Senaste nytt

SAS aktier

GOTBound

Medlem
Idag [kl 14:07] är totalt 9 606 115 st SAS aktier omsatta.

Jag förstår inte öh.t hur någon kan betala 2,39 kr [snittpris över dagen] då värderingen på BTA är som högst runt 1,6 kr, ännu lägre om TR köptes på Köpenhamnsbörsen. Vad är det jag missar i min observation? Ett teoretiskt arbitrage på nästan 1 kr [som inte går att kapitalisera just nu ändå iofs].

SAS BTA står nu i 1,42 SEK respektive 0,95 DKK.
Jag förstår inte alls det här.
 
  • Gilla
Reactions: hco

fcx

Medlem
Idag [kl 14:07] är totalt 9 606 115 st SAS aktier omsatta.

Jag förstår inte öh.t hur någon kan betala 2,39 kr [snittpris över dagen] då värderingen på BTA är som högst runt 1,6 kr, ännu lägre om TR köptes på Köpenhamnsbörsen. Vad är det jag missar i min observation? Ett teoretiskt arbitrage på nästan 1 kr [som inte går att kapitalisera just nu ändå iofs].

SAS BTA står nu i 1,42 SEK respektive 0,95 DKK.
Jag förstår inte alls det här.

Samma mekanismer som håller Norwegianaktien uppe?
 

mha321

Medlem
Samma mekanismer som håller Norwegianaktien uppe?
Åtminstone samma som höll den uppe innan dess utspädning. Nu står den ju ett lite annat läge, vilket gör att det nog är delvis annat som håller den uppe. Men situationen i SAS är ju snarlik den som Norwegian hade i våras, med undantaget att konkursrisken på mycket kort sikt är betydligt lägre. Men en extremt övervärderad aktie pga stor nyemission är detsamma...
 

GOTBound

Medlem
Samma mekanismer som håller Norwegianaktien uppe?

Åtminstone samma som höll den uppe innan dess utspädning. Nu står den ju ett lite annat läge, vilket gör att det nog är delvis annat som håller den uppe. Men situationen i SAS är ju snarlik den som Norwegian hade i våras, med undantaget att konkursrisken på mycket kort sikt är betydligt lägre. Men en extremt övervärderad aktie pga stor nyemission är detsamma...
Stabiliserande åtgärder av garanterna görs väl inte fören emissionen är helt genomför och BTA omvandlas till stamaktier, och då till att försvara emissions-priset, eller har jag otur när jag tänker nu?
 

fasa21

Medlem
Några spår konkurs för bolaget. SAS kommer inte nå nivåer av 2019 års estimat förrän 2026 och kommer behöva betydligt mer stöd än det man fått genom nyemission och statligt stöd. Är ni lång?
 

Greger

Medlem
Är själv lång, hörde intervjun med Rickard Gustafson i ekot som du hänvisar till (?).

Transportstyrelsen säger ju att flygandet inte "kommer vara tillbaka på 2019 års siffror innan 2026", medan Rickard Gustafson också nämner att det är inget han verkar förväntar sig heller, "Samtidigt konstaterar han att ingen vet om flygandet någonsin kommer tillbaka till tidigare nivåer", där jag citerar ekot.

Men finns givetvis säkrare investeringar...
 

ante_77

Medlem
Man behöver ju inte gå in för att få ett diamantkort på köpet.
Hoppa över en kväll på krogen, inklusive maten och taxin hem. Då kan man nog åtmintone nyttja rabatterna som erbjuds som aktieägare.
 

Greger

Medlem
Man behöver ju inte gå in för att få ett diamantkort på köpet.
Hoppa över en kväll på krogen, inklusive maten och taxin hem. Då kan man nog åtmintone nyttja rabatterna som erbjuds som aktieägare.

Precis, och sen kan man ju på sätt och vis se besparingarna genom rabatten som en sorts "utdelning", så det skiljer sig definitivt från andra investeringar i det avseendet. :)
 
Toppen