Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Om budgetpropositionen, presenterad idag, går igenom så ser det ut att bli rätt mycket dyrare med tjänstebil (beroende på i vilken form såklart...).

Utdrag ur Aftonbladet idag (ursäkta källan, men de var först på att bryta ut informationen i punktform):
”Bilförmånen minskar. Reglerna för bilförmån ändras och gör det dyrare att ha tjänstebil. Tanken är att det ska kosta lika mycket att ha förmånsbil som att köpa en privat. Idag är kostnaden för en förmånsbil ungefär 25 procent lägre än en privatägd bil. ”

Högre miljöbonus (bonus) och högre straffskatt på utsläpp (malus) föreslås också, vilket isf ytterligare kan styra bilvalen.
Iprincip verkar det vara så att enkom ren elbil och små laddhybrider (alltså ej V6 + el) ska gynnas. Mildhybrider mfl kommer få det tufft med gränser och det innebär väl att de billigaste märkena (utan för VW-koncernen som har kommit igång med el även där) får svårt i Sverige.

Magdalena Andersson (S) presenterar budgetpropositionen | Aftonbladet

I detta fall hoppas jag verkligen att man sätter dit hybriderna. Ett enda stort skämt att många sådana skall kunna klassas som "miljöbilar" Helst skulle jag se att alla hybrider blir av med miljöstämpeln till förmån för rena elbilar.
Nu börjar man även i Norge så sakteliga minska förmånerna för elbilarna. Får se hur långt det går där.

Men det lär säkert bli en strid om detta. Volvo har säkert ett och annat att säga.
Kanske man då också skall justera de skattemässiga ersättningsnivåerna för drivmedel. Som de är idag är de ett skämt.
 

Palazzi

Medlem
I detta fall hoppas jag verkligen att man sätter dit hybriderna. Ett enda stort skämt att många sådana skall kunna klassas som "miljöbilar" Helst skulle jag se att alla hybrider blir av med miljöstämpeln till förmån för rena elbilar.
Nu börjar man även i Norge så sakteliga minska förmånerna för elbilarna. Får se hur långt det går där.

Men det lär säkert bli en strid om detta. Volvo har säkert ett och annat att säga.
Kanske man då också skall justera de skattemässiga ersättningsnivåerna för drivmedel. Som de är idag är de ett skämt.

Jag vill inte gå in i en alltför politisk diskussion men förstår att olika länder gör olika vägval, beroende på sin egen fordonsindustri och dess underleverantörer.

Italienska FCA-koncernen, som mestadels tillverkar lågkostnadsbilar som med nuvarande teknik inte kan ställas om till BEV/PHEV och fortsätta sälja volymer.
Dels så finns inte köpare för en större mängd dyra elbilar (om de inte subventioneras med 80% men finns annat att lägga pengar på i det landet nu) och dels så anställer industrin hundratusentals människor. Det blir ett oerhört högt pris på en miljöfråga som där inte har högst prio just nu.

Är väl bra att många fler, i Sverige, redan kan unna sig en så stark miljöprioritering, utan gigantiska subventioner såklart.
Misstänker dock att man även här kommer behöva hänvisa stora befolkningsdelar till enkom begagnat-marknaden, under minst 10år tills BEV-priserna kommit ner till liknande nivåer. VW talar om att sluta producera bensinbilar till 2040 och verkar samtligt ligga i framkant (av de som inte bara levererar premium).
Känns som att Svenska bilköpare inte kommer ha lika stora valmöjligheter framöver, men det är väl iofs ingen mänsklig rättighet.
Tror också att kostnaden för bilens livscykel, som snyggar till kalkylen till elbilars fördel, är en icke-fråga om man inte har initial kreditvärdighet för inköpet. 600.000kr är alltid 600.000kr osv. Även leasing påverkas.

Kan spontant tycka att det är lite för lite morot för att befoga en så stor piska, även om man prioriterar klimatet. Nu känns det som om man dikterar rätt strama villkor, som konsumenterna tar ett väldigt stort ansvar att förverkliga.
BEV står fortsatt för 2.3% av nybilsköpen så tror att mer bonusar ska till (likt i Norge och i Milano). Känns inte heller som om vi är landet med bäst infrastruktur för att ersätta bilåkande, utan det blir väl för folk att behålla äldre fordon.

Vi får se. Hoppas också att BEV ökar i andel, men jag är försiktigt positiv om åtgärderna kommer leda till detta.
 

Valley

Medlem
Jag vill inte gå in i en alltför politisk diskussion men förstår att olika länder gör olika vägval, beroende på sin egen fordonsindustri och dess underleverantörer.

