Senaste nytt

Sökes: ToR Star Alliance Reward till New York

Dbodenfo

Medlem
Tjillivipp.

Min 20th highschool reunion är nästa är runt 25 september 2021 uppe i västra Maine i USA. Jag hoppas att det är det går att resa då men har börjat kolla redan nu för att kanske kunna komma billigt undan.



  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN, CPH, OSL, GOT
  2. Var är din destination? NYC, BOS, Washington
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? ToR
  4. När vill/behöver du resa ut? Lämna tidigast 17e sept på eftermiddagen från STO
  5. När vill/behöver du komma hem? Typ 1e okt
  6. Hur länge vill du vara borta? Ganska flexibel men ska vara i Maine helgen den 25e sept
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna (jag och frun)
  8. I vilken kabinklass?
    • First (aldrig flugit så vore ju najs)
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance gärna.
  10. Vad är din budget? (per person) Max 25k/pers men helst EB-poäng. Är SAS EB Guld, har 1st AMEX voucher 2-4-1, 222 381 EB poäng och ca 775k MR poäng. (Så inte så mycket att spela med)
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Vägran via MUC med tid för lounge häng.
    • Flyger gröna 747 eller A350, men har inte upplevt A380n
    • Gärna ”mervärde” som ankor, special flygplan, eller bästa champagnen
    • Tar gärna långa vägen dit (via MEX eller LAX), eller NRT, eller SIN.
    • Testar gärna amex lounger så MEX, LAX, MIA, JFK eller dylikt känns kul.
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? (t ex stop i Singapore på vägen till Australien) SIN vore kul men känns svårt, inte bara för att övertyga damen, men också för att anpassa till budget.
 

palmen

Moderator
Ska du nyttja award kommer du inte kunna åka via Asien, om du inte åker till Hawaii och sedan skaffar separat biljett till Maine där ifrån. Du lär inte heller kunna åka via LA, Mexico eller Miami, om du inte gör dessa till destination och köper separat biljett till Maine.

Med en budget på 25k SEK för flyg blir First svårt, även om det kan dyka upp med Lufthansagruppen åk 2 betala för 1, priserna brukar då bli omkring 20-25k per person.

Om jag var du skulle jag säkra upp något med sas till New York, Chicago, Boston, Washington på dina datum. Borde inte vara problem att hitta, utresan bör släppas nu i dagarna om de inte släppts precis. SAS business över Atlanten är bland det bättre du kan få tag i på sträckan i Business.
Om något bättre sedan öppnar upp i First eller på poäng kan du avboka sas och boka om.
 

Dbodenfo

Medlem
Ska du nyttja award kommer du inte kunna åka via Asien, om du inte åker till Hawaii och sedan skaffar separat biljett till Maine där ifrån. Du lär inte heller kunna åka via LA, Mexico eller Miami, om du inte gör dessa till destination och köper separat biljett till Maine.

Med en budget på 25k SEK för flyg blir First svårt, även om det kan dyka upp med Lufthansagruppen åk 2 betala för 1, priserna brukar då bli omkring 20-25k per person.

Om jag var du skulle jag säkra upp något med sas till New York, Chicago, Boston, Washington på dina datum. Borde inte vara problem att hitta, utresan bör släppas nu i dagarna om de inte släppts precis. SAS business över Atlanten är bland det bättre du kan få tag i på sträckan i Business.
Om något bättre sedan öppnar upp i First eller på poäng kan du avboka sas och boka om.

känns halv säkert med två biljetter - men det det går ju.

Tänker man då inresa till MEX eller LAX - landar och har 1/2-1 dygn innan avresa och sen gör 1-3dygn.

Hur hade du @palmen gjort?
 

ekf

Medlem
Tänker man då inresa till MEX eller LAX - landar och har 1/2-1 dygn innan avresa och sen gör 1-3dygn.
En tumregel brukar vara att ha minst en natt mellan ankomst och avgång på separata biljetter för USA.. men i grunden handlar det om att värdera hur försenat planet riskerar att bli, eller om det blir inställt - vilka alternativa föighter du kan tänkas bli ombokad till.

