Flygplatschefen säger att vi ingenjörer skäms, efter 9 års försening.
Hoppas våra kära BC medlemmar i Berlin inte tillhör den yrkesgruppen
Källa Svenska Dagbladet
eSvD
Haha..njae, utbildad till men jobbar inte som det och framför allt inte inom byggsektorn, puh, vilken tur
Men, man kan väl säga att invigningen inte riktigt präglats av glam och ståhej...
Sedan ska man inte glömma att kritik och pessimism tillhör grundsynsättet här
Första konstruktiva kritiken börjar komma, som inte har att göra med byggfiaskot:
Detta är en flygplats som planerades 2004-2006 innan det stod klart hur långt IT-revolutionen skulle gå, i synnerhet vad gäller smartphones men även annat rent konkret som självincheckning och bagdrop. Det är få som tror att de stora incheckningskuberna kommer vara särskilt fullbelagda eftersom de utformats i en annan tid när nästan alla checkade in över disk.
Sedan finns det väldigt få eluttag jämfört med på en vanlig flygplats 2020 där alla måste kunna ladda överallt. Så framtida resenärer uppmanas ta med sig laddade telefoner eller powerbanks.
Fast jag tycker det känns som om dessa problem är klart lösbara. Då är designen av säkerhetskontrollerna ett större problem tycker jag: själv anmärkte jag ju på kösystemet in till kontrollen, men många stör sig också på brist på utrymme efter säkerhetskontrollen att ta på sig kläder och packa ihop handbagaget. Stora fördelen med säkerhetskontrollerna är informationsskärmarna i incheckningshallen som visar kötiden i de olika kontrollerna.
Flygplatsen får däremot beröm för järnvägsstationens placering under flygplatsen som ger mycket smidiga byten flyg<->tåg och saknar motsvarighet på de andra stora flygplatserna i Tyskland.