Italienska FCA-koncernen, som mestadels tillverkar lågkostnadsbilar som med nuvarande teknik inte kan ställas om till BEV/PHEV och fortsätta sälja volymer.
Dels så finns inte köpare för en större mängd dyra elbilar (om de inte subventioneras med 80% men finns annat att lägga pengar på i det landet nu) och dels så anställer industrin hundratusentals människor. Det blir ett oerhört högt pris på en miljöfråga som där inte har högst prio just nu.

Är väl bra att många fler, i Sverige, redan kan unna sig en så stark miljöprioritering, utan gigantiska subventioner såklart.
Misstänker dock att man även här kommer behöva hänvisa stora befolkningsdelar till enkom begagnat-marknaden, under minst 10år tills BEV-priserna kommit ner till liknande nivåer. VW talar om att sluta producera bensinbilar till 2040 och verkar samtligt ligga i framkant (av de som inte bara levererar premium).
Känns som att Svenska bilköpare inte kommer ha lika stora valmöjligheter framöver, men det är väl iofs ingen mänsklig rättighet.
Tror också att kostnaden för bilens livscykel, som snyggar till kalkylen till elbilars fördel, är en icke-fråga om man inte har initial kreditvärdighet för inköpet. 600.000kr är alltid 600.000kr osv. Även leasing påverkas.

Kan spontant tycka att det är lite för lite morot för att befoga en så stor piska, även om man prioriterar klimatet. Nu känns det som om man dikterar rätt strama villkor, som konsumenterna tar ett väldigt stort ansvar att förverkliga.
BEV står fortsatt för 2.3% av nybilsköpen så tror att mer bonusar ska till (likt i Norge och i Milano). Känns inte heller som om vi är landet med bäst infrastruktur för att ersätta bilåkande, utan det blir väl för folk att behålla äldre fordon.

Vi får se. Hoppas också att BEV ökar i andel, men jag är försiktigt positiv om åtgärderna kommer leda till detta.

Man lär sluta med storpolitik när det gäller detta med bilar och utsläpp och subventioner. Men elbilar ger för dåligt med skattepengar tillbaka än vad hybrider gör och det är väl det enda som räknas i politikens högborg.
En S560 Hybrid är ju annars en trevlig sak. Synd bara man bytte ut V8:an.
 

Palazzi

Medlem
Skickar in en liten curveball i diskussionen efter att ha följt främst italienska medier (där den företeelse min fråga rör är vanligare). Någon här som testat, eller äger, en gasbil?

För mig har detta varit främst förknippat med statliga, och kommunala, upphandlingar.....men det verkar ha hänt en del (?) Har tidigare läst om rost i tank och problem med automatlådor, men även detta verkar korrigerat (enligt vad jag kunnat läsa mig till). VW-koncernen verkar också ha fått ner priserna rätt rejält, så inte i paritet med diesel-bilar längre (snarare bensin).

En Skoda Octavia G-Tec (ny modell för i år) verkar ligga på 299.000kr men de osålda från 2019 (0-200 mil) kostar så lite som 219.000kr. Med prutmån och statlig subvention om 10.000kr är det under 200.000kr för 130hk, ingen malus och DSG-låda. Mest intressant, egentligen, tycker jag den extra bensintanken om 9l (som tar en 15-20 mil) verkar vara. 95% av mina resor skulle därmed kunna ske med bensin om jag inte har en gasmack nära.

Nu vet jag inte just om det är en Skoda jag söker (nästan säker på att det inte är det..) för inköp i November-December, men om jag inte missat något väsentligt problem så undrar jag varför det inte talas om alternativet längre?
 

Valley

Medlem
@Palazzi
Gasbilar verkar inte ligga i ropet. T ex har väl VW-koncernen proklamerat att man tänker lägga ner den delen av produktion för att satsa på el.
Har själv bara åkt gasbil och det var väl ingen skillnad mot att åka vanlig bil.

Ett företag jag känner till testade att köra gasbil, men det blev ett kortvarigt försök. Tog för lång tid att fylla upp (en 10min) och då (vet inte hur det är nu) fanns bara en pump i stan. Och den hade också tendens att krångla lite då och då.
Men det kan säkert gå att hitta verkligt prisvärda beg. gasbilar idag. Tror de är duktigt svårsålda.
 

