Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ricci

Medlem
Nej, inga ändringar senare ikväll, Sverige klarade sig den här veckan också, ökande siffror till trots. :D Transportministern Grant Schapps har nyss twittrat att "We are not REMOVING any countries [from the Travel Corridor list]." Det är bara att tacka och ta emot.

Således kan man i nuläget vara ganska säker på att bli insläppt från Sverige till Storbritannien utan karantän till (minst) lördag 17 oktober 04.00, d.v.s. i praktiken till fredag kväll om man flyger. Så det är t.ex. grönt för ett helgbesök i London 16-18 okt. Låt dock bli att byta flyg i ett karantänsland (bl.a. Danmark och Nederländerna). Nästa ordinarie uppdatering av karantänslistan kommer torsdag kväll 15 okt och börjar då gälla för inresa lördag morgon.
Det verkar finnas en 14 dagars respit efter landet tagits bort från listan.
T ex Danmark togs bort från listan 26 sep 04:00 och du kan då teoretiskt komma in till UK utan karatän tills 10 sep 03:59 från Danmark.
Kommer testa det imorgon då mitt flyg från CPH skall landa 21:15 dvs jag har 6 tim och 44 minuter tillgodo:)
 

GOTBound

Medlem
Det ryktas om att de kommer ta bort karantänskravet och ersätta det med påtvingat covid-test vid ankomst från länder utanför korridoren. Undrar vad det kommer gå lös på och hur lång tid det kommer ta.

Blir det tillräckligt snabbt och inom rimliga priser kan detta bli början [inte bara på LHR och UK] på "new normal" tills vaccin är framme.

EK
 

anjak

Medlem
Det verkar finnas en 14 dagars respit efter landet tagits bort från listan.
T ex Danmark togs bort från listan 26 sep 04:00 och du kan då teoretiskt komma in till UK utan karatän tills 10 sep 03:59 från Danmark.
Kommer testa det imorgon då mitt flyg från CPH skall landa 21:15 dvs jag har 6 tim och 44 minuter tillgodo:)
Nej det stämmer inte;
If you arrive in England from Curaçao, Denmark, Iceland or Slovakia after 4am 26 September, you will need to self-isolate.

If you arrived in England from Curaçao, Denmark, Iceland or Slovakia before 4am 26 September, you may not need to self-isolate. Read the rules about when you need to self-isolate and for how long.
 

Ricci

Medlem
Nej det stämmer inte;
If you arrive in England from Curaçao, Denmark, Iceland or Slovakia after 4am 26 September, you will need to self-isolate.

If you arrived in England from Curaçao, Denmark, Iceland or Slovakia before 4am 26 September, you may not need to self-isolate. Read the rules about when you need to self-isolate and for how long.
Tolkar jag detta fel då?
"You will need to self-isolate if you visited or made a transit stop in a country or territory that is not on the travel corridor list in the 14 days before you arrive in England."
Coronavirus (COVID-19): travel corridors - GOV.UK
 

Nahoj

Medlem
Ett litet allmänt tips, ifall man inte hittar information avseende ett visst land inom Europa, kan man med hjälp av följande sida antingen få information eller hitta länk till vad som gäller för ett visst land vid inresa och transit m.m. Re-open EU
 

Tomas E

Medlem
Det verkar finnas en 14 dagars respit efter landet tagits bort från listan.
T ex Danmark togs bort från listan 26 sep 04:00 och du kan då teoretiskt komma in till UK utan karatän tills 10 sep 03:59 från Danmark.
Kommer testa det imorgon då mitt flyg från CPH skall landa 21:15 dvs jag har 6 tim och 44 minuter tillgodo:)
NEJ, NEJ, NEJ! DET STÄMMER INTE ALLS! Du har (hade) bara 1,5 dygn på dig att ta dig in i UK - från torsdag kväll till tidigt lördag morgon - när ändringar tillkännages. Du hade till 26 sep 04:00 att resa in från Danmark utan karantän.
DU KOMMER ATT HAMNA I 14 DAGARS KARANTÄN OM DU ÅKER IN I UK FRÅN DANMARK IMORGON!!!
Du får för all del bryta karantänen för att lämna landet igen, om du åker raka vägen till flygplatsen.

