Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

mha321

Medlem
Vad är dessa poäng värda? Tänk om jag inte utnyttjar dem och de förfaller, eller om jag köper n LH F för dem. Om jag anser att de poängen min bonusresa jag bokade var bokade pga mina egna privat intjänade poäng? Hela denna historien är ju så bizarr så det finns inte, men kanske blir det så när clowner har fått för höga positioner.
Så är det helt klart. Hade det varit enkelt så hade det antagligen redan funnits en rak skatt på det.

Å andra sidan har de inte fått till en sådan på de program där det finns ett rakt värde, som Norwegian eller Ica...
 

Ricci

Medlem
Vad är dessa poäng värda? Tänk om jag inte utnyttjar dem och de förfaller, eller om jag köper n LH F för dem. Om jag anser att de poängen min bonusresa jag bokade var bokade pga mina egna privat intjänade poäng? Hela denna historien är ju så bizarr så det finns inte, men kanske blir det så när clowner har fått för höga positioner.
Tänk om jag blir eftertaxerad för köpt en SAS-muffin för 4000 EB-poäng:eek:
 

Senator

Moderator
Om man tar på sig riktiga objektiva glasögon och funderar lite så är det svårt att argumentera mot att resor man utför i tjänsten + utlägg man ersätts för av arbetsgivaren för som sedan blir EuroBonuspoäng som används att resa Lufthansa First privat är en förmån man får som anställd.

Det har ofta argumenterats och rationaliserats med ”men jag är borta från familjen så jag är berättigat detta”. Lite som med traktamente som skall täcke skäliga merkostnader när man är borta, inte möjliggöra Michelin krogsbesök.

Tyvärr är skattefrågan enkel. Det är en förmån. Sen att det finns mycket känslor i frågan: från både sidor. Men att utnyttjande av bonuspoängen som kommer från intjäning i tjänst är principiellt skattepliktig tror jag är svårt att argumentera mot. Det är dock lite som mobiltelefoner. Herrans liv när man försökte reglera den privata delen av detta. Det blev för svårt. Skillnaden dock (på gott och ont) är att flera har telefon. Det är enklare att gå efter få som sticker ut.
 

bachelor

Medlem
Vill inte skrämma upp nån men jag har varit med om nära på exakt detta scenario i ett annat ämne men då utan att få förhandsinfo om att SKV var ute och samlade in uppgifter. Jag kan med erfarenhet av det säga att de inte ger sig och att de kommer kräva från respektive person att själv lägga fram bevis på att SKV´s antagande inte stämmer. Såklart kan det finnas hinder som stopper dem men till 99% säkerhet är ju SAS tvingade att lämna ut uppifter om ev skattebrott. Tror tyvärr det kan landa i ett utskick som ungefär lyder, vi ser att du X har rest poängresor för Y antal poäng. Vi värdererar Y på detta sätt varför vi menar att du ska betala Z till oss. Välkommen att bestrida detta till förvaltningsdomstolen. Sen får man en deadline. Vill minnas att preskribtionstiden är 10 år på skattemål så man kan i värsta fall bli baktaxerad alla dessa år. Den gången jag hade med detta att göra slutade det med förlust trots starkt case och mina minnen var att SKV var oerhört hjälpsamma och trevliga i den personliga kommunikationen.

Sen kan man verkligen argumentera varför det vore en dålig ide av SAS att släppa denna info enkelt, finns ju en överhängande risk att deras viktigaste kunder byter statusprogram till något med mindre insyn.
 
Kan inte säga att jag tror någon som är normalkonsument av poäng skulle behöva oroa sig. De som handlar för uppåt en miljon på sitt AMEX och tjänar in vouchers däremot borde fundera på vem som i slutändan betalade den räkningen.
En personlig uppfattning är SKV nog borde fokusera mer på de som betalar miljoner på (sitt eget) företagskort och sen spendar poängen privat. Killgissar dock att många i den här kategorin inte nödvändigtvis är EBD. Anekdotalt så har jag språkat med en figur som betalar 250.000 kr/månad på SAS-Amex - företrädesvis icke-privata utgifter - och glatt använder poängen själv; denne hade aldrig varit mer än EBS...

