Nahoj
Medlem
Nu är det ju bara new york och Chicago some går från Stockholm och Oslo. SAS kan ju inte gärna sätta in överkapacitet nu när planen går näsan tomma.
SAS måste göra det som är minst kostsamt just nu så de kanske kan få ekonomi i detta. Kommer inte bli fler resenärer bara för att sas flyger new york till Köpenhamn, Stockholm och Oslo. Som @mha321 skriver är det mer ekonomiskt att ha allt på ett ställe än utspritt på flera hubbar.
Det går inte heller bara att starta en ny rutt typ Stockholm - Washington bara sådär.
Givetvis blir det generellt sett mindre kostnader om man centraliserar långlinjer till ett nav, men det kan även bli mindre intäkter genom att resenärer väljer andra flygbolag än SAS. Förutsätter att SAS vet vad som är bäst för dem i rådande ogynsamma läge. Skulle det ändock bli så att det så småningom blir någon mer långlinje från/till Arlanda, vore det inte mig emot, ifall det är lönsamt för SAS. Om det exempelvis skulle bli någon mer direktlinje från Arlanda till Asien, kan det leda till att SAS lyckas ta markandsandelar från Finnair. Dock ligger det nog långt in i framtiden, efter att vi har kunnat lägga pandemin och dess konsekvenser för resande bakom oss.