Jag skulle inte boka Boston som säkerhetsbokning just nu eftersom det är den lite mer udda rutten som riskerar att inte komma igång igen så snabbt. Då känns det tryggare att ha EWR bokat som backup tills vidare.
 

Dbodenfo

Medlem
Håller med dig, blir antigen EWR eller JFK beroende på vilket bolag vi kan åka med. Swiss hem från JFK terminal 4 vore najs för att mysa i Amex Loungen. Blir att planera alla möjliga rutter och sen försöka hitta rätt.
 

palmen

Moderator
Centurion loungerna är bra, men att ta en omväg för dom är inte alltid optimalt. Folk klagar på att sas loungen är överfull, men det är inget mot vad centurion loungerna kan vara i rusning i USA. Jag hade hellre spenderat tid i United Polaris på Newark än centurion på JFK.

Som redan påtalats så bör du ha minst en övernattning om du har separata biljetter i usa. Har du en genomgående resa som award med star alliance kan du få 24h i new york tex.

Beroende på vad ni väljer att göra kan hyrbil vara ett alternativ för att ta er till destinationen. Det är rätt nära mellan NY och Boston, sen beror det lite på vart i Västra Maine du ska om det är att betrakta som nära.
 

Dbodenfo

Medlem
@palmen Har inte testat polaris - fungerar det med Amex Guld +1 silver gäst? alt busniess biljetter?

Vi är överens med 24h om separata biljetter. Är Polaris på United värt poängen om man jämför med SAS eller annat?

Blir antagligen att åka med vänner från NYC till Maine med bil, alternativt att vi hyr med Sixt från Battery Park (fick en Escalade XL där senast) - ska till Bethel, ME, och skolan Gould Academy, ligger precis vid skidorten Sunday River - som faktiskt är ganska bra. Dock är det som att åka i åre så ta med skridskorna för isen i backen.

Men LH har väll dragit in A340-600 på Detroit så där finns inga F att hitta, Washington är ju A350 så bara busniess, och NYC likt ORD är svårt att få plats på - så F blir svårt även med poäng.

Tror ni MIA är ett förslag för poäng?
 

FilipJ

Medlem
@palmen Har inte testat polaris - fungerar det med Amex Guld +1 silver gäst? alt busniess biljetter?

Vi är överens med 24h om separata biljetter. Är Polaris på United värt poängen om man jämför med SAS eller annat?

Blir antagligen att åka med vänner från NYC till Maine med bil, alternativt att vi hyr med Sixt från Battery Park (fick en Escalade XL där senast) - ska till Bethel, ME, och skolan Gould Academy, ligger precis vid skidorten Sunday River - som faktiskt är ganska bra. Dock är det som att åka i åre så ta med skridskorna för isen i backen.

Men LH har väll dragit in A340-600 på Detroit så där finns inga F att hitta, Washington är ju A350 så bara busniess, och NYC likt ORD är svårt att få plats på - så F blir svårt även med poäng.

Tror ni MIA är ett förslag för poäng?
Polaris lounge får du bara tillgång till med interkontinental business- eller firstbiljett hos star alliance.
Vill du boka för poäng är det ett alternativ att ringa till Tallin och fråga vad de kan hitta. Du vet ju vilka produkter och rutter som är intressanta. Och det är väl bättre att ha en bokning i business i ”värsta fall” eftersom du ska göra resan oavsett hur flygen blir, tänker jag. Du får då jaga first närmre avgång.
 

Senator

Moderator
@palmen Har inte testat polaris - fungerar det med Amex Guld +1 silver gäst? alt busniess biljetter?

Vi är överens med 24h om separata biljetter. Är Polaris på United värt poängen om man jämför med SAS eller annat?

Blir antagligen att åka med vänner från NYC till Maine med bil, alternativt att vi hyr med Sixt från Battery Park (fick en Escalade XL där senast) - ska till Bethel, ME, och skolan Gould Academy, ligger precis vid skidorten Sunday River - som faktiskt är ganska bra. Dock är det som att åka i åre så ta med skridskorna för isen i backen.

