XP i ett svep.

Alternativt om det är just 40 XP du behöver så går samma tripp på knappa 1400 kr (till BCN). Ekonomi ut och business hem går på ca 3200 kr och ger 80 XP.
 
Last edited:

Hafermann

Medlem
Hej.
Har börjat flyga en del KLM nu i corona tider.
Iom att KLM nu erbjuder dubbal Xp på resorna så laddar jag för att få till ett guld innan året är slut.
Om jag fattar det rätt i andra trådar så krävs det 100 + 180 XP för att få guld?

Jag kommer efter nästa vecka ha 185 XP med ett par resor kvar innan året är slut vilket gör mig lite osäker på om jag kommer fixa 280 XP eller ej iom att ekonomi biljetter, även i FLEX, inte ger så många XDP till MAN och AMS, som är de platserna jag kommer åka till, så att det räcker till 280.
Business biljetterna är tokdyra som jag bokar mina resor, vilket oftast är sent i veckan innan avresa så det känns lite ovärt, uppgraderingar för cash kan vara prisvärt men ger inga XP.

Frågan är då om man kan skaffa ett Flying Blue AMEX för att fuska lite?
Verkar som man kan få 40 XP om man skaffar ett Gold kort som dessutom inte har någon årsavgift första året.
@Berglund eller @jerixon har ni några tips i frågan?
Matchning har jag ännu inte fått tills trots goda råd från @Senator .

Tacksam för råd i frågan.

Jonas

Som jag förstått det får du behålla de 85 överskjutande från silvernivån till nästa period? Isf är det kanske bättre att köra all in direkt i din nya period?
 

rvarttinen

Medlem
Det är rätt tydligt i appen hur "långt" det är kvar. Och, som några redan nämnt: allt överskjutande "rinner över" till nästa period. Så, inte så kritiskt att behöva optimera intjäningen ... om du frågar mig.
 
Det är rätt tydligt i appen hur "långt" det är kvar. Och, som några redan nämnt: allt överskjutande "rinner över" till nästa period. Så, inte så kritiskt att behöva optimera intjäningen ... om du frågar mig.

Helt rätt, det är väldigt tydligt i appen och det verkar ju som om jag har på mig till den 30/11-20 för att få till ett Guld med ytterligare 180 minus aktuellt saldo, så just nu känns det väldigt tydligt och enkelt att flyga in ett Guld eller mer hos Flying Blue.

5993743E-6B52-4779-A77A-758A7BB7FD3E.png
 

Hafermann

Medlem
Helt rätt, det är väldigt tydligt i appen och det verkar ju som om jag har på mig till den 30/11-20 för att få till ett Guld med ytterligare 180 minus aktuellt saldo, så just nu känns det väldigt tydligt och enkelt att flyga in ett Guld eller mer hos Flying Blue.

Visa bifogad bild 114640
Du har till den 30/11 2021 på dig att flyga in guld inkl nuvarande saldo. Om du innan dess ej kommer upp i 100 XP backar du till Explorer. Om du landar mellan 100-180 behåller du ditt silver och om du landar på 180+ blir du guld. Alltså behöver du inte stressa att dra in guld denna intjänandeperiod. Det kan lika väl bli klart i januari eller april.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Om jag fattar det rätt i andra trådar så krävs det 100 + 180 XP för att få guld?
Det är korrekt.
Frågan är då om man kan skaffa ett Flying Blue AMEX för att fuska lite?
Det är väl klart att du ska?!
Dels får du ett antal miles, redan efter €500 i spendering på kortet inom dina första nittio dagar och dels ger kortet några miles per Euro som man spenderar.

Verkar som man kan få 40 XP om man skaffar ett Gold kort som dessutom inte har någon årsavgift första året.
@Berglund eller @jerixon har ni några tips i frågan?
Skicka PM så hjälper jag dig. Det här är en no brainer, det är bara att skaffa och går utmärkt att säga upp när du inte vill ha det längre.
 
Toppen