Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Är det småaktigt eller smart att begära refund från Amex istället för att vänta på SAS och hoppas att dom betalar tillbaka hela summan? (Avbokade awardbiljetter)

Jag hörde av mig till Amex angående detta och dem hänvisade rätt tillbaka till SAS och sa att dem inte kunde göra något. "Det är bara att vänta lite till" :/
 

apknug

Medlem
Jag hörde av mig till Amex angående detta och dem hänvisade rätt tillbaka till SAS och sa att dem inte kunde göra något. "Det är bara att vänta lite till" :/
Då bör du tala om för amex att enligt konsumentkreditlagen har du att ställa kravet om återbetalning även direkt mot amex. Du bör vidare upplysa amex om att du ämnar anmäla dem till Finansinspektionen om de inte följer svenska regler.
 
SAS hade till den 1 september gjort ungefär 1,3 miljoner återbetalningar. 808 771 krav från passagerare återstod att betala. Som framgick i lördags, under den långa i intervjun i Ekot med SAS vd, Rickard Gustafson, är många av återbetalningarna komplexa och tar tid att handlägga. Inte sällan måste SAS i samverkan med resebyråer och andra flygbolag komma fram till vem som skall återbetala vad.
I och med nyemissionen är SAS ekonomi räddad och ingen behöver vara rädd för att förlora sina pengar. Det handlar bara om lite tålamod. SAS själva har uppgett att man hoppas vara klar till årsskiftet. Bara 10 veckor kvar! Det blir lite som skatteåterbäringen när pengarna kommer!
De hade alltså 808771 krav kvar 1a september. Enligt Freja Annamatz, som är SAS presschef, så hanterar de runt 5000 återbetalningar per dag. Detta torde vara arbetsdagar, så runt 25000 återbetalningar per vecka. Det gör att det kommer ta drygt 30 veckor för att hantera de återbetalningar som återstår. Skall ju tilläggas att av de 5000 återbetalningarna så borde ett antal vara automatiserade återbetalningar från de flyg SAS ställer in, aka "737-700-flygen". Så någon gång i maj 2021 borde allting vara återbetalt från vårens Corona-drabbning!

För att addera ytterligare bekymmer så är många av de återbetalningar som återstår väldigt komplicerade, det är ju bara att se på den återbetalning jag fått vänta längst på, ren SAS-metall och utan byten, bokad och avbokad på nätet. Klart att det tar tid för SAS detta, och så har de ju dessutom kunder som ringer SAS och frågar när de skall få sin återbetalning.

Stackars SAS!
 

Flygmatz

Medlem
Den kö som dessa drygt 800 000 återbetalningar befinner sig i är i mina ögon SAS stora akilleshäl vad gäller legitimiteten i denna utdragna process. Att anställda delger information som "det finns en kö, men det kan variera var i kön ärenden hanteras" urholkar trovärdigheten för detta system än mer. På frågan vad som orsakar dessa variationer var svaret "olika anledningar". Vore det inte lättare för SAS att ha en "rak" kö där det går att följa sitt ärende? Jag ser verkligen inte egenvärdet i denna, trots allt, medvetet förvirrande hantering.

(Jag kontaktade kundtjänst då mitt äldsta ärende gäller en resa i mitten av april samtidigt som bekanta med resor i slutet av maj fått återbetalningar)
 

Tomas E

Medlem
Den kö som dessa drygt 800 000 återbetalningar befinner sig i är i mina ögon SAS stora akilleshäl vad gäller legitimiteten i denna utdragna process. Att anställda delger information som "det finns en kö, men det kan variera var i kön ärenden hanteras" urholkar trovärdigheten för detta system än mer. På frågan vad som orsakar dessa variationer var svaret "olika anledningar". Vore det inte lättare för SAS att ha en "rak" kö där det går att följa sitt ärende? Jag ser verkligen inte egenvärdet i denna, trots allt, medvetet förvirrande hantering.
Om det varierar tämligen slumpmässigt var i "kön" ärendena hanteras skulle jag nog påstå att den inte uppfyller definitionen av en kö. Jag tänker då snarare på att ärendena hanteras som en sopcontainer fylld med post-it-lappar.
 