Men LH har väll dragit in A340-600 på Detroit så där finns inga F att hitta, Washington är ju A350 så bara busniess, och NYC likt ORD är svårt att få plats på - så F blir svårt även med poäng.

Tror ni MIA är ett förslag för poäng?

Polaris lounge får du bara tillgång till med interkontinental business- eller firstbiljett hos star alliance.
Vill du boka för poäng är det ett alternativ att ringa till Tallin och fråga vad de kan hitta. Du vet ju vilka produkter och rutter som är intressanta. Och det är väl bättre att ha en bokning i business i ”värsta fall” eftersom du ska göra resan oavsett hur flygen blir, tänker jag. Du får då jaga first närmre avgång.

Jag är inte medveten om någon lounge som tillåter access med AMEX Guld. Som @FilipJ skriver så kommer man enbart in i Polaris med en affärsklass eller Förstaklass-biljett som är interkontinentalt. Åker man United hela vägen (t.ex. FRA-EWR-BOS) så kommer man in i Polaris samma dag som den interkontinentala resan äger rum.

Frågan om Miami: mycket trång sektor när det gäller Lufthansa First. Nästan sämre är United från MIA till EWR, som är väldigt svårt att hitta.

Frågan om JFK och Centurion, ingen har varit där än så jag har lite svårt att se vi kan jämföra denna med Polaris innan någon faktisk har varit i båda. Notera dock att denna ligger i Terminal 4, och Lufthansa flyger från Terminal 1 så du kan inte besöka denna om du skall flyga Lufthansa. Däremot kan du besöka denna om du flyger med Swiss, men då är det affärsklass som gäller. Det går inte att boka Swiss First med EuroBonus.

Det är väldigt länge till september 2021. Att lägga upp en plan nu för vad som finns i tidtabellen i september 2021 under rådande pandemi är svårt. Det ändras hela tiden. Jag skulle ha bokat bästa möjliga alternativ till NYC eller BOS, eller kanske Montreal (YUL) nu sen börja titta på detta igen när sommartabellen 2021 drar igång i slutet av september. Om två veckor borde din hemresa vara synlig i systemen.
 

Dbodenfo

Medlem
Jag är inte medveten om någon lounge som tillåter access med AMEX Guld. Som @FilipJ skriver så kommer man enbart in i Polaris med en affärsklass eller Förstaklass-biljett som är interkontinentalt. Åker man United hela vägen (t.ex. FRA-EWR-BOS) så kommer man in i Polaris samma dag som den interkontinentala resan äger rum.

Frågan om Miami: mycket trång sektor när det gäller Lufthansa First. Nästan sämre är United från MIA till EWR, som är väldigt svårt att hitta.

Frågan om JFK och Centurion, ingen har varit där än så jag har lite svårt att se vi kan jämföra denna med Polaris innan någon faktisk har varit i båda. Notera dock att denna ligger i Terminal 4, och Lufthansa flyger från Terminal 1 så du kan inte besöka denna om du skall flyga Lufthansa. Däremot kan du besöka denna om du flyger med Swiss, men då är det affärsklass som gäller. Det går inte att boka Swiss First med EuroBonus.

Det är väldigt länge till september 2021. Att lägga upp en plan nu för vad som finns i tidtabellen i september 2021 under rådande pandemi är svårt. Det ändras hela tiden. Jag skulle ha bokat bästa möjliga alternativ till NYC eller BOS, eller kanske Montreal (YUL) nu sen börja titta på detta igen när sommartabellen 2021 drar igång i slutet av september. Om två veckor borde din hemresa vara synlig i systemen.

Menade SAS Gold och inte AmEx - Tack alla för mycket bra feedback.

YUL är ju ett intressant altervativ, dock blir det ju mindre tid på planet vilket är tråkigt.

Har inte så bra erfarenhet av Talinn så får HUCA till mig någon som kan hjälpa mig.
 
Toppen