Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Migato

Medlem
Vet inget om Berlin, men när jag åkte Köpenhamn-Stuttgart för ett par veckor sedan så fick man fylla i en blankett på flyget (eftersom Köpenhamn räknades som riskområde) med info om var man kom ifrån, adress på hotell mm. Flygpersonalen samlade in blanketten innan landning och i Stuttgart var det inga kontroller alls. Däremot såg jag att det fanns en ingång till en provtagning utanför flygplatsen, så kanske på något liknande sätt i Berlin.

Tror 10 dagars karantänreglerna eller negativt PCRtest för folk från bland annat Stockholmsområdet har kommit för några dagar sen så är nog tuffare nu.
 

Ancistrus

Medlem
Tror 10 dagars karantänreglerna eller negativt PCRtest för folk från bland annat Stockholmsområdet har kommit för några dagar sen så är nog tuffare nu.

Nja, Köpenhamn var ett riskområde redan då, så reglerna du nämner gällde redan då för personer som hade vistats (i praktiken övernattat) i Köpenhamn. Hade därför förväntat mig att bli kontrollerad när jag anlände till Tyskland, men som sagt inget mer än blanketten som samlades in redan på flyget.
 

Migato

Medlem
Nja, Köpenhamn var ett riskområde redan då, så reglerna du nämner gällde redan då för personer som hade vistats (i praktiken övernattat) i Köpenhamn. Hade därför förväntat mig att bli kontrollerad när jag anlände till Tyskland, men som sagt inget mer än blanketten som samlades in redan på flyget.

Hmm ok, tack för info. Fortfarande väldigt osäker på hur jag ska göra. Känner inte till ställen i Stockholm som erbjuder 48h PCR-test och vet inte var i Berlin man kan göra det.
 

NyfikenGrau

Medlem
Funderar på en kort weekend till Berlin de kommande två veckorna (antingen denna helg eller nästa).

Gör inte det, hårda skärpningar på gång idag som ska gälla 4-30 november och som är tänkta att till och med stoppa icke-nödvändiga inrikesresor. Och det är inte särskilt enkelt nu heller. Har inga moraliska synpunkter på det men det är att be om problem att resa till Tyskland nu.
Ljusglimt: Skälet till att man kommer göra en kort men intensiv lockdown nu är för att få lugn och ro i december över jul/nyår och kunna besöka släkt och vänner då istället.
Så om du kan tänka dig att åka i december istället, gör det.
 

Doctor-X

Medlem
Om Sverige skulle hamna på karantän-listan för UK, kan man då som ankommande passagerare med inkommande kvällsflyg lämna terminalen och karantäna i ett hotellrum vid flygplatsen under natten och sen lämna karantänen nästa dag när man flyger vidare?
 

Tomas E

Medlem
Om Sverige skulle hamna på karantän-listan för UK, kan man då som ankommande passagerare med inkommande kvällsflyg lämna terminalen och karantäna i ett hotellrum vid flygplatsen under natten och sen lämna karantänen nästa dag när man flyger vidare?
Ja, det bör inte vara några problem. Om din vistelse är mindre än 14 dagar ska du självisolera hela vistelsen i UK och ta raka vägen dit från flygplatsen. Det är inga problem att lämna landet under dessa 14 dagar förutsatt att du gör det raka vägen.

Jag har däremot inte riktigt blivit klok på vad som gäller om London skulle hamna i "tier 3" (av 1-3) istället för som nu tier 2, eftersom det finns en avrådan för alla inrikes resor in i och ut ur sådana områden. Principen borde i och för sig redan vara testad eftersom Manchester nu är på tier 3 och har en internationell flygplats.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det blev 2-30 november som det blir "lockdown light" i Tyskland, så lite tidigare än tänkt. Inga nöjesresor, inga hotellövernattningar som inte är nödvändiga, inga restauranger öppna utom för takeaway. Gillar personligen inte åtgärden men det är som det är. Förhoppningen är att det ska leda till betydligt friare resande december och jul/nyår, vi får väl se.
 
Toppen