Roseleaf

Medlem
Från Skattebetalarna.se:

Höjda bilskatter år 2021

Efter årsskiftet höjs en rad skatter kopplat till fordon för både privatpersoner och företag. Fordonsskatterna höjs återigen genom bonus malus-systemet, förmånsbeskattningen ökar och arbetet med ett försämrat reseavdrag fortsätter. Sammantaget betyder det en markant höjning av skatterna på fordon.

Höjd skatt på vanliga bilmodeller

Fordonskatterna hanteras sedan år 2018 genom det som kallas för bonus malus-systemet där fordon med höga utsläpp får höjda fordonsskatter och bilar med låga eller inga utsläpp istället kan få miljöbonus. Sedan dess har fordonsskatterna höjts i omgångar och år 2021 är det enligt regeringen dags för höjningar igen. Utsläppskraven skärps ytterligare och därmed ökar också skatten på många vanliga bilmodeller.

För en ny Volkswagen Passat ökar fordonsskatten med 2 500 kronor per år och för en ny Ford Transit ökar fordonsskatten med 4 000 kronor per år (Bil Sweden). Även för laddhybrider ökar kraven och den miljöbonus man kunnat få minskar. För en ny Kia Niro minskar miljöbonusen med 10 000 kronor. För renodlade elbilar ökar istället miljöbonusen med 10 000 kronor till totalt 70 000 kronor. Till första april år 2021 ska förändringen vara på plats.

Höjd förmånsbeskattning från juli år 2021

Även förmånsbeskattningen på fordon ökar med 150 miljoner kronor. Kostanden för förmånsbil ska därmed enligt regeringen jämställas med att äga en bil privat. Hur stor höjningen blir varierar efter bilmodell, men enligt regeringen betyder att förmånsskatten på en bil ska öka med cirka 25 procent. En del av den nedsättning för miljöbilar som finns bibehålls dock, om inte hela. Från första juli år 2021 ska förändringen gälla.

Dyrare för både privatpersoner och företag

Sammantaget blir det alltså betydande skattehöjningar på fordon för både privatpersoner och för företag. Samtidigt fortsätter regeringen arbetet med den föreslagna försämringen av reseavdraget trots massiv kritik. Ett förslag som i presenterad form skulle innebära stora försämringar för den som reser med bil till och från jobbet. Totalt 200 000 som idag är berättigade till reseavdrag skulle med förslaget inte längre ha rätt till reseavdrag. För någon som reser fem mil med bil till arbetet skulle skatteökningen landa på 9 400 kronor per år.

En lättnad finns dock i budgeten. Överindexeringen av drivmedelsskatter år 2021 som driver upp skatten på bensin och diesel snabbare än andra uppräkningar pausas och den kommer eventuellt pausas även år 2022.

Erik Bengtzboe

Chefsekonom, Skattebetalarnas Förening
 

Bjjb

Medlem
Skickar in en liten curveball i diskussionen efter att ha följt främst italienska medier (där den företeelse min fråga rör är vanligare). Någon här som testat, eller äger, en gasbil?

Mina föräldrar har en gasbil en Passat.
Den är äldre, 2000, men går bra.

Vi körde nyligen från Göteborg till Örebro och sedan runt lite, dubbdäck för de har redan haft lite snö och 3 personer med packning åt en. Den drog gas för knappt 7 kronor per mil och då låg jag väl lite (5-10 km/h) över hastighetsgränserna större delen av tiden.

Men det var besiktning nyligen. På gasbilar måste tankarna friläggas plastkåporna som täcker dem innan besiktningen eller så måste en verifierad verkstad intyga skicket i förväg.

Mina föräldrar tog bilen till Volkswagen återförsäljaren och deras verkstad. De kollade och sade att ventilerna på tankarna var rostiga och måste bytas, ca 12 000 kronor.

Mina föräldrar tog inte det, när jag kom hem till del så monterade jag bort kåporna och tittade. Jag tyckte inte att de var i dåligt skick och sedan när vi besiktade så hade de inga anmärkningar alls, inte ens att ventilerna började vara rostiga.

Bilar tillverkade från och med 2002 har tankar som är godkända i 20 år (provtryckning och så) sedan måste de bytas oavsett skick eller provtryckas och få en dispens.


DSC_0332.JPG [/QUOTE][/QUOTE]
 

Palazzi

Medlem
@Palazzi
Gasbilar verkar inte ligga i ropet. T ex har väl VW-koncernen proklamerat att man tänker lägga ner den delen av produktion för att satsa på el.
Har själv bara åkt gasbil och det var väl ingen skillnad mot att åka vanlig bil.

