Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

djmanosv

Medlem
1.5 år sen, kanske det var februari 2019 , jag ringde Tallin och var kopplats att prata med en kille som var i cypern och pratade grekiska med mig.. Han sa att de hjälpte SAS med ombokningar och andra tjänster
 
Varför flytta till Cypern? Detta borde väl de flesta BC medlemmar klara av på distansjobb från hemmet. Det verkar vara ett lagom pensionärsjobb.

Dystert väder här i Stockholm idag ;) Men på sommaren kan jag tänka mig att jobba härifrån.
Förstår att era inlägg är tongue in cheek - men delvis beroende på vilken sorts data som handläggare i call centers/customer service handskas med så kan distansjobb vara otillåtet: det är inom centrets väggar och med dess infrastruktur som kunddata skall behandlas, inte av någon som jobbar hemma på grannens wifi.
 

Alf

Medlem
Förstår att era inlägg är tongue in cheek - men delvis beroende på vilken sorts data som handläggare i call centers/customer service handskas med så kan distansjobb vara otillåtet: det är inom centrets väggar och med dess infrastruktur som kunddata skall behandlas, inte av någon som jobbar hemma på grannens wifi.

Nu var det ju mest på skämt. Du har naturligtvis helt rätt med din syn på datasäkerhet, men tyvärr är det fruktansvärt illa med detta just nu med tanke på allt hemarbete. Det sitter många hemma på våra myndigheter och företag som jobbar med mer eller mindre sekretessbelagda uppgifter på mer eller mindre öppna nät. Det finns ju många företag som lagrar alla uppgifter i molntjänster, hur säkra är dessa, inte mycket. Med tanke på det tycker jag inte det finns så mycket av sekretess i bokningen av en flygbiljett eller de personliga uppgifter som finns hos ett flygbolag.
 

Gargamel

Medlem
Sykes har svensk personal med svenska uppdrag på plats på Cypern idag. Sen lämnar jag det osagt om det kommer vara svensk personal på Amex 241 uppdraget.
 

pswe

Medlem
Förstår att era inlägg är tongue in cheek - men delvis beroende på vilken sorts data som handläggare i call centers/customer service handskas med så kan distansjobb vara otillåtet: det är inom centrets väggar och med dess infrastruktur som kunddata skall behandlas, inte av någon som jobbar hemma på grannens wifi.
Servicen från Tallinn har skötts från hemmet sedan i våras och åtminstone fram till och med juli. Agenterna har ursäktat lite olika ljud i bakgrunden och bekräftat när jag frågade.
 
Servicen från Tallinn har skötts från hemmet sedan i våras och åtminstone fram till och med juli. Agenterna har ursäktat lite olika ljud i bakgrunden och bekräftat när jag frågade.
Yes, som sagt, det beror på var och med vad man jobbar - samt så klart kravställning från kund. Jag jobbar inom finansindustrin, och min uppdragsgivare var benhård med att inte tillåta eller godkänna diverse ad-hoc lösningar/förslag där person- eller kunddata bearbetas. Och call-centers var typiskt sådan uppdragstagare som ville yxa till en "smidig" lösning. I valet mellan att SLA:er får stryka på foten och väntetider för kund kan bli längre, eller riskera dataläcka, är valet (för oss) enkelt.
Semi-off topic dock, ursäkta.
 

Thornado

Medlem
Om det är Sykes som SAS kommer använda sig av - som TS påstår - så är det mycket osannolikt att befintlig personal i Tallinn kommer flytta med.

Oavsett vilken organisation som kommer att driva verksamheten på Cypern så skulle jag säga att det är väldigt osannolikt att personalen följer med. Det är trots en rätt så stor (livsomvälvande) förändring att flytta från Estland till Cypern och jag tror inte att det är så många som har detta som sitt absoluta drömjobb som de är villiga att offra vad som helst för. Visst kan finnas någon som skulle se det som tilltalande att byta Estland mot en medelhavstillvaro ett tag, men de allra flesta vill nog inte ge upp nuvarande sociala kontaktnät osv bara för jobbets skull.
 
Okej, jag försöker vara lite optimist då; kan vi förvänta oss längre öppettider på kvällarna? Cypern har väl siesta som många andra sydeuropeiska länder och folk jobbar då istället till 19-20 på kvällen :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen