Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

majoren

Medlem
Hur bär du dig åt för att få dessa återbetalningar? Någon hemlig genväg/kontakt till SAS?
Ibland skall man ha tur. SAS har i mitt fall betalat tillbaka de allra flesta avbokade resorna (och alla de lite dyrare). Just nu är den äldsta resa som resterar avbokad den 16/5. Förstår att du är irriterad om du fått vänta sedan 15 mars. Själv avbokade jag just det datumet fyra resor (2xGOT,FAO och SIN) och när jag nu kollar kom pengarna för dessa fyra in på mitt konto redan dagen därpå. För nästa avbokningsomgång, den 25/4, dröjde det längre. Tre resor avbokades. Återbetalning skedde den 28 april, 14 maj och 29 juli.
Håller med dig om att Lufthansa just nu är att föredra. De flyger pålitligt till många destinationer i Europa, har god tillgänglighet och därutöver oftast kabinservice. De få resor jag själv gjort under pandemin har i flera fall skett med LH. De har också dröjt med återbetalningarna, men bara någon dryg månad.
 

apknug

Medlem
Ibland skall man ha tur. SAS har i mitt fall betalat tillbaka de allra flesta avbokade resorna (och alla de lite dyrare). Just nu är den äldsta resa som resterar avbokad den 16/5. Förstår att du är irriterad om du fått vänta sedan 15 mars. Själv avbokade jag just det datumet fyra resor (2xGOT,FAO och SIN) och när jag nu kollar kom pengarna för dessa fyra in på mitt konto redan dagen därpå. För nästa avbokningsomgång, den 25/4, dröjde det längre. Tre resor avbokades. Återbetalning skedde den 28 april, 14 maj och 29 juli.
Håller med dig om att Lufthansa just nu är att föredra. De flyger pålitligt till många destinationer i Europa, har god tillgänglighet och därutöver oftast kabinservice. De få resor jag själv gjort under pandemin har i flera fall skett med LH. De har också dröjt med återbetalningarna, men bara någon dryg månad.
Tack för att du återigen delger oss de datum som du fick återbetalning från SAS, tror ingen missat det vid detta laget.....

Du verkar dock missat frågan som du "svarade" på; hur bär du dig åt för att gå före i kön och vilken är din koppling till SAS?
 

Tomas E

Medlem
Kan inte se annat än att SAS inom en relativt snar framtid kommer att ha betalat tillbaka vad de är skyldiga sina resenärer. Varför hetsa! När nu SAS tryggat sin likviditet är ju pengarna hos dem lika säkra som på banken!
Kanske ett torrt och tråkigt svar men nej, inte lika säkert som på banken, eftersom en fordran på SAS inte omfattas av bankgarantin.
 

cantona

Medlem
Skulle du ha lust att berätta hur du gick tillväga och vilka uppgifter man ska fylla i?

Googla "betalningsföreläggande" och öppna länken till Kronofogden. Allt står där. Väldigt enkelt men som allt annat inom juridiken tar lite tid. Min flight var 12/7 men hade inte avsikt att vänta i sex månader på mina pengar. Glöm inte att kräva avgiften för anmälan + arbete och ränta.
 
Avbokade en *A-award hos SAS förra fredagen men har inte fått någon återbetalning av skatterna direkt. Inget klag, bara konstaterar att allt inte går "automatiskt" inom 7 dagar som det gjorde förr.
 

skumbanan

Medlem
SAS Refund Notice kom i lördags (2020-10-24) och idag (2020-10-26) var pengarna återbetalade.

Resan, som var en SAS poängresa, skulle ägt rum i mitten av juli och avbokades i början av juli. Har inte varit i kontakt med SAS alls, förutom vid avbokningstillfället.
 

intuition

Medlem
Fick ytterligare en anledning att jämföra SAS och Finnair, då båda släppt Q3-rapporter.
I alla de tre nyckel-tal SAS lyfter fram på sidan 1, har SAS bättre siffror än Finnair. SAS har tappat en mindre andel av sina intäkter, tappat en mindre andel av sina passagerare och haft en större nedgång i driftskostnader.

Trots detta, kan Finnair rapportera (min fetning)
Between February and September, we have paid over 400 million euros to customers in refunds for flights cancelled due to the COVID-19 situation. We have now worked through the backlog of refund requests and the processing times are close to normal. The anticipated refunds amount to 40 million euros, meaning a materially lesser burden on our operating cash flow going forward. We are also delighted that our Net Promoter Score, which measures customer satisfaction, was at a record-high level of 56 during the review period. Based on customer feedback, our customers have been particularly satisfied with the health and safety measures which have been our focus areas.

D.v.s. att trots ett besvärligare läge i driften har Finnair återbetalt 100% av kundskulderna medan SAS har återbetalt cirka 60%.

Det verkar ju nästan som att Finnair satsar på att hålla kunderna nöjda genom krisen, medan SAS istället fokuserar på aktieägarna. Om båda ledningarna faktiskt tror på sitt bolag för framtiden måste det betyda att Finnairs återhämtning och framtid baseras på kunderna medan SAS återhämtning och framtid lutar sig på Wallenberg och statskontoret.
 
Toppen