Sen kan man verkligen argumentera varför det vore en dålig ide av SAS att släppa denna info enkelt, finns ju en överhängande risk att deras viktigaste kunder byter statusprogram till något med mindre insyn.
Med tanke på att det uppenbarligen landat en dom i kammarrätten förenad med vite, så kan vi nog konstatera att SAS redan passerat "släppa info enkelt"-stadiet :)
 

bachelor

Medlem
Om MR skall förmånsbeskattas så bör ju rimligtvis då kortavgifterna vara avdragsgilla. Kanske kan bli ett uppsving för Centurion korten...;)
Det kommer definitivt vara ett argument, man kommer få argumentera för hur stor andel av avgiften som är förutsättning för poängen och hur stor andel som är övriga förmåner.
 

bachelor

Medlem
Med tanke på att det uppenbarligen landat en dom i kammarrätten förenad med vite, så kan vi nog konstatera att SAS redan passerat "släppa info enkelt"-stadiet :)
Nja, ligger väl fortfarande i det häradet kan jag tycka ;). Det är ju trots allt första instans efter det att SKV "frågat snällt" om SAS vill lämna ut detta. Men alla såna förfrågningar från alla bolag brukar ju automatiskt vara nej. Frågan ligger väl nu som jag menar om och på vilket sätt SAS kommer ställa sig till detta, överklaga, komma med undantag eller bara vika ner sig.
 

Homer

Medlem
Så är det helt klart. Hade det varit enkelt så hade det antagligen redan funnits en rak skatt på det.

Å andra sidan har de inte fått till en sådan på de program där det finns ett rakt värde, som Norwegian eller Ica...

Det räknas som rabatt man fått i efterhand om man gjort köpen privat

Skatteverket i Sverige beskriver vad som är skattepliktigt
Personalrabatt | Rättslig vägledning | Skatteverket


Skatteförvaltningen i Finland beskriver vad som INTE är skattepliktigt
(I Finland är mycket annorlunda men jag har svårt att tro att det skulle skilja sig på den punkten)
Bonus i beskattningen - vero.fi

2.1 Allmänt om förmåner till privathushåll
I beskattningen av fysiska personer anses kundförmåner som man fått i form av återbäring, förmånskupong, bonus eller
motsvarande som har något annat namn i regel utgöra skattefri inkomst.
En sådan skattefri förmån kan exempelvis vara en flygresa som fåtts på basis av inköp, som gjorts inom privathushållet.
Det är fråga om skattefria förmåner också då t.ex. ett konsumentandelslag delar ut förmåner till sina medlemmar på
basis av inköp till privathushållet vilka medlemmarna själv gjort och betalat.
Skattepliktig inkomst uppkommer inte då kunden själv betalat inköpen, utifrån vilka förmånerna beviljas.
Förmånerna ses också i dessa fall som rabatter som fåtts i efterskott.

De utgifter som ligger till grund för skattefria förmåner i privathushållet är i typfallet icke-avdragsgilla levnadskostnader i beskattningen.
Därför ses inte heller rabatter på levnadskostnader som skattepliktig inkomst
 
Jag har ju lite funderingar kring detta och de saker som nämnts i tråden.

Min arbetsgivare har sagt (i skrift) att om jag skulle använda poäng intjänade i tjänsten för privat bruk så får jag själv stå för eventuella kostnader som kan uppkoma i form av skatt mm. Har de då samtidigt friskrivit sig från ansvar gällande ev ytterligare arbetsgivaravgift mm som ev skulle kunna avkrävas dem?

Om det är så att skattebrott och liknande preskriberas efter 10 år, hur ska man då se på risken att Skatteverket inte bara inhämtar info om nuvarande EBD utan även kollar 10 år bakåt?

Andra statusförmåner som loungetillgång med "gratis" förtäring, gratis dryck på flyget mm, borde de inte i konsekvensens namn då också titta på detta?

Ett vite på 100 000 kronor är ju inte väldigt mycket pengar vilket det kanske i och för sig skulle kunna vara värt för att inte tappa lojala kunder som istället söker sig till andra program, om det bara är en engångsavgift, men jag gissar att det kanske är något som kan skruvas upp ytterligare vid fortsatt ohörsamhet, och då kan det ju bli dyrt.
 
Toppen