Senaste nytt

New York över jul och nyår?

Senator

Moderator
Fasiken ska man då hitta på? :(

Stanna i Sverige, enda man kan planera som med största sannolikhet inte riskerar att kunna få konsekvenser.
Finns ju länder i Europa du kan boka med risk för att inte kunna åka av olika anledningar.

Ja du.. jag gör själv några enstaka resor inom Europa i tjänsten just nu men det är bästa fall 25% av mitt normala. Sen har jag en regel: direktflyg. Det innebär att bonusprogram och status är ointressant för tillfälle samt att jag inte är lika priskänslig som vanligt.

Jag kom hem från SFO den 21:e februari. Jag hade två resor till Nordamerika köpta innan jag skulle ta ledigt i åtta veckor i juni. För mig som har passerat den amerikanska gränsen 40 gånger fram till februari på 4 år känns detta märkligt. Men ”this to shall pass”.

Det finns en destination utanför EU jag skulle fundera på (och vi gör). Det är Dubai. Vi funderar på att åka Swiss dit. Min oro är inte att vi skall smittas, min oro är att vi skall se snabba drakoniska policy-ändringar som gör att vi har ett kort fönster att ta oss hem. Sen är frågan om det är värt betala 6.000kr för extra försäkring samt PCR tester innan avresa för två vuxna och ett barn.

Jag tror kanske vi kommer se en ändring av UDs råd tillsammans med EU. Men frågan är om vi kommer komma in i andra länder innan det finns ett vaccin och ett internationellt intyg. Kanske kommer det en form av ”safe corridors” men med tanke på den smittspridning som pågår inom EU just nu har jag svårt att se detta.

Vi får nog bara acceptera två saker: det här kommer tid men att det kommer gå över. Att ingenting kommer vara exakt likadant som innan. När det öppnas upp är svårt, men sommaren 2021 är mitt tips.
 

sembl

Medlem
Jag kan rapportera från NYC.

Livet börjar sakteligen återgå till det normala när det gäller mat och dryck och det som gör staden fantastisk. I helgen tillät man för första gången att kunna sitta inomhus på nytt med max 25% occupancy. Mötte upp några vänner och ingen vill sitta inomhus det såg vi klart och tydligt. Gramercy tavern var fullt på deras uteservering på gatan men ingen satt inomhus.

Mycket som är igenbommat på Manhattan och Covid var bara spiken i kistan för fastighetsmarknaden. Mycket tomma lokaler överallt.

Man räknar med att 80 procent av restaurangerna och barerna inte överlever efter nyår om inga mer stimulanser kommer. I veckan så gick flygbolagens paket ut och över 50k blev arbetslösa. I new York tex så har man bommat igen hotell för alltid. Hilton time square var bara starten. Skjutningar, rån etc har ökat rejält jämfört med förra året. Vårat hus där vi bor har ca 40 procent flyttat ut från här i Brooklyn. Många som flyttar hem till föräldrar eller hem till sina hemländer.

Med det sagt så är det positivt att New York är faktiskt riktigt trevligt utan turister. Många gator som är avstängda för trafik där man tillåter uteservering. Man kan inte bara ta en drink utan måste alltid beställa mat eller snacks vilket är kanon. Tunnelbanan är renare än någonsin och knappt någon på dem. Man har kunnat får bord på de få restauranger som har öppet väldigt enkelt. Luften är renare, mindre trafik och oljud. Folk är vänligare och alla respekterar masktvånget och ständiga temperaturchecks. Man köar för att handla mat utomhus och tillåter bara visst antal i butiken. Kanon, då man nu slipper trängas vid fiskdisken eller ölhyllan. Så inget ont som för något gott med sig

Summering, som turist har du inte så mycket att hämta här eller i Boston eller någon annanstans av storstäderna. De flesta av mina kunder ser inte ut att komma tillbaka till kontoret tidigast sommaren 2021. Detta skapar en kris i krisen som kommer få många andra konsekvenser. Med andra ord, boka inte USA innan sommaren 2021.
 

Taggen

Medlem
Fasiken ska man då hitta på? :(
Hilton slussen är en favorit här på BC. Kan med fördel kombineras med liftkort i Hammarbybacken som nog inte kostar någonting då det var ett par år sedan det var någon snömängd att tala om. Jag har inte sett att UD avråder resor till Stockholm så ni är varmt välkomna. Bor du redan i Stockholm så finns det massor av barer och restauranger som kan ha nytta av dina semesterpengar. Thairestaurangen Koh Phangan har julgransbelysning och plastpalmer så där kan man låtsas att man är i Asien. Kombineras med badshorts för maximal upplevelse. Var inte rädd för kylan då den inte existerar här längre.
 

011430121

Medlem
@sembl tack för informationen, intressant att tidigast sommaren 2021 kan man tänka på en östkust resa till USA,
oroväckande om inte ekomin kommer igång, de kan skapa stora problem med ökad brottslighet, fastighetsmarknaden dippar o.s.v.
Det som förvånar är att börserna värderas så högt, visserligen en liten dipp i fredags som förmodligen berodde på nyheten om Trump och hans hällsa.
@sembl håll oss uppdaterade!
 

ericwg

Medlem
Om man är väldigt sugen på USA så kan man faktiskt sedan 1 oktober kontakta ambassaden och säga att man har något vettigt att göra i USA (journalist, student, affärsman, investerare, etc) och få det godkänt på sitt ESTA. Har själv ansökt om det tidigare för en annan visatyp och fick det godkänt med vändande mail, så verkade inte så snävt. Men du kanske måste synka resan med något form av affärsbesök.
 

Senator

Moderator
Om man är väldigt sugen på USA så kan man faktiskt sedan 1 oktober kontakta ambassaden och säga att man har något vettigt att göra i USA (journalist, student, affärsman, investerare, etc) och få det godkänt på sitt ESTA. Har själv ansökt om det tidigare för en annan visatyp och fick det godkänt med vändande mail, så verkade inte så snävt. Men du kanske måste synka resan med något form av affärsbesök.

Har du en källa med något som understryker detta? Som man kan hänvisa till om det blir aktuellt? Jag skulle definitivt behöva åka till USA i affärssyfte.
 
Toppen