Ett företag jag känner till testade att köra gasbil, men det blev ett kortvarigt försök. Tog för lång tid att fylla upp (en 10min) och då (vet inte hur det är nu) fanns bara en pump i stan. Och den hade också tendens att krångla lite då och då.
Men det kan säkert gå att hitta verkligt prisvärda beg. gasbilar idag. Tror de är duktigt svårsålda.

Tack för svar @Valley . Hade faktiskt inte läst det om VW-koncernen, för samtidigt verkar det vara rekordmånga släpp av CNG-bilar från den koncernen just i år. Även Suzuki och Fiat verkar åter ha utökat produktionen.
Kanske har de vänt just i år, för att brygga gapet innan man hinner nå ut med elbilar till den stora massan? Skoda annonserar släpp på släpp av CNG-bilar just nu (reklam även i Sverige, men verkar innebära få köp).

Det som jag nämnde, med en extra bensintank om 9L, skulle göra det ytterst oproblematiskt för mig att ha en gasbil. Längre än enkelsträckor om 15 mil åker jag väl 5-10x/år och då jag bor i centrala Göteborg så tror att även påfyllnad av gas skulle vara görbart (verkar finnas 22 ställen här).

För min del är det nog en ny bil som gäller, så funderar kring om en gasbil skulle fungera över 24-36mån. Sedan får man väl se lite abstraherat på miljö-/prisaspekten för ringa 10.000kr i bonus och pot. "Malus" om 4-5.000SEK/år kanske inte ger så stora skillnader/månad.
Kanske kan man hitta en bensinare för 25.000kr mindre (iom större utbud) och då är det sak samma.

Tror att jag gjort detta med bilsökandet till mer av ett optimerande alá poängjakt än det nödvändigtvis behöver vara ur ett privatekonomiskt perspektiv. Det finns något orimligt tillfredställande att hitta en sweet spot :p:D Allt annat än det bästa (alltså en bil som köps av glädje) känns så omotiverande att en bra affär blir överordnat :rolleyes:
 

Palazzi

Medlem
Mina föräldrar har en gasbil en Passat.
Den är äldre, 2000, men går bra.

Vi körde nyligen från Göteborg till Örebro och sedan runt lite, dubbdäck för de har redan haft lite snö och 3 personer med packning åt en. Den drog gas för knappt 7 kronor per mil och då låg jag väl lite (5-10 km/h) över hastighetsgränserna större delen av tiden.

Men det var besiktning nyligen. På gasbilar måste tankarna friläggas plastkåporna som täcker dem innan besiktningen eller så måste en verifierad verkstad intyga skicket i förväg.

Mina föräldrar tog bilen till Volkswagen återförsäljaren och deras verkstad. De kollade och sade att ventilerna på tankarna var rostiga och måste bytas, ca 12 000 kronor.

Mina föräldrar tog inte det, när jag kom hem till del så monterade jag bort kåporna och tittade. Jag tyckte inte att de var i dåligt skick och sedan när vi besiktade så hade de inga anmärkningar alls, inte ens att ventilerna började vara rostiga.

Bilar tillverkade från och med 2002 har tankar som är godkända i 20 år (provtryckning och så) sedan måste de bytas oavsett skick eller provtryckas och få en dispens.


Visa bifogad bild 114511
[/QUOTE][/QUOTE]

Tack för svar @Bjjb! Informationen om besiktningen är lite oroväckande....tacksam för inspelet :)
 

Morgan

Medlem
[/QUOTE]

Tack för svar @Bjjb! Informationen om besiktningen är lite oroväckande....tacksam för inspelet :)[/QUOTE]

Körde gasbil 2014-2017 (Golf Sportskombi, i vad säljaren kallade "kommunvit" färg :))

Den har vanlig tank och c:a 40 mils räckvidd på gas, drog 0,4 kg/mil, d.v.s. med dagens pris på typ 18 kr/kg så är det 7 kr som @Bjjb säger. Jag hade som strategi att köra slut på gasen och sedan tanka gas vid första bästa tillfälle. På 2000 mil/år var nog ungefär 100 mil bensin. Hade inga som helst problem med tankningen, bor i Stockholm och har 3 km till närmaste pump, en längs med vägen till jobbet och en 3 km från jobbet. Det tar lite längre tid än bensintankning, och naturligtvis dubbelt så ofta om man tankar var 40 mil än var 80 mil med snåldieselbil. Bytte sen till laddhybrid och nu riktig elbil. Gasbilar känns ungefär lika spännande som etanol måste jag erkänna, samtidigt som det är ungefär lika lite att vara rädd för som en etanolbil, undantaget äldre bilar med gastanksproblematiken som nämns ovan!
 
Toppen