Tolkar jag detta fel då?
"You will need to self-isolate if you visited or made a transit stop in a country or territory that is not on the travel corridor list, in the 14 days before you arrive in England."
Coronavirus (COVID-19): travel corridors - GOV.UK
Ja, du har tyvärr missförstått vad det står. Det kanske blir tydligare för någon som läser med svenska ögon med det kommatecken som jag stoppat in ovan. 14 dagar syftar på den tidsperiod av resande som påverkar huruvida du hamnar i karantän eller inte. Det syftar INTE på vilken "version" av karantänslistan som du kan välja att följa. (Med din tolkning hade inte ordvalet kunnat vara "is on the travel corridor list", utan det hade stått"was on..." eller "has been on...", i en formell text sannolikt förtydligad med "a period of 14 days" eller "14 consecutive days".) Vid varje inresetillfälle är den bara EN version som gäller, den då aktuella, inte någon "summaversion" av föregående 14 dagars versioner.

Menar du verkligen att du trodde att inresereglerna bestäms av att man ska titta på 14 olika dagsversioner av en lista, snarare än på den lista som gäller vid inresetillfället??!!! :eek:

Ett exempel på vilka regler som faktiskt gäller: inresa från Sverige till UK, men du var i Danmark för mindre än 14 dagar sedan = karantän. (Om du senast var i Danmark för 11 dagar sedan blir det dock bara 3 dagars karantän.)
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Det ryktas om att de kommer ta bort karantänskravet och ersätta det med påtvingat covid-test vid ankomst från länder utanför korridoren. Undrar vad det kommer gå lös på och hur lång tid det kommer ta.
De rykten jag har sett, i seriösa brittiska medier, anger att karantänstiden skulle kortas med ett test, inte att den skulle tas bort helt. Sannolikt ska du ta ett test efter några dagar (alternativt ett direkt efter ankomst och ett annat några dagar senare) och sitta i karantän tills ett negativt testresultat kommit. Den arbetsgrupp som tillsats ska väl bestämma vilket test, efter hur lång tid o.s.v.

Säger ryktena att det ersätts helt, eller att man skulle få välja mellan dem?
Nu ägnar jag mig helt åt att killgissa, men om någon vill sitta i 14 dagars karantän för att slippa bekosta ett test, har jag svårt att se varför den möjligheten skulle avskaffas. Nu handlar det nog om att tillfredsställa affärsresenärer och frustrerade privatresenärer (med lite pengar i plånboken) som tycker att 14 dagar är orimligt lång tid.
 

Ricci

Medlem
NEJ, NEJ, NEJ! DET STÄMMER INTE ALLS! Du har (hade) bara 1,5 dygn på dig att ta dig in i UK - från torsdag kväll till tidigt lördag morgon - när ändringar tillkännages. Du hade till 26 sep 04:00 att resa in från Danmark utan karantän.
DU KOMMER ATT HAMNA I 14 DAGARS KARANTÄN OM DU ÅKER IN I UK FRÅN DANMARK IMORGON!!!
Du får för all del bryta karantänen för att lämna landet igen, om du åker raka vägen till flygplatsen.


Ja, du har tyvärr missförstått vad det står. Det kanske blir tydligare för någon som läser med svenska ögon med det kommatecken som jag stoppat in ovan. 14 dagar syftar på den tidsperiod av resande som påverkar huruvida du hamnar i karantän eller inte. Det syftar INTE på vilken "version" av karantänslistan som du kan välja att följa. (Med din tolkning hade inte ordvalet kunnat vara "is on the travel corridor list", utan det hade stått"was on..." eller "has been on...", i en formell text sannolikt förtydligad med "a period of 14 days" eller "14 consecutive days".) Vid varje inresetillfälle är den bara EN version som gäller, den då aktuella, inte någon "summaversion" av föregående 14 dagars versioner.

Menar du verkligen att du trodde att inresereglerna bestäms av att man ska titta på 14 olika dagsversioner av en lista, snarare än på den lista som gäller vid inresetillfället??!!! :eek:

Ett exempel på vilka regler som faktiskt gäller: inresa från Sverige till UK, men du var i Danmark för mindre än 14 dagar sedan = karantän. (Om du senast var i Danmark för 11 dagar sedan blir det dock bara 3 dagars karantän.)
Var inte helt 100 % på det men jag åker direkt till hotellet går i "karantän" och nästa dag direkt till Galleries First :)
 

Tomas E

Medlem
Var inte helt 100 % på det men jag åker direkt till hotellet går i "karantän" och nästa dag direkt till Galleries First :)
Det är tillåtet, så vitt jag förstår. Inga hinder mot MR med hotellövernattning, men man förmodas nog inte begagna sig av frukostmatsalen och liknande gemensamma utrymmen.
 
Toppen