Senaste nytt

SAS Long-haul rutter 25/10 - 27/3

Nahoj

Medlem
Nu är det ju bara new york och Chicago some går från Stockholm och Oslo. SAS kan ju inte gärna sätta in överkapacitet nu när planen går näsan tomma.

SAS måste göra det som är minst kostsamt just nu så de kanske kan få ekonomi i detta. Kommer inte bli fler resenärer bara för att sas flyger new york till Köpenhamn, Stockholm och Oslo. Som @mha321 skriver är det mer ekonomiskt att ha allt på ett ställe än utspritt på flera hubbar.

Det går inte heller bara att starta en ny rutt typ Stockholm - Washington bara sådär.

Givetvis blir det generellt sett mindre kostnader om man centraliserar långlinjer till ett nav, men det kan även bli mindre intäkter genom att resenärer väljer andra flygbolag än SAS. Förutsätter att SAS vet vad som är bäst för dem i rådande ogynsamma läge. Skulle det ändock bli så att det så småningom blir någon mer långlinje från/till Arlanda, vore det inte mig emot, ifall det är lönsamt för SAS. Om det exempelvis skulle bli någon mer direktlinje från Arlanda till Asien, kan det leda till att SAS lyckas ta markandsandelar från Finnair. Dock ligger det nog långt in i framtiden, efter att vi har kunnat lägga pandemin och dess konsekvenser för resande bakom oss.
 

Big Birger

Medlem
Tråkigt, även om det är svårt att bli förvånad. Där rök min planerade tripp till Miami i mitten på mars. Troligen. Har inte gett upp än. :)
 

mha321

Medlem
Ja det är nog frakten som styr rutterna nu. Enligt en youtubevideo med Björnpilot är det knökfullt i lastutrummet jämt nu, men knappt några resenärer ombord.
Ja många bolag hade ju rätt mycket frakt förut också. Och nu har ju alla bolag dragit ner (och en del ställt in helt), så det lär bli ordentligt trångt i baggaget på de som faktiskt går.

Tyvärr tydligen inte tillräckligt för att motivera direkt Arlanda. Man får väl med tillräckligt mycket i de 320 som kör fram och tillbaka till Köpenhamn nu... (I början av nedstängningarna körde man ju 330 mellan Arlanda och Kastrup i något läge just för frakt vidare)
 

samet

Medlem
Ja det var ju inte för att få long-haul från Stockholm som Svenska staten gick in med 5 miljarder i SAS. Det var väl känt redan innan.

Ja, du har helt rätt.
Det var för att rädda ett bolag och dess arbetstillfällen. Då är det önskvärt att bolaget drivs så ekonomiskt och effektivt som möjligt. Att köra halvfulla plan över halva världen från Stockholm kan inte anses vara varken ekonomiskt eller effektivt.

Släpp den nationalistiska fanan och var glad att SAS börjar flyga igen!

Inom sinom tid och om/när behovet uppstår kommer det återkomma avgångar från Arlanda.
 

palmen

Moderator
Givetvis blir det generellt sett mindre kostnader om man centraliserar långlinjer till ett nav, men det kan även bli mindre intäkter genom att resenärer väljer andra flygbolag än SAS. Förutsätter att SAS vet vad som är bäst för dem i rådande ogynsamma läge. Skulle det ändock bli så att det så småningom blir någon mer långlinje från/till Arlanda, vore det inte mig emot, ifall det är lönsamt för SAS. Om det exempelvis skulle bli någon mer direktlinje från Arlanda till Asien, kan det leda till att SAS lyckas ta markandsandelar från Finnair. Dock ligger det nog långt in i framtiden, efter att vi har kunnat lägga pandemin och dess konsekvenser för resande bakom oss.
Nu handlar tråden om de närmsta 6 månader och då ser jag ingen som helst anledning till longhaul från Stockholm.
Vad som händer efter det är ju en annan sak, vi lär få igång New York och kanske Chicago (där linjen går runt på frakt). Att ta marknad från Finnair finns det nog möjlighet till, men det saknas matartrafik från Europa till Stockholm för det i den utsträckning som behövs. Vi får nog vara glada om vi får behålla 2 rutter närmsta åren.
 

Plus

Medlem
Nu handlar tråden om de närmsta 6 månader och då ser jag ingen som helst anledning till longhaul från Stockholm.
Vad som händer efter det är ju en annan sak, vi lär få igång New York och kanske Chicago (där linjen går runt på frakt). Att ta marknad från Finnair finns det nog möjlighet till, men det saknas matartrafik från Europa till Stockholm för det i den utsträckning som behövs. Vi får nog vara glada om vi får behålla 2 rutter närmsta åren.

För att vare lite nationalistisk vill jag nog säga att ARN -ORD har högre beläggning än motsvarande från Köpenhamn.
Sen är Load factor och yield två olika saker.
 

palmen

Moderator
För att vare lite nationalistisk vill jag nog säga att ARN -ORD har högre beläggning än motsvarande från Köpenhamn.
Sen är Load factor och yield två olika saker.
Mycket möjligt, men brukar väl vara typ 25% beläggning på vintern. Dessa två linjer går att upprätthålla pga frakt.
 
Toppen