Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

travelmode

Medlem
myndigh
Det är inte läge att med staten som storägare trotsa svensk förvaltningsrätt och vägra. Om de fortsätter obstruera så kommer viten att bli löpnade istället typ 100kkr i veckan. Innan dess så lär dock något departement ha ringt SAS VD och förklarat vad som gäller.

Skatteverket kommer inte att göra någon stor sak av detta, de får in en lista på samtliga diamonds, letar upp någon av de värsta syndarna statuerar exempel och sen släpps det med förhoppningen om att branchen bättrar sig. Det är på tok för tidskrävande att driva varje persons ärende individuellt....

Myndigheter får inte statuera exempel i Sverige, det låter snarare som något som kan ske i andra typer av regimer.
 

Senator

Moderator
Det är kul hur ni spinner vidare på detta ämne för fullt och serverar alla möjliga grejer till SkV bokstavligen på ett silverfat....

Speciellt i ett öppet forum.
Två reflektioner:
1. Det tåget har redan gått med allt innehåll som finns på denna sajten. Denna tråd ändrar inte på det. I så fall borde vi stäng ner hela eller stora delar av sajten.

2. Har man anledning till att vara orolig över en sådan revision, då skulle jag vara mer orolig vad som ligger på mina social medier profiler som Facebook, Instagram och YouTube. Där uppfattar jag att SKV frekvent skapar sig en uppfattning när man granskar möjliga skattebrott.
 

Andreas Q

Medlem
myndigh


Myndigheter får inte statuera exempel i Sverige, det låter snarare som något som kan ske i andra typer av regimer.

Man kan kalla det vad man vill. Det man vill uppnå är att folk frivilligt sköter sig och uppmärksamhet och genomlysning leder till mycket större beteendeförändring och därmed skatteinkomster än att man skall driva en massa fall individuellt.

Den avskräckande effekten att man vet att SKV ibland kontrollerar milavdraget minskar skattefelet betydligt mer än de faktiska inkomsterna från de man underkänt.
 
  • Gilla
Reactions: hco

ChJ

Medlem
Myndigheter får inte statuera exempel i Sverige, det låter snarare som något som kan ske i andra typer av regimer.
Korrekt, däremot får SKV driva pilotfall, vilket skulle kunna bli aktuellt i något/några av de grövsta fallen här (även om jag personligen vidhåller att jag inte tror att det kommer leda till något alls.

2. Har man anledning till att vara orolig över en sådan revision, då skulle jag vara mer orolig vad som ligger på mina social medier profiler som Facebook, Instagram och YouTube. Där uppfattar jag att SKV frekvent skapar sig en uppfattning när man granskar möjliga skattebrott.
Tror du har en bra poäng här; SKV har i en hel del fall, framförallt när det gäller influerare valt att basera både utredning och bevisföring på material som varit offentligt tillgängligt på bl.a. sociala medier och har också vunnit framgång i flera fall...
 

intuition

Medlem
...
För handen på hjärtat hur många skulle klara av att upprätthålla korthuset och åka några long hauls i bizznizz årligen helt utan hjälp från arbetsgivaren?
Handen på hjärtat så blir jag tvungen att träda fram och erkänna.

Massor av longhaul "bizznizz" årligen de senaste 10 åren helt utan hjälp av arbetsgivaren. Där jag jobbar reser vi inte. Något mindre undantag från regeln och det kan på sin höjd bli en resa till Stockholm om året, och bara med flyg när det är billigare än tåget (dvs aldrig SAS). Inte sällan på prisnivån 199kr per resa. Så några bonuspoäng som dold löneförmån har jag inte. Senast arbetsgivaren bekostade något var 2018 med Norwegian.

Årets tjänsteresa | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

mtlmr

Medlem
Vad bokför SAS som värde för en Eurobonus-poäng i sin bokföring?

Om vi antar att vi kommit så långt i processen att SKV och skattskyldig är överens om att förmån erhållits (dvs. eurobonuspoäng för privat bruk har erhållits genom utgifter kopplade till vederbörandes arbete) så är det "bara" värderingsfrågan som kvarstår. SKV kommer då fatta ett beslut grundat på tex. vad det kostade att köpa eurobonuspoäng, värdet av en viss resa, om de kan se att en sådan har genomförts eller något annat som de tycker är rimligt.

SKV kommer inte göra det svårare än så för sig. Sen är det upp till skattskyldig (vilket även kan vara arbetsgivaren om SKV främst väljer att fokusera på arbetsgivaravgifter) att överklaga till Förvaltningsrätten om så önskas.
 

flatwhite

Medlem
2. Har man anledning till att vara orolig över en sådan revision, då skulle jag vara mer orolig vad som ligger på mina social medier profiler som Facebook, Instagram och YouTube. Där uppfattar jag att SKV frekvent skapar sig en uppfattning när man granskar möjliga skattebrott.

Som exempelvis företagarna som spenderade nätterna mellan jobb i företagets husbil, skrev på Facebook om det och fick betala ytterligare 345 000 kr i skatt.

Facebookstatus kostar 345 000 - Sydsvenskan
 
Toppen