Senaste nytt

Champagnetråden

Frisk78

Medlem
Jag har i alla fall hittat en god Champagne för lite pengar, andra gången jag dricker denna och säkert inte sista!

Ni har säkert provat den redan, men för mig är det en ny bekantskap sedan 2 veckor sedan.
Palmer & Co Vintage 2013 (~350 kr)
121682091_10157977763634107_3452839653655484075_n.jpg
 

majer

Medlem
30f1ab1835da033f2af5101390e50b37.jpg


Bollinger RD 2004 var en mycket trevlig bekantskap!
Dofterna blommade upp ordentligt när den fick stå 10 minuter i glaset.
En elegant kombination av mogna frukter och smöriga toner med en väl avvägd släng av mineral på ett sätt som jag bara upplever att prestigechampagnerna klarar av.
 
Har för mig att jag druckit den någon gång... Osäker. Får se efter. Trevligt med toast skagen. Gjorde precis det till middag själv. Hemslagen majonäs, färska räkor och kalixlöjrom... Men 2300kr/kg. Värt? Nja...

För si så där 5 år sedan var det 1600kr/kg, men det kan ju variera beroende på tillgången förstås. Otroligt gott i alla fall!
Och för 1 eller 2 år sedan var det 4000 kronor kilot. Så jag blev väldigt glad när jag upptäckte årets pris på runt 2300 per kilo.

Minns med glädje när Malmborgs sålde löjrom för 1300 per kilo. Blev nog ett halvkilo då.
 

Homer

Medlem
Ni har väl inte missat att det är Champagnens dag idag:
Internationella champagnedagen | Temadagar


Även på fredag denna vecka

WORLD CHAMPAGNE DAY OCTOBER 23, 2020
World Champagne Festival - ChampagneDay


Champagne day både 3:e och 4:e fredagen i oktober gissar jag hänger samman med detta
A 5-year fight against a $7bn industry by an Australian who wants to be called 'Champagne Jayne' is finally over | Business Insider
Champagne day den 3:e fredagen är det samma dam, Jayne Powell, som tagit initiativ till.
 

Claes L

Medlem
Även på fredag denna vecka

WORLD CHAMPAGNE DAY OCTOBER 23, 2020
World Champagne Festival - ChampagneDay


Champagne day både 3:e och 4:e fredagen i oktober gissar jag hänger samman med detta
A 5-year fight against a $7bn industry by an Australian who wants to be called 'Champagne Jayne' is finally over | Business Insider
Champagne day den 3:e fredagen är det samma dam, Jayne Powell, som tagit initiativ till.
Jaha då måste man ju öppna nått trevligt på Fredag också :D
 
Toppen