Senaste nytt

Kaffet ombord på flyget? Bör man dricka det?

jimmy_h

Medlem
Om jag inte minns helt tillsätts klor för att säkra att vattnet är säkert att dricka (plus att det kokas före användning) - varav smak/typ av kaffe och te är begränsat eftersom man behöver täcka klorsmaken
 

palmen

Moderator
Har SAS medhavt vatten (på dunk?) för kaffe/te, eller flyger de enbart plan med separata vattentankar? o_O
Ingen aning, men infon jag fått är att vattnet man gör kaffe/te på kommer inte från samma tank som används för att tvätta händer på toa. Om de har plastdunkar, annan tank eller på annat sätt får detta vatten låter jag vara osagt.
 

TDB

Medlem
Ingen aning, men infon jag fått är att vattnet man gör kaffe/te på kommer inte från samma tank som används för att tvätta händer på toa. Om de har plastdunkar, annan tank eller på annat sätt får detta vatten låter jag vara osagt.
Det er kun en vanntank på fly. Det er samme vann på toalettet som i kaffen man drikker.
 

Flyingandy

Medlem
Det stämmer att det endast finns en vattentank, finns wide bodies med 2 tankar men inte heller där separeras vattnet för olika ändamål. Gällande vattenkvalitet så finns det ansvar både hos flygplatsoperatören/vattenleverantören att hålla koll på vattenkvalitet samt att flygoperatör har koll på vattentanken på checkar.

En liten ledtråd om vattnets kvalitet kan man få på fakturan från vattenbilen på flygplatser, dom levererar "potable water". Och tittar man på definitionen av det står det "suitable for human consumption" så det är inte Evian i tanken direkt;)
 

ante888

Medlem
Jag tror att de har någon sorts ytterligare behandling av vattnet som man brygger kaffe och te på, t.ex. UV-filter eller liknande.

Som Flyingandy skriver ovan, är det nog inget fel på vattnet, men det är svårare att garantera att alla ledningar är rena.
 
En liten ledtråd om vattnets kvalitet kan man få på fakturan från vattenbilen på flygplatser, dom levererar "potable water". Och tittar man på definitionen av det står det "suitable for human consumption" så det är inte Evian i tanken direkt;)
Det där är vanskligt formulerat. Potable water är just det, lämpligt för mänsklig konsumtion. Evian är också potable water.
 
Toppen