Senaste nytt

Vart ska via åka över jul/nyår 20/21 och är det värt det?

GOTBound

Medlem
Jag gjorde som en del andra här och bokade en resa till Kanarieöarna. Om inte läget varit som det är hade jag inte ens övervägt det men har nu en resa till Gran Canaria (bokade med SAS F&F för 1100 SEK - ganska bra pris även om jag inte ser fram emot 6h i Go (hade visserligen inte sett fram emot 6h i Plus heller)).

Har inte varit där i vuxen ålder så tar tacksamt emot tips på var man ska bo. Har förstått att södra delen är lite bättre väder men är lite orolig för att man då är fast på en resort (och utelämnad till deras restauranger) lutar att Las Palmas så man kan välja lite mer var man äter och kanske även se stan lite.

Nu så här två dagar efter F&F inser jag att helt missade att ens tänka tanken på SAS till Gran Canaria över nyår det blev helt andra typer av semestrar i form av weekends. Jag räknar helt kallt med att Florida-resan inte blir av och kör ”chicken race” med BA och hoppas på inställda flyg.
 
Jag gjorde som en del andra här och bokade en resa till Kanarieöarna. Om inte läget varit som det är hade jag inte ens övervägt det men har nu en resa till Gran Canaria (bokade med SAS F&F för 1100 SEK - ganska bra pris även om jag inte ser fram emot 6h i Go (hade visserligen inte sett fram emot 6h i Plus heller)).

Har inte varit där i vuxen ålder så tar tacksamt emot tips på var man ska bo. Har förstått att södra delen är lite bättre väder men är lite orolig för att man då är fast på en resort (och utelämnad till deras restauranger) lutar att Las Palmas så man kan välja lite mer var man äter och kanske även se stan lite.
+1 exakt samma
 

Hafermann

Medlem
Jag gjorde som en del andra här och bokade en resa till Kanarieöarna. Om inte läget varit som det är hade jag inte ens övervägt det men har nu en resa till Gran Canaria (bokade med SAS F&F för 1100 SEK - ganska bra pris även om jag inte ser fram emot 6h i Go (hade visserligen inte sett fram emot 6h i Plus heller)).

Har inte varit där i vuxen ålder så tar tacksamt emot tips på var man ska bo. Har förstått att södra delen är lite bättre väder men är lite orolig för att man då är fast på en resort (och utelämnad till deras restauranger) lutar att Las Palmas så man kan välja lite mer var man äter och kanske även se stan lite.
Jag tycker att det bästa med Gran Canaria är Las Palmas. Men vill ni hellre bo på en badort, rekommenderas Puerto Mogan. Oftast något bättre väder än många andra delar av ön, samt en trevlig Marina med många restauranger.
 

MTheC

Medlem
Jag tycker att det bästa med Gran Canaria är Las Palmas. Men vill ni hellre bo på en badort, rekommenderas Puerto Mogan. Oftast något bättre väder än många andra delar av ön, samt en trevlig Marina med många restauranger.
Tackar! Jag lutar också åt Las Palmas men finns de i familjen som vill ha uppvärmd pool där barn tillåts - verkar svårt i Las Palmas. Kanske blir 2 olika hotell, några dagar söderöver och sen några dagar i Las Palmas. Passar mig som lätt blir rastlös efter för många dagar på samma ställe.
 

GOTBound

Medlem
Miami/Key Largo resan avbokad med full refund från BA.

Teneriffa 8 dagar avresa första veckan i januari. Vi flyger med BA via LHR, Euro Traveller på utresan och Club Europe på hemresan [hemresan innefattar en övernattning på klassikern; HIlton Garden Inn Heathrow Airport].

Hotell; vi har bokat RIU Buenavista [All inclusive :oops:] som en placeholder tillsvidare. Hotellet har tre av fyra pooler uppvärmda vintertid vilket är ett krav från övriga tre badkrukor i familjen.
 

bachelor

Medlem
Miami/Key Largo resan avbokad med full refund från BA.

Teneriffa 8 dagar avresa första veckan i januari. Vi flyger med BA via LHR, Euro Traveller på utresan och Club Europe på hemresan [hemresan innefattar en övernattning på klassikern; HIlton Garden Inn Heathrow Airport].

Hotell; vi har bokat RIU Buenavista [All inclusive :oops:] som en placeholder tillsvidare. Hotellet har tre av fyra pooler uppvärmda vintertid vilket är ett krav från övriga tre badkrukor i familjen.
Är på Teneriffa samma vecka men med SAS och har Bahia Principe Sunlight San Felipe men RIU Buenavista, såg ju faktiskt riktigt trevligt ut.
 
Nu planerar jag inte att resa själv, men om jag skulle resa så skulle nog jag hålla mig till ett EU-land. Kanske hade jag då även valt ett EU-land som normalt brukar följa EU's riktlinjer snarare än att tillämpa egna riktlinjer.

Vill man ha någon typ av vintervärme, om än ej tropisk, så innebär väl detta troligen Italien, Spanien och Portugal. Vill man ha riktig vintervärme så begränsas man till Kanarieöarna. Skulle undvika andra semi-autonoma regioner, såsom t.e.x. Azorerna, då de inte sällan tillämpar andra begränsningar än fastlandet. För Kanarieöarna har vi väl fått en bekräftelse gällande att de bistår vid eventuella problem.

Kanske är det också en idé att antingen ge lyxig vintersemester en chans, alternativt termal-bad?

Jag rekommenderar:
1. Dolomiterna, Italien. Jag, och de flesta Italienare, räknar med att skidorterna är öppna i vinter. Solen lyser 8/10 dagar i December, vilket är unikt för Europas skidorter. Är man skidåkare rekommenderar jag hotellet Alpina Dolomites i Alpe di Siusa.
2. La Palma, Kanarieöarna. Mindre turism, mer variation och varma källor för bad. Västsidan, om än med sämre väder, är vackert med Llos Lanos de Aridane.
3. Spa på hemmaplan. Finns en del trevliga resorts där man åtminstone kan njuta några dagar.

Några tips på bästa anslutningsmöjlighet mellan arlanda -> La Palmas eller via Arlanda->Las Palmas->La Palma? Vill gärna nyttja poäng via EB
 

Palazzi

Medlem
Några tips på bästa anslutningsmöjlighet mellan arlanda -> La Palmas eller via Arlanda->Las Palmas->La Palma? Vill gärna nyttja poäng via EB

Tror tyvärr inte att det finns något bolag inom Star Alliance som flyger till SPC/La Palma nuförtiden, utan det är charter och/eller lågkostnadsdivisionerna.

Edelweiss, Condor och Eurowings är nog alternativen om man vill flyga segment med Star Alliance. Testat förstnämnda (byte i Zürich) och varit nöjd.

Vill man flyga på poäng så får man nog sikta på Gran Canaria och Teneriffa.
 

GOTBound

Medlem
För Er som planerar att åka till Teneriffa över jul/nyår så har just nu Hard Rock en kampanj. Tyvärr inget som passar min familj då GOTBound Jr. d.ä. är > 12 år och då räknas som vuxen.
autumn-offers
Promotion kod; REOPEN
 

jerixon

Medlem
Har själv avbokat allt vad som gäller resor nu då jag inte orkar med allt strul och besvikelsen när resorna ställs in.
Man blir faktiskt lite knäpp av att hålla reda på alla poäng, vouchers och saker man ej kan styra över :D

Tja!



Meeeen min fråga är då, vart är det värt att resa till under jul/nyår? Är det ens värt det eller ska man skita i det helt enkelt?
 
Toppen