Senaste nytt

Nytt pass - Gammalt pass

intuition

Medlem
Jag var i liknande situation. OCH de ville dessutom ta det gamla passet redan vid ansökan!
Nänä, sa jag, jag behöver det.
Vafför då, sa de...

De hade lite svårt att förstå att man behövde passet just de dagarna det tar att göra ett nytt.
Men gör klart för dem att du ska resa under tiden så lägger de en notering om det och då går det bra
 

FFS

Medlem
Jag behöver förnya mitt pass men kommer in i en period [förutsatt att inte Covid-19 sätter stopp] med en hel del resande som kräver giltigt pass.
Kan jag använda mitt gamla pass [som är giltig t.om mars 2021] även om jag ansökt om ett nytt och det ligger färdigt för att hämta hos passexpeditionen, dvs. det är först när jag hämtar ut mitt nya pass fysiskt som det gamla passet upphör gälla?

Anledning till att jag måste förnya nu är att jag har en stop-over på LHR i början på januari, då har BREXIT slagit till med full kraft och UK kräver att passet är giltigt är längre än 6 månader [vilket inte behövs inom EU]
Det har inte varit problem när jag bytt pass. Ditt gamla är giltigt tills du hämtar ut det nya. Då vill de antingen behålla det gamla eller makulera det (göra hål i det), förutsatt att det gamla är giltigt.
 
Glömde gamla passet hemma när jag skulle hämta ut ett nytt. Löstes enkelt genom att först förlustanmäla det bortglömda passet, då var det helt plötsligt tillåtet att få ut det nya.

Makulerade givetvis det gamla när jag åter igen hittade det så snart jag kom hem.
 

Gizmokvack

Medlem
Kan jag använda mitt gamla pass [som är giltig t.om mars 2021] även om jag ansökt om ett nytt och det ligger färdigt för att hämta hos passexpeditionen, dvs. det är först när jag hämtar ut mitt nya pass fysiskt som det gamla passet upphör gälla?
Korrekt. Det gamla blir ogiltigt först när du hämtar ut det nya. Först då gör de ett fysiskt hål i det gamla passet och lägger en spärr på det i datorn.

Samtidigt går det ju galet fort idag för nya pass. Det kan ju såklart skilja från vecka till vecka men runt 3 dagar från foto till uthämtning just nu.
 

tågnörd

Medlem
Det tog mindre än 24h innan mitt pass var klart förra veckan i Stockholm (Kungsholmen). Ansökan 23/9 på fm, fick sms morgonen efter att det fanns att hämta. De makulerade gamla passet vid ansökan redan.
 

Ubbe

Medlem
Passpolisen i Mölndal för några år sedan.
Skulle hämta ut mitt nya pass och fick frågan om jag hade med mitt gamla. Lämnade in det över disken och kvinnan i kassan makulerade det direkt genom att slå hål i det. Sedan när jag skulle få ut mitt nya så begärde hon legitimation. När jag sa att du har ju fått mitt pass så sa hon att det gäller inte, det är ju makulerat... Jag blev tvungen att gå ut till bilen och hämta min plånbok med körkortet i.
Väldigt nära en massiv hjärnblödning där...
 

intuition

Medlem
...

Samtidigt går det ju galet fort idag för nya pass. Det kan ju såklart skilja från vecka till vecka men runt 3 dagar från foto till uthämtning just nu.

Det tog mindre än 24h innan mitt pass var klart förra veckan i Stockholm (Kungsholmen). Ansökan 23/9 på fm, fick sms morgonen efter att det fanns att hämta. De makulerade gamla passet vid ansökan redan.

Ja, jag tror att hastigheten ett nytt pass tillverkas med är anledningen till att de helst vill ta det gamal passet direkt vid ansökan. Då slipper de den hanteringen vid utlämningen (folk som tjasfar om att "jag glömde ta med det, kan du inte bara lämna ut det nya nu när jag ändå är här").
 

apknug

Medlem
Ja, jag tror att hastigheten ett nytt pass tillverkas med är anledningen till att de helst vill ta det gamal passet direkt vid ansökan. Då slipper de den hanteringen vid utlämningen (folk som tjasfar om att "jag glömde ta med det, kan du inte bara lämna ut det nya nu när jag ändå är här").
Och vi slipper en massa helt onödiga förlustanmälda svenska pass. Det finns tyvärr för många pass på vift på riktigt i alla fall, nåt som riskerar att urholka värdet på svenska pass!

Så ni där ute. Föregå med gott exempel och makulera era pass!
 
Sedan när jag skulle få ut mitt nya så begärde hon legitimation.

Vad lustigt. Senast jag hämtade ut ett nytt pass vill jag minnas att jag vid uthämtningen verifierades mot passet som hämtades, dvs jag visade aldrig något gammalt leg...

Eller om det kanske var nationellt ID-kort. Men rutinen borde rimligtvis vara densamma tycker jag...
 
Toppen