Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Homer

Medlem
Av 25 resor avbokade från 15 mars till 16 oktober har återbetalning skett för 17 av dem. De 8 som restar är sådana som avbokats manuellt (den tidigaste 28/5). Resan som avbokades den 16/10 återbetalades till Amex-kortet dagen därpå, den 17/10. Dock ingen refund notice. Snabbt jobbat av SAS!


Om ändå fler hade samma tur som dig...
Det går inte att undvika att lägga märke till dina poster i den här tråden, ditt flyt med återbetalningar
och dina hyllningar till SAS: "SAS sköter sig och gör vad de skall, även om det tar lite längre tid än normalt. "
"Det är bättre än många andra i branschen och något vi borde vara glada för. Så tummen upp för SAS!"

Jag noterar även med intresse att du skrivit totalt 48 inlägg sedan du blev medlem den 9:e November 2014
och ungefär hälften av dessa handlar om att försvara SAS, och i synnerhet dess ledning, i olika sammanhang.
 

Rickard_O

Medlem
Äntligen kom refund notice för två awardbiljetter som skulle avgått 12/7 och bokades av dryga veckan innan.
Verkar t.o.m så att service fee'n blir återbetalad, hade en känsla av att man skulle behöva bråka om dom 900 kronorna efter rapporter här!
Självklart hade jag inte kollat tillräckligt noggrant och så klart betalar dom inte tillbaka service fee'n på 825:-/näsa, otroligt att dom ska vara så jävla fula och försöka sno åt sig dom här pengarna, hade dom bara betalt ut dom som vanligt utan tjafs hade jag mer än gärna stoppat in dom i SAS igen genom att boka en ny resa med dom direkt.

Refund notice kom i lördags, pengarna insatta på amexet idag
 

majoren

Medlem
Om ändå fler hade samma tur som dig...

SAS hade till den 1 september gjort ungefär 1,3 miljoner återbetalningar. 808 771 krav från passagerare återstod att betala. Som framgick i lördags, under den långa i intervjun i Ekot med SAS vd, Rickard Gustafson, är många av återbetalningarna komplexa och tar tid att handlägga. Inte sällan måste SAS i samverkan med resebyråer och andra flygbolag komma fram till vem som skall återbetala vad.
I och med nyemissionen är SAS ekonomi räddad och ingen behöver vara rädd för att förlora sina pengar. Det handlar bara om lite tålamod. SAS själva har uppgett att man hoppas vara klar till årsskiftet. Bara 10 veckor kvar! Det blir lite som skatteåterbäringen när pengarna kommer!
 

majoren

Medlem
Alla flygbolag kämpar med återbetalningarna. Lufthansa hade för ett par veckor sedan 700 000 icke avklarade återbetalningar. De processar drygt 15 000 per dag, men nya tillkommer ständigt beroende på tidtabellsändringar. Kanske har Lufthansa betat av balanserna i början av december. SAS ligger inte långt efter. Precis som Lufthansa gör SAS allt för att betala tillbaka så snabbt det rent administrativt går. Det hela är en exceptionell situation och som frekventa resenärer bör vi ha förståelse för detta - även om det är irriterande att ligga ute med pengar.
 

intuition

Medlem
SAS hade till den 1 september gjort ungefär 1,3 miljoner återbetalningar. 808 771 krav från passagerare återstod att betala. Som framgick i lördags, under den långa i intervjun i Ekot med SAS vd, Rickard Gustafson, är många av återbetalningarna komplexa och tar tid att handlägga. Inte sällan måste SAS i samverkan med resebyråer och andra flygbolag komma fram till vem som skall återbetala vad.
I och med nyemissionen är SAS ekonomi räddad och ingen behöver vara rädd för att förlora sina pengar. Det handlar bara om lite tålamod. SAS själva har uppgett att man hoppas vara klar till årsskiftet. Bara 10 veckor kvar! Det blir lite som skatteåterbäringen när pengarna kommer!
1,3 miljoner ärenden på 5,5 månader blir väl då 236 tusen ärenden i månaden. Med den takten har man 3,5 månader kvar, vilket rent teoretiskt skulle sammanfalla med nyår. Samtidigt påstår man att man har de mest komplicerade ärendena kvar (de hade alltså i stort sett inga resebyråbokningar i mars/april/maj dårå?) men det ska alltså inte ta någon extra tid alls?
 

intuition

Medlem
Alla flygbolag kämpar med återbetalningarna. Lufthansa hade för ett par veckor sedan 700 000 icke avklarade återbetalningar. De processar drygt 15 000 per dag, men nya tillkommer ständigt beroende på tidtabellsändringar. Kanske har Lufthansa betat av balanserna i början av december. SAS ligger inte långt efter. Precis som Lufthansa gör SAS allt för att betala tillbaka så snabbt det rent administrativt går. Det hela är en exceptionell situation och som frekventa resenärer bör vi ha förståelse för detta - även om det är irriterande att ligga ute med pengar.
Det är säkert kämpigt för många bolag, men SAS har uttryckligen uttalat att man antagit en strategi att förhindra och försena utbetalningar så långe det går.
Det är inte längre en "exceptionell situation" som motiverar SAS från att fortsätta dra detta i långbänk. Det som är exceptionellt är SAS beteende.
 
SAS hade till den 1 september gjort ungefär 1,3 miljoner återbetalningar. 808 771 krav från passagerare återstod att betala. Som framgick i lördags, under den långa i intervjun i Ekot med SAS vd, Rickard Gustafson, är många av återbetalningarna komplexa och tar tid att handlägga. Inte sällan måste SAS i samverkan med resebyråer och andra flygbolag komma fram till vem som skall återbetala vad.
I och med nyemissionen är SAS ekonomi räddad och ingen behöver vara rädd för att förlora sina pengar. Det handlar bara om lite tålamod. SAS själva har uppgett att man hoppas vara klar till årsskiftet. Bara 10 veckor kvar! Det blir lite som skatteåterbäringen när pengarna kommer!
Så på nästan ett halvår så har de fortfarande inte betalt runt 40% av kraven. Det är ju under all kritik, och SAS är ju direkt lögnaktiga (inte bara kundtjänst, ledningen också).

Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan tycka det är bra jobbat av SAS. Men det är ju klart, jag är ju bara någon som tycker alla borde göra rätt för sig, och följa lagen.
 

mha321

Medlem
Det är säkert kämpigt för många bolag, men SAS har uttryckligen uttalat att man antagit en strategi att förhindra och försena utbetalningar så långe det går.
Det är inte längre en "exceptionell situation" som motiverar SAS från att fortsätta dra detta i långbänk. Det som är exceptionellt är SAS beteende.

Det är ju rätt många andra som också uttryckligen antagit en sådan strategi.

Det gör den dock inte på något sätt mer acceptabel. Det är uselt hanterat även i den situation där de flesta andra också hanterar det uselt.
 
Toppen