Homer

Medlem
Plötsligt händer det, efter mer än 6 månader så har nu alla mina avbokade resor blivit återbetalda.

Att den som nu till sist blivit återbetald har dröjt så mycket kan man ju förstå. Det var ju en väldigt komplicerad biljett med många inblandade. Det var nämligen en award-biljett, ren SAS-flygning Köpenhamn till San Francisco som både bokades på nätet och avbokades på nätet.

Bra jobbat SAS att ni lyckades lösa denna oerhört komplicerade bokning/avbokning på så kort tid!

Fast om det gått snabbare kanske du fått fel belopp :rolleyes:


SAS er ett av de få som fortsatt holder den automatiske refusjonsmuligheten lukket...
– Foreløpig har vi valgt å holde det stengt fordi vi ønsker å ha kontroll på innkommende krav for å sørge for at vi betaler
tilbake korrekte beløp, selv om det tar lengre tid, sier pressesjef i SAS John Eckhoff.

Forsker om SAS-refusjoner: – En unnskyldning fordi de ikke har penger – E24
 

mha321

Medlem
Fast om det gått snabbare kanske du fått fel belopp :rolleyes:


SAS er ett av de få som fortsatt holder den automatiske refusjonsmuligheten lukket...
– Foreløpig har vi valgt å holde det stengt fordi vi ønsker å ha kontroll på innkommende krav for å sørge for at vi betaler
tilbake korrekte beløp, selv om det tar lengre tid, sier pressesjef i SAS John Eckhoff.

Forsker om SAS-refusjoner: – En unnskyldning fordi de ikke har penger – E24
I just den frågan är jag ärligt talat mer förvånad att resebyråer alltså tidigare kunnat göra refunds direkt från sas konton *utan* att ser verifierats.. Låter som upplagd för problem så att de stängt just den delen tycker jag låter helt logiskt.
 

Homer

Medlem
I just den frågan är jag ärligt talat mer förvånad att resebyråer alltså tidigare kunnat göra refunds direkt från sas konton *utan* att ser verifierats.. Låter som upplagd för problem så att de stängt just den delen tycker jag låter helt logiskt.


Fungerar tydligen bra för andra, enligt vad de säger själva åtminstone.

I likhet med Norwegian bruker Widerøe GDS-systemet som gjør at kunder får automatisk tilbakebetalt refusjoner.
– Vi har brukt den automatiske tilbakebetalingen hele tiden. Det har fungert veldig bra og er årsaken til at vi har
kunnet holde oss såpass à jour med refusjoner til våre kunder gjennom coronapandemien, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli.
 

mha321

Medlem
Fungerar tydligen bra för andra, enligt vad de säger själva åtminstone.

I likhet med Norwegian bruker Widerøe GDS-systemet som gjør at kunder får automatisk tilbakebetalt refusjoner.
– Vi har brukt den automatiske tilbakebetalingen hele tiden. Det har fungert veldig bra og er årsaken til at vi har
kunnet holde oss såpass à jour med refusjoner til våre kunder gjennom coronapandemien, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli.
Jag tycker det är precis lika förvånande att det fungerar där!
 

Moco

Medlem
Är det småaktigt eller smart att begära refund från Amex istället för att vänta på SAS och hoppas att dom betalar tillbaka hela summan? (Avbokade awardbiljetter)

Varför ska du stå med mössan i handen? Varken SAS eller AmEx hade väntat på dig. Min erfarenhet är dock att AmEx inte gör något åt större utlägg. Småsummor på några hundringar justerar de direkt, men i övrigt har SAS återbetalat på 3-4 månader utan att något hänt från AmEx sida - och det gäller även awardresor. Det går runt i cirklar och har blivit att samtliga parter försöker skjuta över ansvaret på varandra, utan att något faktiskt händer.
 
Toppen