Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Ja jag menar inte på något sätt att det skulle lösa pandemiproblemen. Jag menar bara att "mecket" med terminalbyten på Arlanda är (eller var :() vardag för många, inklusive för "stressade affärsresenärer".
Hah check. Ja det var det definitivt. Ännu roligare när man skulle byta mellan Bromma och Arlanda :) tänk att man skulle komma att sakna sådana problem...
 
D

Deleted member 30163

Guest
:) det skulle väl behövas en motsvarande "bubbla" ute på varje flygplats. (lite på samma sätt som med säkerhetskontroller

Det skulle nog bli lite som USA, dvs. det finns ingen transit och du måste checka in igen om du ska åka vidare inrikes.
Sky City skulle bli en covid-fri zon hade jag tänkt, samt terminal 5, att gå mellan terminalerna skulle stoppas. Alla flyg skulle fortfarande gå från 5an så länge det är låga passagerarsiffror.

Så ankomande flyg skulle alla bli tvingade att parkera vid terminal 2 för de avgående flygplatser där du inte kan testa dig, samt terminal 5 för de som har motsvarande system. Vid 2:an måste du hämta bagage och göra test för att få checka in igen.

Det är såklart inte genomtänkt och något system måste ju finnas så de som ankommer via "säker" flygplats kan scanna en Q.R kod eller liknande för att säkerställa de är negativa.
 

palmen

Moderator
Det skulle nog bli lite som USA, dvs. det finns ingen transit och du måste checka in igen om du ska åka vidare inrikes.
Sky City skulle bli en covid-fri zon hade jag tänkt, samt terminal 5, att gå mellan terminalerna skulle stoppas. Alla flyg skulle fortfarande gå från 5an så länge det är låga passagerarsiffror.

Så ankomande flyg skulle alla bli tvingade att parkera vid terminal 2 för de avgående flygplatser där du inte kan testa dig, samt terminal 5 för de som har motsvarande system. Vid 2:an måste du hämta bagage och göra test för att få checka in igen.

Det är såklart inte genomtänkt och något system måste ju finnas så de som ankommer via "säker" flygplats kan scanna en Q.R kod eller liknande för att säkerställa de är negativa.
I USA behöver man inte checka in igen om man gör transit från tex Europa till USA med ett stopp i USA. Man gör immigration och efter det är ma nredan incheckad och kan gå till loungen, eller om man har längre tid kan man åka till valfri restaurang utanför säkerhetskontrollen eller vad man nu vill göra.

Terminal 2 på Arlanda är inte direkt stort och skulle få problem med kapacitet att ta emot alla där och lasta av allas bagage mm och skicka ut alla i något slags "väntrum" där man måste vänta på sitt test. Kapaciteten finns inte ens idag för att ta emot plan där och sedan behöva stå där innan de forslas bort till T5 eller annan terminal för att folk ska kunna gå på planet.
MCT på ARN skulle då ökas till några timmar troligtvis för alla flighter, vilket i sig inte blir hållbart.
 

GOTBound

Medlem
BA ändrade mina avgångar för novembers milage-run flygningar till att hemresa från LHR nu avgick 12:20. Utresan landar fortsatt12:50.
Ett telefonsamtal till BA och en sprudlande glad operatör hjälpte mig att avboka alla fyra bokningar med full refund till AMEX kontot, även för de som var betalade med Future travel voucher. Snyggt hanterat BA!

Ett alternativ är lör-sön resor med övernattning istället, läget är osäkert [edit efter input från @Tomas E]. Mitt i-landsproblem är att jag behöver minst Bronze [vilket räcker med en t&r till LHR] för mig] innan den planerade semesterresan 21w01.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
BA ändrade mina avgångar för novembers milage-run flygningar till att hemresa från LHR nu avgick 12:20. Utresan landar fortsatt12:50.
Ett telefonsamtal till BA och en sprudlande glad operatör hjälpte mig att avboka alla fyra bokningar med full refund till AMEX kontot, även för de som var betalade med Future travel voucher. Snyggt hanterat BA!

Ett alternativ är lör-sön resor med övernattning istället, läget är osäkert som det är för om det ens kommer rent praktiskt vara genomförbart att flyga och övernatta i London, staden är i Tier 2 lockdown nu. Mitt i-landsproblem är att jag behöver minst Bronze [vilket räcker med en t&r till LHR] för mig] innan den planerade semesterresan 21w01.
Tier 2 (på skalan 1-3, kallas även "high") inte att betrakta som "lockdown", och inte ens tier 3 i England är lika omfattande som vårens lockdown. Du har inga problem med att övernatta på hotell, men du kommer nog inte att hitta några (lagliga) sena kvällsnöjen.
Local COVID alert level: high - GOV.UK

Däremot får du vara uppmärksam på om karantänskravet återinförs för inresande från Sverige, då förmodas du stanna på hotellrummet till du återvänder.
 

Nahoj

Medlem

Nahoj

Medlem
Tyskland kommer tyvärr även klassa regionerna Jönköping och Östergötland som "riskområden", vilket kommer att börja gälla nu på lördag den 24/10.

Sedan förra veckan klassas även Stockholm, Uppsala, Örebro och Jämtland som "riskområden". Dessa regioner listas alltså fortsättningsvis per denna veckas uppdatering.

RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI
Konstigt att inte Skåne klassas som det då snittet är runt 100 smittade per 100k senaste veckan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Som jag skrivit nyligen, undvik Tyskland helt när det gäller icke-nödvändiga resor för närvarande, det är så rörigt med alla delstats- och lokalbestämmelser som ändras hela tiden.
Från och med igår är det delvis masktvång utomhus för första gången i Berlin, även om det bara gäller de 10 stråken som har flest fotgängare i Berlin så drabbar det turister extra mycket (t.ex. Kudamm-Tauentzien, Friedrichstrasse, Alte Schönhauser Strasse).

Konstigt att inte Skåne klassas som det då snittet är runt 100 smittade per 100k senaste veckan.

Väldigt märkligt om det stämmer, RKI brukar ha nästan sjuklig stenkoll, förutsätter att den som skrivit in helt enkelt har glömt det.
 
Toppen