Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Tomas E

Medlem
Alla flygbolag kämpar med återbetalningarna. Lufthansa hade för ett par veckor sedan 700 000 icke avklarade återbetalningar. De processar drygt 15 000 per dag, men nya tillkommer ständigt beroende på tidtabellsändringar. Kanske har Lufthansa betat av balanserna i början av december. SAS ligger inte långt efter. Precis som Lufthansa gör SAS allt för att betala tillbaka så snabbt det rent administrativt går. Det hela är en exceptionell situation och som frekventa resenärer bör vi ha förståelse för detta - även om det är irriterande att ligga ute med pengar.
Ja du, förtroende tar lång tid att bygga upp och går fort att rasera, som ett gammalt ordspråk lyder. Vilket år tror du att resenärerna börjar tro på allt SAS säger igen, om de börjar sköta sig perfekt, börjar följa lagen, och sluta ljuga, redan imorgon?
 
  • Gilla
Reactions: obs

Senator

Moderator
Problemet hos SAS handlar inte om att deras handläggningstid är bättre eller sämre. Det som är och förblir SAS stora akilleshäl är oförmågan att kommunicera både internt och externt med vad som gäller, eller ändra detta varje vecka så ingen vet vad som gäller....just nu (tänk alla turer med SAS Plus). Det verkar också lite befängt att det överhuvudtaget inte ha funnits en process för detta. Det kan också vara bra att tänka på att alla har olik smärttröskel för vad "länge" är i frågan när man ligger ute med pengar.

Vi väntar nu på en bokning som är från september där SAS körde B737-700 tricket på oss till NAP som gjorde att jag fick boka Swiss/Lufthansa istället sådär 18-20 dagar innan avresa för extra 10.000kr för 4 vuxna och 1 barn. Jag valde att splittra bokningen i två: en med min sambo, min son och mig själv. Här begärde vi vouchers eftersom resan redan var betald med vouchers. Mina svärföräldrar begärde jag återbetalning och jag antar vid det här läget det kommer dröja till nyår. Det var SAS själva som valde att inte flyga ARN-NAP-ARN. Vi hade gladligen åkt med SAS utan service i SAS Plus. Nu fick vi nöja oss med full service på Swiss och Lufthansa i business istället, så lite synd är det om oss. :D

Jag tror de flesta kan förstå att det är ett svårt läge. Men om man skall ha en tvåvägs kundrelation ja då måste man börja med tydlighet och ärlighet. Svårt i detta fallet. Sen tycker jag synd om alla i deras kundtjänst som får sitta och ta skit utan någon form av information om vad som faktisk händer. Det är dåligt ledarskap.
 

intuition

Medlem
Angående argumentet att SAS inte är värre kålsupare än någon annan:
Nu har jag ju inte tillräckligt med data för att kunna göra djärva uttalande om "alla bolag" och så, men det jag kan säga är att alla mina Finnair biljetter återbetalats inom 7 dagar från att jag begärt det. Jag har ringt, kommit fram på någon minut, fått glasklara besked och hjälp och inte behövt lyssna på trams som "din bokning finns inte i våra system" eller "vi återbetalar i turordning och har kommit till 17 mars just nu". I stället omgående 100% återbetalning, inga påhittade avdrag eller "felräkningar" och alla uppgraderings-vouchers återställda.
I vissa fall biljetter som bokats om otaliga gånger, där bokningarna har hamnat i ny fareclass och där avgångsort ibland bytts till annan ort är den ursprungliga biljetten (ändringar som förresten varit helt gratis för mig att göra - varken avgift eller prisskillnad). Detta är tydligen inte alls komplicerat att återbetala jämfört med simpla intra-norden, retur, full-flex biljetter, köpta direkt på SAS hemsida som jag avbokat på samma hemsida utan någon som helst koppling till inställda flyg pga pandemi.


Enligt pressuppgifter hade Finnair betalt tillbaka 2/3 av sina ärenden i juni. I juni hade man alltså 1/3 av fallen kvar, men i pengar räknat "bara" 27%. Att jämföra med ett SAS som uppger att man fortfarande har ca 40% kvar att återbetala i september och som fortfarande är helt oförmögna att lova någonting.


