Senaste nytt

Scandic - Nytt medlemsprogram

Borttagen permanent enligt mail från member service idag. Top floor sedan 12 år tillbaka tackar för mig.
Extra poängintjäning per krona är även den permanent, sista man vill ha som scandicslav är mer poäng...
Obegripligt!
Är det något kedjorna behöver nu är det sina trogna kunder.
Detta är inte ett bra sätt att behålla dessa på.
 

mha321

Medlem
Obegripligt!
Är det något kedjorna behöver nu är det sina trogna kunder.
Detta är inte ett bra sätt att behålla dessa på.
Jag håller helt med om att det viktigaste de har är trogna kunder och att detta inte hjälper.

Dock tror jag det är begripligt. Vouchern blir något som väldigt begripligt och direkt slår mot cashflow och likviditeten. Det gör det till en för företaget "dyr" förmån. Saker som rumsuppgraderingar är mycket billigare att leverera. Och även poäng är det, eftersom de "skjuter på utgiften" och inte skadar likviditeten, som är det största problemet man har just nu.

Särskilt i de fall där vouchern eventuellt kan användas hos partners -- jag vet inte hur det är med Scandic, men på Elite t.ex. kan man ju använda vouchern på den lokala Bishops Arms för det mesta, vilket gör att pengarna dessutom flödar åt fel håll...
 

apknug

Medlem
Jag håller helt med om att det viktigaste de har är trogna kunder och att detta inte hjälper.

Dock tror jag det är begripligt. Vouchern blir något som väldigt begripligt och direkt slår mot cashflow och likviditeten. Det gör det till en för företaget "dyr" förmån. Saker som rumsuppgraderingar är mycket billigare att leverera. Och även poäng är det, eftersom de "skjuter på utgiften" och inte skadar likviditeten, som är det största problemet man har just nu.

Särskilt i de fall där vouchern eventuellt kan användas hos partners -- jag vet inte hur det är med Scandic, men på Elite t.ex. kan man ju använda vouchern på den lokala Bishops Arms för det mesta, vilket gör att pengarna dessutom flödar åt fel håll...

Nu är ju Bishop Arms helägt dotterbolag till Elit Hotels så det är nu samma kassa i slutändan.

I övrigt håller jag med till fullo!
 
Borttagen permanent enligt mail från member service idag. Top floor sedan 12 år tillbaka tackar för mig.
Extra poängintjäning per krona är även den permanent, sista man vill ha som scandicslav är mer poäng...
Även jag fick det svaret idag.

"Vouchern är permanent borttagen.
När vi tog bort den så ökade vi även poängen man får per spenderad krona vilket även den förändringen är permanent."
 
Jag räknade lite på hur förändringen påverkar mig:

Jag får som Top Level (tidigare Red) 1,5 gånger mer. Jag gissar att jag har ett snitt på ca 1300kr/natt (exklusive moms blir det då 1144kr/natt). 1kr=80p.

Vilket ger:
(1144*1,5)/80= ca 21kr.

Lägg därtill att vouchern oftast har räckt för att äta kvällens rätt på dom hotell jag bor på, som numera ofta brukar ligga på kring 190kr. Jag räknar att jag bor ca 100 nätter/år på hotell. Om jag skulle bo allt på Scandic skulle skillnaden nu mot tidigare bli (190-21)*100=ca 17000kr/år som påverkar mina privata utlägg.

Beslutet blir ganska enkel att tacka för sig och endast i undantagsfall bo på Scandic. Detta beslut får jag känslan av att det kommer medföra att flertalet med mig kommer att ändra sina resvanor efter ha diskuterat med kollegor och andra hotellgäster.
 

nrdbck

Medlem
Jag räknade lite på hur förändringen påverkar mig:

Jag får som Top Level (tidigare Red) 1,5 gånger mer. Jag gissar att jag har ett snitt på ca 1300kr/natt (exklusive moms blir det då 1144kr/natt). 1kr=80p.

Vilket ger:
(1144*1,5)/80= ca 21kr.

Lägg därtill att vouchern oftast har räckt för att äta kvällens rätt på dom hotell jag bor på, som numera ofta brukar ligga på kring 190kr. Jag räknar att jag bor ca 100 nätter/år på hotell. Om jag skulle bo allt på Scandic skulle skillnaden nu mot tidigare bli (190-21)*100=ca 17000kr/år som påverkar mina privata utlägg.

Beslutet blir ganska enkel att tacka för sig och endast i undantagsfall bo på Scandic. Detta beslut får jag känslan av att det kommer medföra att flertalet med mig kommer att ändra sina resvanor efter ha diskuterat med kollegor och andra hotellgäster.
Yes, blir mycket pengar på ett år, vouchern är i princip det enda som gjort att jag fortsatt som gäst sista åren. Funderar på att gå över till hotels.com och rada upp "frinätter" till kontot.
 

jonten

Medlem
Lider med er som fortsätter med Scandic, jag lämnade för något år sen.
Senaste månaderna har de gjort minst tre tankevurpor.

Vouchern, avhandlad ovan. När jag bodde på Scandic så var det som gjorde att jag höll ut så länge som jag gjorde. Det var gratis käk.
Bacon, de har bestämt att deras gäster inte får äta bacon. Något jävla överförmyndari att styra sånt, vill betalande folk ha bacon ge dom det.
Tvkanalerna, de har tagit bort 3, 5, 6 och vad jag förstår visar endast must carry kanalerna.

Visst de kommer fortfarande ha idrottsklubbar boendes, men affärsresenären lämnar nog inom kort om de inte redan gjort det.
 
Toppen