Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

HMJ

Medlem
Jag tror att man skall låta alla frågor som inte har med användande av poäng upparbetat via arbetsgivare utanför eftersom det verkar (så långt) inte finnas något intresse runt detta.
Ja, vi får se hur det blir. Troligt är det nog så som du skriver. Många här inne lär iaf bli varse snart.

Något som är svårare att mäta. Här pratar vi om loungebesök, men vad med fast track och extra bagage som används privat? Visst man kan titta på prisbilden av extra bagage och värdera detta, men det är helt omöjligt att kontrollera. Det går att göra en schablonvärde för varje loungebesök, men nu är vi plötsligen inne i ett övervakningssamhälle där alla våra rörelser skall dokumenteras. Det tror jag Datainspektionen skulle ha en åsikt om.

Återigen, jag tror inte dom går in på lounge-besök osv, men, om nu SAS lämnar ut info till SKV om sina medlemmar, vad är det då som säger att dom inte lämnar ut info om besök i lounger? Man registrerar ju sitt besök innan man går in, sedan är det "bara" för SKV att kryssa det mot resor gjorda. Nu vet jag inte hur mycket det kostar att betala sig in i en lounge hos SAS, men där finns ju klart och tydligt ett referensvärde på "förmånen".
 

Senator

Moderator
Ja, vi får se hur det blir. Troligt är det nog så som du skriver. Många här inne lär iaf bli varse snart.



Återigen, jag tror inte dom går in på lounge-besök osv, men, om nu SAS lämnar ut info till SKV om sina medlemmar, vad är det då som säger att dom inte lämnar ut info om besök i lounger? Man registrerar ju sitt besök innan man går in, sedan är det "bara" för SKV att kryssa det mot resor gjorda. Nu vet jag inte hur mycket det kostar att betala sig in i en lounge hos SAS, men där finns ju klart och tydligt ett referensvärde på "förmånen".

För att just nu är det som är begärt ut information från EuroBonus som till min vetskap är ett eget bolag. EuroBonus driver INTE lounger, det gör en annan del av verksamheten som inte (verkar) vara namngiven i processen. Jag är också tveksam till att proportionaliteten i "brotten" av att besöka en lounge på en privatresa (genom en status som är tjänat ihop via arbetsgivare) är värt mödan. Tänk själv vilket administrativt hästjobb det skulle vara att gå genom 100 besök på ett år för att skilja ut vilka som är privata och vilka som är i tjänsten?

En medlem skrev tidigare att hela tråden hjälper SKV. Det är för sent i frågan om poäng, det har avhandlas många gånger innan. Jag undrar dock på varför vi nu ens tänker att "väcka en björn som sover" med alla dessa andra frågor som inte är kopplat till grundfrågan om poäng via arbetsgivare? :eek:
 
  • Gilla
Reactions: hco

Alf

Medlem
Ja, vi får se hur det blir. Troligt är det nog så som du skriver. Många här inne lär iaf bli varse snart.



Återigen, jag tror inte dom går in på lounge-besök osv, men, om nu SAS lämnar ut info till SKV om sina medlemmar, vad är det då som säger att dom inte lämnar ut info om besök i lounger? Man registrerar ju sitt besök innan man går in, sedan är det "bara" för SKV att kryssa det mot resor gjorda. Nu vet jag inte hur mycket det kostar att betala sig in i en lounge hos SAS, men där finns ju klart och tydligt ett referensvärde på "förmånen".

Inte en chans att SKV bryr sig om lounge förmånen. Då måste ju SKV ur rättvisesynpunkt även ta med alla EBG medlemmar som också har tillgång till loungen. Är övertygad om att det är som @Senator skriver. Det är uttagna bonusresor man är intresserad av, därav granskning av enbart EBD i denna omgång av den enkla anledningen att man måste ha flest poäng för att uppnå denna nivå.

Tror inte heller att denna tråd skulle hjälpa SKV, då finns det andra trådar som är intressantare. För övrigt tror jag att SKV dammsuger facebook istället för där skriver folk helt utan att tänka sej för. Genom att läsa facebook lär nog SKV få in betydligt mer skattepengar än från att granska medlemmar med EBD.
 

Peter G

Medlem
Det kommer kosta SAS ännu mer att lämna ut alla uppgifter till Skatteverket pga GDPR som är en lag inom hela EU. Har dessutom för mig att SAS Eurobonus har säte utanför Sverige och det lär väl också försvåra det hela för Skatteverket.
Eurobonus är inget eget Bolag utan en avdelning tillika kommersiell produkt inom SAS som bolag.
 

toer00

Medlem
Som exempelvis företagarna som spenderade nätterna mellan jobb i företagets husbil, skrev på Facebook om det och fick betala ytterligare 345 000 kr i skatt.

Facebookstatus kostar 345 000 - Sydsvenskan

Livsfarligt att ha öppen facebook..jag har min stängd för alla som jag inte känner..annars vet man inte vem som snokar?
(är dock bara EBS och som egen egen företagare reser jag inte i tjänsten...bara privat)
 

ulagun

Medlem
Pga tre veckor rundresa i Portugal har jag inte läst alla inlägg.
Dock, när detta var aktuellt förra gången var vi många som öppnade M&M konto istället.
Att tyskarna skulle samarbeta med svenska skattemyndigheten såg vi som en utopi.
Visade sig även att jag hade mer nytta/glädje av Senatorstatus på Lufthansa än EBG på SAS.
Bara detaljen att det alltid kom ett grattis och liten present till födelsedagen.
 

MrRob

Medlem
Är väl inte särskilt svårt att tjäna ihop till Diamond privat utan tjänsteresor? Det har jag lyckats med 5 år i rad nu utan större problem och allt för höga kostnader.[..]

Det är inte svårt alls men utan belägg för mitt påstående så skulle jag säga att det är högst ovanligt. Det är nog försvinnande få Diamond som rest ihop alltsammans i egenskap av privatperson. Det krävs 4-5 st t.o.r. i C till Asien eller någon ytterligare om vi pratar till USA, alternativt minst ett 15-tal kortare resor i Europa per år för att nå Diamond.

Visst kan man kombinera ett Amex Elite och ett MC Premium för att komma enklare/billigare undan men hur många procent av befolkningen gör detta i kombination med tre privata resor i C till Asien eller ett tiotal resor med Plus inom Europa varje år? Att det kanske är förhållandevis vanligt här på BC avspeglar inte direkt resten av konungariket.. :)
 
Toppen