Därför upprepar jag - Ja, det är kämpigt för alla flygbolag, men det finns de som hanterar situationen bättre än SAS. Den som vill kan såklart låtsas att SAS har det värre än alla andra och därför måste ursäktas. Det kommer inte hindra andra från att dra sina slutsatser om var man ska lägga sin resebudget när det vänder.
 
Angående argumentet att SAS inte är värre kålsupare än någon annan:
Nu har jag ju inte tillräckligt med data för att kunna göra djärva uttalande om "alla bolag" och så, men det jag kan säga är att alla mina Finnair biljetter återbetalats inom 7 dagar från att jag begärt det. Jag har ringt, kommit fram på någon minut, fått glasklara besked och hjälp och inte behövt lyssna på trams som "din bokning finns inte i våra system" eller "vi återbetalar i turordning och har kommit till 17 mars just nu". I stället omgående 100% återbetalning, inga påhittade avdrag eller "felräkningar" och alla uppgraderings-vouchers återställda.
I vissa fall biljetter som bokats om otaliga gånger, där bokningarna har hamnat i ny fareclass och där avgångsort ibland bytts till annan ort är den ursprungliga biljetten (ändringar som förresten varit helt gratis för mig att göra - varken avgift eller prisskillnad). Detta är tydligen inte alls komplicerat att återbetala jämfört med simpla intra-norden, retur, full-flex biljetter, köpta direkt på SAS hemsida som jag avbokat på samma hemsida utan någon som helst koppling till inställda flyg pga pandemi.


Enligt pressuppgifter hade Finnair betalt tillbaka 2/3 av sina ärenden i juni. I juni hade man alltså 1/3 av fallen kvar, men i pengar räknat "bara" 27%. Att jämföra med ett SAS som uppger att man fortfarande har ca 40% kvar att återbetala i september och som fortfarande är helt oförmögna att lova någonting.


Därför upprepar jag - Ja, det är kämpigt för alla flygbolag, men det finns de som hanterar situationen bättre än SAS. Den som vill kan såklart låtsas att SAS har det värre än alla andra och därför måste ursäktas. Det kommer inte hindra andra från att dra sina slutsatser om var man ska lägga sin resebudget när det vänder.
Svensk anda ju allt ska ske i tur och ordning haha
 

HCas

Medlem
Jag vet inte hur de flesta andra bolag har skött det, men jag vet att jag fortfarande väntar på pengar från en flygning som skulle ha ägt rum i början maj och som SAS ställde in i april. Jag hade även en bokning med Norwegian som gällde ett annat ben av samma resa. Den fick jag återbetald utan krångel inom en månad eller så. Och då är ju Norwegian dels i ett betydligt sämre ekonomiskt läge, och dels ett lågprisbolag som man kanske kunde förvänta sig skulle slingra sig.

Till det kommer det som vi alla har kunnat läsa i den här och andra trådar, det vill säga att SAS ända sedan i mars (och fortfarande nu) har gett motstridiga besked alternativt kommit med rena lögner, har ett system där vissa återbetalningsärenden kan "ramla ur kön" och sedan inte återställs med mindre än att kunden ringer och gör en påstötning, systematiskt säljer biljetter till flygningar man inte har för avsikt att utföra, osv, osv.

Det är inte acceptabelt för något flygbolag men rent katastrofalt för ett bolag som gör anspråk på att vara fullservice.
 
Plötsligt händer det, efter mer än 6 månader så har nu alla mina avbokade resor blivit återbetalda.

Att den som nu till sist blivit återbetald har dröjt så mycket kan man ju förstå. Det var ju en väldigt komplicerad biljett med många inblandade. Det var nämligen en award-biljett, ren SAS-flygning Köpenhamn till San Francisco som både bokades på nätet och avbokades på nätet.

Bra jobbat SAS att ni lyckades lösa denna oerhört komplicerade bokning/avbokning på så kort tid!
 

Rodnt

Medlem
Är det småaktigt eller smart att begära refund från Amex istället för att vänta på SAS och hoppas att dom betalar tillbaka hela summan? (Avbokade awardbiljetter)
 
Toppen